۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
تعداد بازدید: ۸۴۶۶۰
کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه مرکز بهداشت خوزستان گفت: تغییر و اصلاح عادات غذایی و افزایش فعالیت بدنی از راهکارهای اصلی کنترل وزن در کودکان است.
کد خبر: ۲۶۳۶۰

راهکارهای اصلی کنترل وزن در کودکان/ ۱۴ درصد از کودکان زیر پنج سال اضافه وزن دارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ندا فرح بخش، بیان کرد: افزایش دریافت غذا‌های چرب، نوشیدنی‌های شیرین و پر کالری، افزایش اندازه سهم غذا، مدت زمان خواب، کم تحرکی، افزایش مدت زمان تماشای تلویزیون، استفاده بیشتر از رایانه، تبلت و گوش همراه، وجود محیط چاق کننده مانند افزایش دسترسی کودک به مواد غذایی پرکالری و مواد غذایی فاقد ارزش تغذیه‌ای از علل اصلی چاقی در کودکان است که با پیامد‌های زیانبار، سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه کودکان چاق به احتمال زیاد در آینده بزرگسالان چاقی خواهند بود که احتمال خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر خواهند داشت افزود: از پیامد‌های نامطلوب چاقی در دوران کودکی می‌توان افزایش خطر دیابت نوع ۲، اختلالات چربی خون، کبد چرب، پرفشاری خون، آسم، مشکلات تنفسی و بیماری‌های قلبی - عروقی را نام برد؛ علاوه بر این، چاقی کودکان تاثیر منفی بر روی رشد و تکامل کودکان، رفتار‌های روانشناختی، ظرفیت شناختی و هوش کودکان دارد.

فرح بخش در خصوص تغییر و اصلاح عادات و رفتار غذایی گفت: استفاده از میان وعده‌های غذایی با ارزش غذایی مناسب شامل انواع میوه‌ها و سبزی ها، محدود کردن استفاده از گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس، تهیه پیتزای خانگی با استفاده از انواع سبزی ها، آرد سبوس دار، مقدار کم پنیر پیتزا و تشویق کودک به خوردن صبحانه سالم با ارزش غذایی مناسب توصیه می‌شود.

این کارشناس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: کاهش مصرف خامه، سرشیر، پنیرخامه‌ای، کره، ماست پر چرب و خامه‌ای، غذا‌های سرخ شده، انواع شیرینی خامه‌ای، شیر پرچرب و بستنی، جایگزین کردن غذا‌های بخارپز، آب پز و تنوری به جای سرخ شده، محدود کردن غذا خوردن در خارج از منزل، خودداری از دادن مواد غذایی برای تشویق کودک به غذا خوردن و کاهش مصرف سس مایونز و جایگزین کردن سس سالاد سالم با استفاده از ماست کم چربی، آبلیمو، سرکه و یا آب نارنج و سبزی‌های معطر و روغن زیتون نیز از جمله اصلاحات عادات غذایی است.

بازی با تلفن همراه برای کودکان زیر ۲ سال مناسب نیست

وی به اهمیت فعالیت بدنی کودک اشاره و اضافه کرد: نگاه به صفحات نمایش مانند دیدن تلویزیون، بازی با تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان زیر۲ سال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، برای کودکان بالای ۲ سال حداکثر یک ساعت در روز دیدن تلویزیون، بازی با تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای توصیه می‌شود.

فرح بخش گفت: کودک بالای یک سال روزانه حداقل سه ساعت (۱۸۰ دقیقه) باید فعالیت بدنی داشته باشد، کودک به بازی کردن با توپ، طناب، پیاده روی، لی لی، دوچرخه و اسکیت در خانه یا حیاط تشویق شود، مادر می‌تواند کودک را برای شرکت در کار‌های منزل مثل انجام کار‌های باغچه، آب دادن به گلدان‌ها در منزل، مرتب کردن وسایل شخصی، نظافت اتاق و موارد مشابه ترغیب کند و نیز کودک به استفاده از پله به جای آسانسور تشویق شود.

این کارشناس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: در اتاق خواب کودک تلویزیون یا بازی‌های رایانه‌ای در دسترس نباشد؛ والدین به جای تماشای تلویزیون، کودک را به بازی با انواع اسباب بازی‌های مناسب سن خود تشویق کنند. والدین بهتر است کودک را به بازی با سایر کودکان تشویق کنند.

وی توضیح داد: بر اساس نتایج بررسی ملی تعیین وضعیت تن سنجی، شاخص‌های تغذیه‌ای، رشد، تکامل و برخی نشانگر‌های ارزشیابی خدمات نظام بهداشتی در سال ۱۳۹۶، حدود ۱۴ درصد کودکان زیر پنج سال کشور در معرض خطر اضافه وزن، دارای اضافه وزن یا چاق هستند./ ایرنا

برچسب ها: چاقی کودکان کم تحرکی و چاقی تغذیه سالم سلامتی بدن
ارسال نظر
آخرین اخبار