۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
تعداد بازدید: ۸۰۰۶۲
یک نویسنده گفت: اولین و مهم‌ترین فضایی که قصه‌گویی را برای کودکان و نوجوانان ارزشمند و جذاب می‌کند، کانون گرم خانواده است.
کد خبر: ۲۵۹۵۴

مهم‌ترین فضا برای قصه‌گویی کودکان و نوجوانان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رضا فیاضی، بازیگر، نویسنده، صداپیشه و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما، متولد ۱۵ مرداد ۱۳۳۲ و فارغ‌التحصیل دانشکده هنر‌های زیبای تهران است. این هنرمند در تولید آثار تصویری و نمایشی زیادی با محوریت کودکان و نوجوانان، نقش داشته است. نگارش آثاری، چون «هادی و هدی»، «لولوی آوازخوان»، «زاغچه کنجکاو» و «عصای کارگشا» بخشی از این فعالیت‌ها به شمار می‌آید.

رضا فیاضی با اشاره به اینکه قصه‌گویی پیشینه بسیار طولانی دارد، می‌گوید: هنر قصه‌گویی از زمان‌های دور، سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده تا اکنون که به ما رسیده است، ‏ امروزه با توجه به افزایش رسانه‌های جمعی و ارتباط تنگاتنگ کودکان و نوجوانان با فضای مجازی، قصه‌گویی و نشاندن بچه‌ها پای قصه‌ها کار دشواری است و قطعا برگزاری جشنواره قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چنین شرایطی نتیجه همت بالا و تلاش زیاد عزیزان بسیاری است.

این هنرمند با یادی از زنده‌یاد مهین دیهیم، بازیگر و صداپیشه پیشکسوت به عنوان قصه‌گویی که با قصه‌هایش کودکان را مجذوب می‌کرد، تاکید می‌کند: قصه‌گویی نیازمند بیان قصه با نوعی بازی است تا بچه‌ها جذب قصه و قصه‌گو شوند.

فیاضی با اشاره به علاقه‌اش به هنر قصه‌گویی، توضیح می‌دهد: قصه‌گویی با ادبیات و هنر‌های نمایشی پیوند دارد و قطعاً با قصه‌خوانی متفاوت است‏‏ این هنر بیشتر شبیه به نقالی و روایت‌گری است، قصه‌گوی توانمند به گونه‌ای کودکان و نوجوانان را با خود همراه می‌کند که آن‌ها خودشان را در موقعیت شخصیت‌ها و قهرمانان داستان قرار می‌دهند. من به شخصه شاهد این موضوع بوده‌ام که کودکان و نوجوانان با شنیدن قصه‌ای خوب از سوی قصه‌گویی ماهر چگونه مبهوت می‌شوند.

این بازیگر شناخته شده ادامه می‌دهد: اگر قصه‌گو‌ها در بیان قصه و روایت آن تعلیق بگذارند؛ تعلیقی که باعث شود کودک به دنبال ادامه داستان و اتفاقاتی که برای شخصیت‌های آن رخ می‌دهد، باشد؛ یعنی قصه‌گو موفق عمل کرده است، قصه‌گویی نیازمند حرکات عجیب و غریب نیست، در این هنر تنها کلمات و گفتار قصه‌گوست که اهمیت دارد. مهارت بیانی و شیوه گفتاری قصه‌گو به جذابیت قصه می‌افزاید و باعث می‌شود تا مخاطب پای قصه بنشیند.

این کارگردان تئاتر با تاکید بر این موضوع که هر قصه‌ای شایسته بیان نیست، می‌گوید: قصه‌هایی جذاب هستند که مخاطب را با خود همراه کنند؛ قصه‌هایی که در آن‌ها روایت درست، تعلیق و هیجان وجود داشته باشد. آثاری، چون «قصه‌های هزار و یک شب» از سالیان دور یا ماجرا‌های «هری پاتر» از زمان حال، دو نمونه موفق هستند، قصه‌های خوب و دارای ساختار ادبی و روایی مناسب باعث ترغیب کودکان و نوجوانان برای خواندن کتاب در بزرگسالی و پیوند آن‌ها با ادبیات می‌شود.

فیاضی ضمن ابراز تاسف از اینکه در دوران حاضر بسیاری از والدین و بزرگ‌ترها، با لالایی‌ها و قصه‌ها آشنایی ندارند، می‌افزاید: در گذشته بزرگ‌تر‌ها انواع لالایی‌ها، متن‌ها و قصه‌های عامیانه یا قصه‌های کهن مثل شاهنامه را در ذهن داشتند و برای کودکان و نوجوانان تعریف می‌کردند. امروزه نیز پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، مادران و پدران باید با ادبیات داستانی بیش از پیش آشنا شوند؛ چراکه قصه‌گویی و خواندن قصه از سوی بزرگ‌تر‌ها برای بچه‌ها باعث می‌شود تا ذهن آن‌ها برای شنیدن قصه‌های بیشتر آماده شود. به همین دلیل من معتقد هستم که اولین و مهم‌ترین جایی که قصه‌گویی را برای کودکان و نوجوانان ارزشمند و جذاب می‌کند، کانون گرم خانواده است.

این نویسنده، قصه‌گویی را باعث صمیمیت اعضای خانواده و ارتباط بیشتر آن‌ها می‌داند و می‌گوید: قصه‌ها در روند رشد و تربیت کودکان و نوجوانان تاثیر بسزایی دارند. بسیاری اوقات پدران و مادران خطای کودک را در قالب قصه و با نسبت دادن آن به شخصیت‌های اصلی داستان به صورت غیرمستقیم به کودک گوشزد می‌کنند و از این طریق او را از تکرار اشتباهاتش بازمی‌دارند.

رضا فیاضی با بیان این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان خانه اوست که بخش زیادی از عمر هنری خود را در آنجا گذرانده، می‌گوید: من از نزدیک شاهد زحمت‌های تمامی دست‌اندرکاران جشنواره قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده‌ام. آن‌ها برای حفظ هنر قصه‌گویی آن هم در شرایطی که رسانه‌های ارتباط جمعی و فضای مجازی تاثیر زیادی روی کودکان دارند، تلاش می‌کنند. امیدوارم که هر سال شاهد رونق و برگزاری شکوهمند این رویداد باشیم.

بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی «قصه‌گوییِ» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ۲۵ تا ۲۹ دی ۱۴۰۱ در شهر یزد برگزار خواهد شد./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: جشنواره قصه‌گویی حوزه هنری کودک و نوجوان خانواده
ارسال نظر
آخرین اخبار