۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
تعداد بازدید: ۲۳۶۱۴۷
رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری در گفتگو با خطوط مطرح کرد؛
رئیس کانون کارشناسان گفت:در بخش دادگستری معمولا کلیه پرونده‌های حقوقی که با مواردی از جمله اموال روبه‌رو می‌شود، ضرورت بر وجود کارشناس است، اما در پرونده‌های کیفری وجود کارشناس کمتر دیده می‌شود. در کل تقریبا ۹۰ درصد پرونده‌های حقوقی نیاز به کارشناسی دارد.
کد خبر: ۲۸۵۰۹
نویسنده : محدثه عزیزی

افراد در پرونده‌هایی که کیفری نباشد، می‌توانند مستقیما به کانون مراجعه کنند

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، کانون‌های کارشناسان رسمی دادگستری در مراکز استان‌ها که مطابق این قانون تشکیل می‌گردند به عنوان «کانون استان» شناخته می‌شوند و دارای شخصیت حقوقی مستقل غیردولتی، غیرانتفاعی و غیر سیاسی می‌باشند. هرکدام از کانون‌ها اهداف مشخصی دارند. خبرنگار خطوط در مورد کانون رسمی کارشناسان دادگستری استان تهران با رضا علی‌پور رئیس این کانون به گفت‌وگو پرداخته است.

در کانون شهر تهران حدود ۴ هزار نفر کارشناس در ۷۱ رشته و ۱ هزار و صد تخصص وجود دارد

کانونی با ۸۴ سال سابقه
رضا علی‌پور در ابتدای صحبت خود به تعداد کارشناسان کانون پرداخت و گفت: در کانون شهر تهران حدود ۴ هزار نفر کارشناس در ۷۱ رشته و ۱ هزار و صد تخصص وجود دارد. سابقه‌ این تشکل ۸۴ سال است. از سال ۱۳۱۷ کارشناسان در این کانون تجربه‌های زیادی را کسب کرده اند، در کل یکی از مجموعه‌های با‌سابقه‌ی کارشناسی کل کشور در این محل است.

رئیس کانون کارشناسان دادگستری تهران ادامه داد: استان‌های دیگری را نیز در سال‌های گذشته جذب و آموزش دادیم. سپس بعد از یک مدتی که تعدادشان از ۳۰ به ۸۰ یا ۱۰۰ نفر رسید، کانون‌ها را مستقل کردیم.

وی به انواع پرونده‌ها اشاره و مطرح کرد: در بخش دادگستری معمولا کلیه پرونده‌های حقوقی که با مواردی از جمله اموال روبه‌رو می‌شود، ضرورت بر وجود کارشناس است، اما در پرونده‌های کیفری وجود کارشناس کمتر دیده می‌شود. در کل تقریبا ۹۰ درصد پرونده‌های حقوقی نیاز به کارشناسی دارد.

علی‌پور تصریح کرد: کارشناسان بر حسب قرعه‌کشی انتخاب و در ابتدا یک نفر نظر می‌دهد، اگر اعتراضی صورت گیرد، ۳ کارشناس روی کار می‌آید، اگر این روند دوباره ادامه پیدا کند پنج کارشناس انتخاب می‌شود تا قاضی به نظر کارشناس قانع شود.

معرفی کارشناس از طرف کانون برای رشته‌هایی که غیر کیفری باشد
رئیس کانون کارشناسان ادامه داد: کارشناسان در دادگاه تجدیدنظر نیز می‌توانند اعتراض بزنند. متاسفانه اعتراض این دسته از افراد هیچ محدودیتی ندارد.

وی با ارائه مثالی به تعداد کارشناسان رشته ساختمانی پرداخت و بیان کرد: کارشناسان رشته ساختمانی را به ۵ یا ۶ بخش تقسیم کرده‌ایم همانند بخش اختلاف بین کارفرما و مشاور پیمانکار یا در خصوص ارزیابی ها‌ی زمین.

علی‌پور گفت: زمانی که این ۶ بخش مبانی قیمت‌ها را پیدا می‌کنند، اعلام و در سایت قرار می‌دهند تا به صورت مدرن‌ترین روش استفاده و اختلاف قیمت‌ها کم شود.

رئیس کانون کارشناسان در خصوص اینکه کدام دسته از افراد می‌توانند به این محل رجوع کنند توضیحاتی داد و مطرح کرد: افراد در پرونده‌هایی که کیفری نباشد، می‌توانند مستقیما مراجعه کنند، ولی بعضی پرونده‌ها همانند قتل و جرح، دادگاه باید پیگیر باشد و کارشناس نیز باید از طرف دادگاه معرفی شود؛ بنابراین تمام رشته‌هایی که غیر کیفری باشد، معرفی کارشناس از طرف این کانون می‌تواند صورت گیرد.

وی در ادامه در مورد پرونده‌های غیر کیفری به ذکر مثالی پرداخت و گفت: مثلا فردی می‌خواهد ابعاد و اندازه ملک یا قیمت کارشناسی ملک را دربیاورد.

علی‌پور بیان کرد: به هرحال تمامی مسائل دو وجهه دارد یکی از آن کیفری که نمی‌توان ورود کرد و دومین مسئله حقوقی، موضوع حقوقی به کانون کارشناسان مربوط می‌شود.

رئیس کانون کارشناسان دادگستری تهران در خصوص نحوه انتخاب این کارشناسان ادامه داد: طبق قانون هر سال این آگهی توسط شورای عالی کارشناسان رسمی گذاشته می‌شود. قرار بر این شد در اردیبهشت ماه این آگهی توسط سازمان سنجش گذاشته و در اردیبهشت ماه آزمون برگزار شود.

کانون انتخابات ویژه‌ای دارد، چون بخش خصوصی هستیم و همانند یک شرکت تجاری عمل می‌کنیم


وی ادامه داد: آزمون مرحله اول کتبی است.۷۰ درصد این آزمون نمره و ۳۰ درصد مصاحبه‌های فنی صورت می گیرد د تا بهترین کارشناس انتخاب شود. بعد از انجام مصاحبه، نوبت به گزینش می‌رسد و در پایان یک تحقیقات محلی انجام می‌شود.

علی‌پور در ادامه به کمیسیونی اشاره کرد و گفت: کمیسیونی به نام کمیسیون ماده ۱۳ قانون کانون کارشناسان وجود دارد. این کمیسیون مرکب از ۵ نفر، ۳ نفر کارشناس و ۲ نفر قاضی هستند.

رئیس کانون کارشناسان دادگستری در خصوص نحوه انتخاب ریاست کانون گفت: این کانون انتخابات ویژه‌ای دارد، چون بخش خصوصی هستیم و همانند یک شرکت تجاری عمل می‌کنیم. با ضابطه‌ای که داریم در هرسال یک مجموعه عمومی بسیج می‌شوند.

وی ادامه داد: کارشناسان گزارش کار قبلی را شنیده و بین داوطلبانی که برای هیئت مدیره جدید می‌خواهند کاندید شوند، رای‌گیری انجام می‌شود. در کل ۱۸ نفر برای مجموعه انتخاب می‌شود.

این مطلب ادامه دارد...

برچسب ها: کانون کارشناسان دادگستری حقوقی پرونده حقوقی گفتگو ویدیو
ارسال نظر
آخرین اخبار