۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
تعداد بازدید: ۱۳۶۴۱۶۰
اولین گام برای آن که قوه قضائیه بتواند خدمتی با سرعت مناسب و حکمی منطبق با عدالت در جامعه ارائه کند افزایش آگاهی عمومی و همراهی افراد جامعه با این قوه است. مردم باید بدانند چه زمانی و به چه کسی مراجعه کنند تا علاوه بر آن که از حقوق خود بهره مند می شوند با مشکلات قضایی روبرو نشوند.
کد خبر: ۷۸۴۴
نویسنده : نغمه علی بیک زاده

بار‌ها با کسانی مواجه شده ام که طی قراردادی تمام دارایی شان را از دست داده اند و برای شکایت نیازمند بودجه قابل توجهی برای شروع شکایت در محاکم قضایی هستند و با شرایطی که پیش آمده است امکان باطل کردن تمبر برای طرح شکایت، پیگیری و بازپس گیری اموال خود را ندارند.

از این رو خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط با محمد نفر وکیل دادگستری و عضو کمیسیون پارلمانی کانون وکلای خراسان گفتگویی انجام داده است که می تواند راهنمایی خوبی برای کسانی باشد که معتقدند علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد!

شروع یک پرونده قضایی کجاست؟  

از شما تشکر می‌کنم که دغدغه اجتماعی دارید و آگاهی بخشیدن به جامعه را در اولویت کاری خود قرارداده اید. 

اکثر دعاوی حقوقی قاعدتا منشاء قراردادی دارند؛ یعنی اگر ما شروع یک پرونده قضایی را بخواهیم به صورت مبنایی و از دید اساسی و پایه‌ای نگاه کنیم، در اینصورت می‌توان گفت که شروع یک پرونده قضایی در قسمت قرارداد‌ها، نحوه تنظیم قرارداد‌ها نحوه ایجاد تعهدات طرفین و حتی آثار تعهدات است.

 با آگاهی طرفین از نحوه تعهدات و با تنظیم قرارداد مناسب از مشکلات ناشی از طرح پرونده‌های قضایی متعدد جلوگیری می‌شود.

اگر طرفین قرارداد متوجه باشند که هر کلمه‌ای که در قرارداد نوشته می‌شود واجد اثر حقوقی است احتمالا در تنظیم قرارداد عجله نمی کنند و به این نتیجه فکر می کنند که این تنظیم قرارداد با عجله ممکن است که منجر به از دست رفتن اموالشان شود .

به این ترتیب در هنگام تنظیم قرارداد از نظر مشورتی یک وکیل حرفه‌ای بهره می‌برند و به جای هزینه‌های گزاف دادرسی و وارد شدن در دالان‌های هزار توی دادگاه‌ها و محاکم ، با هزینه بسیار کم و با مشورت با اهل فن و یک وکیل خبره ، هم اسباب آرامش را برای خود و خانواده شان مهیا کرده اند و هم این که حفظ اموال خودشان را تضمین می‌کنند. 


لیکن این مهم در فرهنگ کشورما هنوز جای خود را باز نکرده است و افراد هنگامی به وکیل مراجعه می‌کنند که برایشان مشکل حقوقی پیش آمده است. یعنی در مرحله آخر و در ابتدا توجهی به مهم بودن مشاوره نداشته اند و هنگامی که به مشکل برخورده اند به وکیل دادگستری مراجعه می‌کنند. 


این کار خسارات غیرقابل جبرانی به وجود می‌آورد و بهتر است علاج واقعه قبل از وقوع کنیم و پیش از هر اقدامی از یک وکیل حرفه‌ای مشورت بگیریم. 

وکیل خود را چطور انتخاب کنیم ؟ 

نکته همین جاست. ابتدا باید بدانیم فردی که خود را وکیل دادگستری معرفی می‌کند آیا واقعا یک کارشناس هست؟ آیا یک وکیل دادگستری هست؟

چرا که بعضا مشاهده شده افرادی سودجو که خودشان را وکیل دادگستری معرفی می‌کنند مدارک تحصیلی شان غیرمرتبط با رشته حقوق است و با دایر کردن موسسات حقوقی، خودشان را به عنوان وکیل و کارشناس حقوقی معرفی می‌کنند و با ارائه مشاوره‌های غیرتخصصی و اشتباه فرد مراجعه کننده را به دردسر‌های عظیم می اندازند.

توصیه می‌شود چناچه افراد خواستند مشاوره حقوقی انجام دهند ابتدا بهتر است با وکلای شناخته شده‌ای که دارند یا وکلایی که از طریق دوستانشان معرفی می‌شوند مشاوره انجام دهند.

در صورتی که خودشان وکیل آشنا ندارند از طریق پایگاه اطلاع رسانی adliran.ir می‌توانند وکیل مورد نظرشان را در تخصصی که نیاز دارند اختیار کنند و مشاوره بگیرند. 

ما فکر می‌کنیم زمانی باید به وکیل مراجعه کنیم که حتما مشکلی برای ما پیش آمده است و به این مسئله توجه نمی‌کنیم که مشکل در حال شکل گرفتن است که ما وارد قراردادی شده ایم و قصد داریم یک قراردادی را تنظیم کنیم و چه بهتر است که هنگام بستن قرارداد با یک اهل فن موضوع را در میان بگذاریم.

برچسب ها: پرونده حقوقی دادگاه
ارسال نظر
آخرین اخبار