۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۸
تعداد بازدید: ۲۵۷۱۹۱
نشست خبری هفتمین دوره جشنواره صنایع دستی فجر عصر امروز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۲۹۸

برگزاری هفتمین جشنواره صنایع دستی فجر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، نشست خبری هفتمین دوره جشنواره صنایع دستی فجر عصر امروز دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد.

مرتضی عمادی؛ دبیر اجرایی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر درباره مهمترین اهداف، رویکرد‌ها و ویژگی‌های این جشنواره، بیان کرد: با توجه به ضرورت معرفی صنایع دستی و هنر‌های سنتی ایران در بازار‌های داخلی و خارجی و نیاز مبرم به استفاده از امکانات ترویجی برای تحقق این موضوع، با رایزنی‌های صورت گرفته، هفتمین جشنواره صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر، برای نخستین‌بار به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. در این دوره در کنار آثار ایرانی، آثار مرتبط با موضوع جشنواره از حدود ۱۲ کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت به هفت برگزیده شامل چهار برگزیده داخلی و سه برگزیده از کشور‌های دیگر، تندیس سرو سیمین اهدا می‌شود. هیأت داوران این جشنواره نیز شامل هفت نفر از پیشکسوتان و استادان صنایع دستی (چهارداور ایرانی و سه داور خارجی) خواهد بود.

وی ادامه داد: معرفی و به نمایش گذاشتن دستاورد‌های معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در طول یک سال، معرفی مهر اصالت ملی، مهر اصالت بین‌المللی و معرفی آثار پیشکسوتان این حوزه ازجمله اهداف اصلی برگزاری این رویداد بین‌المللی است.

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر با اشاره به رویکرد‌های اصلی این جشنواره، گفت: افزایش جایگاه و حیثیت صنایع دستی و هنر‌های سنتی ایران در داخل و خارج از کشور به واسطه این جشنواره، به نمایش گذاشتن ظرفیت بالای تولید خلاقانه و نوآورانه در زمینه صنایع دستی و هنر‌های سنتی، معرفی هنرمندان و صنعتگران برجسته و درجه یک به جامعه و به یکدیگر و همچنین اخذ ایده‌های آن‌ها از آثار به نمایش درآمده و تحقق اقتصاد هویت‌بنیان و تلاش برای استقرار عدالت فرهنگی و توجه به عناصر هویتی استان‌ها، ازجمله رویکرد‌های این جشنواره است.

عمادی افزود: یکی از مهمترین رویکرد‌های این جشنواره، تقویت توجه به صنایع خلاق برای تحریک تقاضا در بازار و پیوند‌های تجاری، صنعتی و هنری است. از دیگر رویکرد‌های هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر نیز می‌توان به همگرایی هنر و تجارت و مدل‌سازی و بسترسازی پیوند هنر‌های سنتی و صنایع دستی با جامعه، اشاره کرد.

وی درباره بخش‌های ویژه این جشنواره، توضیح داد: از بخش‌های ویژه هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر، اهدای نشان «رویش دوباره سرو» خواهد بود. نشان این بخش به فرزندان یا افرادی از خانواده پیشکسوتان حوزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی که پیشه و هنر والدین و خانواده خود را به‌صورت جدی و حرفه‌ای دنبال کرده‌اند، تعلق می‌گیرد. در بخش ویژه «میراث ناملموس» نیز به دو اثر ثبت‌شده در حوزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی در زمینه‌هایی مانند سوزن‌دوزی یا ساز بربط، تندیس سرو سیمین جشنواره اهدا می‌شود. همچنین در هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر، برای اولین‌بار به یک نفر از زنانی که در حوزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی ایران چه به شکل هنرنمایی و یا به‌صورت تجاری‌سازی، فعالیت ویژه و چشمگیری داشته‌اند، نشان «ترنج سیمین» اهدا خواهد شد.

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر در بخش دیگری از سخنانش درباره یکی از ویژگی‌های شاخص این جشنواره، بیان کرد: شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی و شاخصه هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر، افتتاح آن با رونمایی از «تمبر سرو سیمین» است که ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۲۶ بهمن‌ماه در سالن ورودی موزه ملی ایران انجام می‌شود. این تمبر با همکاری شرکت ملی پست ایران و معاونت صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه و مقرر شده تا از آن به‌صورت کاربردی برای مراسلات سنتی و هنری ایران در سطح ملی و بین‌المللی استفاده شود.

عمادی در ادامه با اشاره به برنامه‌های متنوع جنبی در این جشنواره، گفت: از ویژگی‌های این دوره از جشنواره صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر نسبت به دوره‌های گذشته این رویداد، تعدد و تنوع بخش‌ها و برنامه‌های جنبی آن است که در بازه زمانی ۲۶ بهمن‌ماه تا ۴ اسفندماه در موزه ملی ایران برگزار خواهد شد. این جشنواره حدود ۱۵ بخش جنبی دارد که نمایشگاه آثار راه‌یافته به جشنواره، شاهنامه‌خوانی (به‌صورت روزانه)، اجرای روزانه آواز‌های ایرانی با اجرای زنده گروه‌های موسیقی سنتی از مناطق مختلف کشور، برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان و مدرسان داخلی و خارجی همراه با ارائه گواهینامه معتبر و پخش زنده این کارگاه‌ها بر بستر وب، راه‌اندازی غرفه بومگردی با هدف ارائه تجربیات افراد موفق در این حوزه و تشریح عناصر مشترک بین حوزه‌های بومگردی، صنایع دستی و هنر‌های سنتی ازجمله این برنامه‌هاست. وی افزود: نمایش یک یا دو فیلم ایرانی با محوریت صنایع دستی و هنر‌های سنتی در قالب برنامه «سینما سرو سیمین» به‌صورت روزانه در سالن آمفی‌تئاتر موزه ملی ایران، از دیگر برنامه‌های جنبی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر است. لازم به ذکر است که سه مورد از فیلم‌هایی که در این رویداد به نمایش درخواهند آمد، برای نخستین‌بار اکران می‌شوند.

دبیر اجرایی هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر، تصریح کرد: «رادیو سرو سیمین» هر روز به‌صورت زنده از محل موزه ملی ایران، به معرفی بخش‌های مختلف جشنواره می‌پردازد و در هر روز ارتباط زنده‌ای نیز با یک یا دو شبکه رادیویی سراسری خواهد داشت. محتوای این برنامه‌های رادیویی نیز برای دسترسی علاقه‌مندان به‌صورت پادکست در سایت جشنواره بارگذاری می‌شوند. یکی دیگر از اقدامات انجام شده در راستای برگزاری هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر، راه‌اندازی «استودیو سرو سیمین» است که برنامه‌های متنوع جشنواره را در قالب گفتگو با مسئولان و صاحبنظران و استادان هر حوزه معرفی می‌کند. این برنامه‌ها به‌صورت زنده از «تلویزیون اینترنتی میراث آریا» بر بستر تلوبیون پخش می‌شوند.

وی ادامه داد: ازجمله کار‌های جذاب هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر، برپایی گالری «سرو سیمین» در روز اختتامیه جشنواره (پنجشنبه چهارم اسفندماه) در سالن ورودی برج میلاد خواهد بود. در این برنامه، از هر ۱۸ شاخه صنایع دستی، یک رشته انتخاب و ۱۸ هنرمند به‌صورت زنده در همان رشته به هنرنمایی می‌پردازند و به‌صورت همزمان در کنار آن‌ها ۱۸ نقاش، این اجرا‌های هنرمندانه را به تصویر می‌کشند.

عمادی در پایان گفت: یکی دیگر از برنامه‌های ابتکاری جشنواره هفتم صنایع دستی و هنر‌های سنتی فجر این است که تقریبا هر روز یک رئیس افتخاری از میان پیشکسوتان این حوزه برای نمایشگاه انتخاب می‌شود که با حضور در موزه ملی ایران، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف و کارگاه‌های آموزشی، به رسم یادگار یک درخت سرو در محوطه موزه ملی ایران خواهد کاشت که تا روز پایانی جشنواره، هفت درخت سرو از سوی هفت رئیس افتخاری جشنواره کاشته می‌شود. در روز اختتامیه این رویداد فرهنگی و هنری، با لوح سپاس سرو از این پیشکسوتان تجلیل می‌شود./ باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: صنایع دستی جشنواره میراث فرهنگی
ارسال نظر
آخرین اخبار