۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
تعداد بازدید: ۱۳۹۲۹۸۰
کارشناسان اقتصادی، صاحبنظران و استادان دانشگاه در حال حاضر نگران هدررفت سرمایه ملت به بهانه مولدسازی هستند، اگر سفارشات افراد سودجو و منفعت طلبان در این امر دخیل نباشد طرح مولدسازی به نفع مردم است.
کد خبر: ۲۷۷۲۷
نویسنده : محدثه عزیزی

نگاه به مولدسازی باید واقعی باشد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مولدسازی‌های دولت در این روز‌ها مخالفین و موافقین خود را دارد؛ اکثر کارشناسان اقتصادی نیز هم‌عقیده هستند که مولدسازی سودمند نیست.

بیگی تأکید کرد: اگر مولدسازی با برنامه پیش رود و به همان معنی واقعی خود جاسازی شود طبیعتا به نفع مملکت است ولی اگر از مسیر منحرف شود و یک عده چشم طمع داشته باشند و عده‌ای دیگر نیز مدام به مسئولان مولدسازی زور بگویند، نامه‌های محرمانه و زیرگوشی بخوانند، مولدسازی را از مسیر اصلی خود خارج خواهند کرد!



در همین خصوص دکتر روح‌الله بیگی ئیلانلو، نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی از استان آذربایجان غربی و همچنین نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس در این دوره در گفتگو با خبرنگار خطوط به تشریح وجوه مختلف مولدسازی در اقتصاد پرداخت.


دکتر بیگی بیان کرد: معنای مولدسازی روشن است و این کلمه بار حقوقی، معنوی و علمی دارد. مولدسازی به معنای تولید مثل، افزایش دارایی‌ها و تولید است. اگر نگاه‌ها به معنای مولدسازی واقعی باشد، پس این طرح در اقتصاد مفید است.

وی در ادامه با ذکر مثالی به تشریح مولدسازی پرداخت و ادامه داد: فروش یک ساختمان فرسوده و سرمایه‌گذاری در جای دیگری سبب ایجاد ارزش افزوده در سرمایه می‌شود که این امر مولدسازی نام دارد. در نهایت این سرمایه به بودجه و خزانه مملکت کمک می‌کند.

پول داریم، ولی مدیریت نداریم

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس نهم ادامه داد: درکشور پول موجود است، اما مدیریت وجود ندارد. شهر کوچکی، چون تکاب که من نماینده مردم آن بودم بزرگترین کارخانه طلای خاورمیانه را دارد، ولی مدیریت وجود ندارد.
وی ادامه داد: در کلانشهری، چون تهران نیز وضعیت به همین شکل است. متاسفانه پول موجود، اما مدیریت نیست.



نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی از چوب حراج زدن می‌ترسند!

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس نهم افزود: ترس نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی این است که به مولدسازی چوب حراج زده شود! در این صورت مجبور به استفاده از خزانه ملت می‌شویم که در نتیجه پول و سرمایه کشور نابود می‌شود.

مولدسازی باید واقعی باشد

بیگی در ادامه تأکید کرد: اگر مولدسازی با برنامه پیش رود و به همان معنی واقعی خود جاسازی شود طبیعتا به نفع مملکت است، ولی اگر از مسیر منحرف شود و یک عده چشم طمع داشته باشند و عده‌ای دیگر نیز مدام به مسئولان مولدسازی زور بگویند، مدام نامه‌های محرمانه و زیرگوشی بخوانند، مولدسازی را از مسیر اصلی خود خارج خواهند کرد!

وی افزود: کارشناسان اقتصادی نیز در حال حاضر نگران هدررفت سرمایه ملت هستند، اگر سفارشات افراد سودجو و منفعت‌‍طلبان نباشند طرح مولدسازی به نفع مردم است.



وجود یک حلقه مفقوده در مجلس و در بودجه‌ریزی

بیگی در ادامه گفتگو با خبرنگار خطوط با اشاره به وجود حلقه مفقوده در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: با توجه به اینکه اغلب نمایندگان مجلس در هر دوره، اقتصاددان یا بودجه‌ریز نیستند این حلقه مفقوده مجلس است
وی اضافه کرد: اکثر قریب به اتفاق نامزد‌های انتخاباتی که به دلایل محبوبیت، تبلیغات زیاد، خرج کردن پول هنگفت و ... به خانه ملت راه می‌یابند، چون آگاهی کافی از علم اقتصاد را ندارند به تبع مجلس مملو از چنین ناکارآمدانی، کارآمدی و اثربخشی لازم را در ایفای نقش نظارتی همچنین تقنینی نخواهد داشت که متاسفانه این حلقه مفقوده را در هر یازده دوره مجلس شورای اسلامی شاهد هستیم.

مسائل را با عینک سیاسی، جناحی و حزبی نگاه می‌کنیم


وی ادامه داد: در انتخاب مسندنشینان مسائل را با عینک سیاسی، جناحی و حزبی نگاه می‌کنیم، ولی‌ای کاش چه در مجلس و چه در دولت فارغ از مسائل سیاسی، حزبی و جنایی، افراد نخبه اقتصادی که فقط اقتصادی فکر می‌کنند بر سر کار بیایند تا بلکه بودجه مملکت بیشتر از این حیف و میل نشده و کشور مدام دچار کسری بودجه نشود.



بودجه ۱۴۰۲ به سرنوشت ۱۴۰۱ دچار نشود!

بیگی در خصوص وضعیت نابسامان قیمت دلار و تأثیر آن بر بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: دلیل کسری بودجه سالانه دولت به حلقه مفقوده عدم تثبیت قیمت دلار برمی‌گردد و تا وقتی که ما بودجه را سیاسی کنیم وضعیت به همین منوال ادامه خواهد داشت.
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در ادامه گفت: موضوع اقتصاد دستوری، جناحی و سیاسی نیست. اقتصاد یک امر طبیعی و یک پایه ثابت حاکمیت است که با گوشت و خون مردم عجین شده است، بنابر‌این‌ای کاش بانک مرکزی مستقل می‌بود و فقط اقتصادی فکر می‌کرد تا بودجه ۱۴۰۲ کشور به سرنوشت بودجه ۱۴۰۱ دچار نشود.

برچسب ها: بودجه 1402 نماینده مجلس مسائل اقتصادی
ارسال نظر
محمد احمدخانی
۰۹:۳۳ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
واقعیت امر همین است زنده باد عالی بود
آخرین اخبار