۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۳
تعداد بازدید: ۱۷۰۶۶۷
یک ورزشکار باستانی با سابقه بیش از سه دهه ورزش می‌گوید: باستانی ورزش اخلاق و منش است اگر ترویج شود، شاهد رشد نسلی هستیم که ادب دارد، هنر دارد، تواضع دارد و … لذا اگر امروز شاهد هستیم که این آفت‌های اجتماعی و آسیب‌ها در جامعه وجود دارد، به دلیل فقدان همین فرهنگ سازی ها است.
کد خبر: ۳۰۶۴۰

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، ورزش پهلوانی نمونه آن دست فرهنگ‌هایی است که در استان سمنان به خوبی نتوانسته‌ایم شاهد بروز و ظهور آن باشیم. هر چند ۲۱ زورخانه در استان سمنان وجود دارد که به تربیت استعدادهای بی‌بدیل در رشته‌های مختلف ورزش باستانی می‌پردازند اما همچنان با روزهای طلایی دهه ۶۰ استان فاصله داریم.

روزگاری که به گفته باستانی کاران آنقدر جمعیت به بازدید ورزش باستانی می‌آمد که ورزشکاران، از استادیوم‌های ورزشی بزرگ برای اجرای حرکات زورخانه‌ای استفاده می‌کردند. روزهایی که باستانی نقل محافل فرهنگی و ورزشی و حتی هنری بود. روزگاری که اعزام به جبهه‌های دفاع مقدس صورت می‌گرفت و باستانی کاران با طنین ندای استمداد از ائمه اطهار (ع) فضای را عطرآگین می‌کردند.

شمایل ورزش باستانی عوض شده است

حالا اما شرایط خیلی فرق کرده، هرچند تعداد زورخانه‌های استان سمنان دو برابر شده و قهرمانان بسیاری هم از استان سمنان راهی تیم ملی شده‌اند مثلاً همین حالا نفر اول چرخ چمنی کشور در رشته نوجوانان اهل بسطام است اما شمایل و شرایط ورزش‌های زورخانه‌ای هم عوض شده است.

ورزشکاران و قدیمی تر ها می‌گویند حال و هوای ورزش زورخانه‌ای دیگر مانند سابق نیست. منظور این ورزشکاران قدیم که حالا موهای سپیدی دارند این است که فرم ورزش باستانی و زورخانه‌ای عوض شده است، در گذشته نه چندان دور، ورزش باستانی یک نوع خودسازی تن و روح بود.

ورزش‌های پهلوانی ترویج شود/ ضرورت توجه بیشتر به زورخانه‌ها

حال و هوای زورخانه‌های جدید

ورزش باستانی، به مرور به جایگاه والای مردانگی رسید و از یک ورزش به یک فرهنگ ایثارگری بدل شد، بسیاری از کمک‌ها به جبهه از همین گودهای زورخانه بر می‌آمد و گود نماد مقدسی برای سرباز سازی شد و در آن، دنیا ذبح می‌شد تا آدمی رها شود و راحت برود به سمت جبهه‌های حق علیه باطل، هنوز هم عکس‌های شهید یزدانی، قهابی، رضوانی و رضایی و … دیده می‌شود که اهل همان روزها هستند.

امروز دیگر خبری از گروه‌های باستانی در تمام مراسم فرهنگی، مذهبی، ورزشی و اجتماعی نیست و حالا نگاه حرفه‌ای تری به این ورزش حاکم شده تا جایی که حتی ورزشکاران باستانی رژیم غذایی هم دارند.

فضای حاکم بر زورخانه‌ها تغییر کرده است

یک ورزشکار باستانی با سابقه بیش از سه دهه ورزش می‌گوید: زمان ما این مسائل نبود. مثلاً داوری و تیم شهرستان و … وجود داشت اما بیشتر نمادین بود و به آن صورت اعزام به مسابقات و اردوی تیم استان و اردوی تیم ملی و… وجود نداشت.

حسن علی مویدیان با بیان اینکه امروز زورخانه همان حال و هوا را دارد اما واقعاً به روز تر و مدرن تر شده است، تاکید داشت: نمی‌گویم که مسائل قدیم مانند اخلاق مداری، احترام و … کم شده که هیچ حتی بیشتر هم شده اما فضای حاکم بر این ورزش به کلی تفاوت کرده است، حالا روزگاری است که حتی باستانی کاران باشگاه بدن سازی هم می‌روند تا برای مسابقات آماده‌تر باشند.

وی با خنده‌ای می‌گوید: زمان ما باشگاه‌های بدن سازی وجود داشت اما باستانی کار از صد متری آن هم رد نمی‌شد کنند اما الان باستانی کاران هم بدن سازی می‌کنند.

باستانی به درستی ترویج نشده است

این ورزشکار اما با بیان اینکه ورزش باستانی به درستی ترویج نشده است، تاکید می‌کند: روزگاری پدری که در گود بود فرزندانش را هم می‌آورد اما حالا شاهد هستیم که پسران ۱۳ ساله‌ای در گود هستند که هفت پشت شأن هم باستانی کار نبوده و این نشان می‌دهد که در مدارس و رسانه‌های و… پیرامون باستانی مطالب خوبی گفته شده اما واقعاً تعدادشان اندک است.

مویدیان با بیان اینکه امروز خانواده‌ها به باستانی اهمیت نمی‌دهند، بیان کرد: باستانی ورزش اخلاق و منش است اگر ترویج شود، شاهد رشد نسلی هستیم که ادب دارد، هنر دارد، تواضع دارد و … لذا اگر امروز شاهد هستیم که این آفت‌های اجتماعی و آسیب‌ها در جامعه وجود دارد، به دلیل فقدان همین فرهنگ سازی ها است.

برنامه‌های ترویجی اجرا می‌شود

در سال‌های اخیر برنامه‌های ترویجی خوبی در هشت شهرستان استان سمنان برگزار شده تا خانواده‌ها با ورزش باستانی بیشتر آشنا شوند برای مثال رئیس هیئت ورزش پهلوانی شهرستان سمنان، از ورود باستانی به پارک‌ها و محل تجمع مردم سمنان خبر داده و بیان می‌کند: هدف از این کار آشنایی خانواده‌ها با ورزش باستانی است.

سلیمان دهرویه با بیان اینکه نمونه این برنامه‌ها امسال ویژه برنامه ورزش باستانی است که در پارک شقایق سمنان برگزار می‌شود، تاکید کرد: یکی از محورهای این برنامه آن است که مردم با صدای ضرب و مرشد بار دیگر آشنا شوند و نشاط اجتماعی خوبی نیز در بین مردم شاهد باشیم.

وی از برگزاری مراسم و اجرای ورزش در تمامی زورخانه‌ها به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های هفته ورزش زورخانه‌ای یاد کرد و بیان داشت: مردم می‌توانند با حضور در این برنامه‌ها با فرایندهای ورزش پهلوانی و همچنین فعالیت‌های هیئت در طول سال نیز آشنا شوند از سوی دیگر انجام حرکات ورزشی در فضای باز و تقدیر از پیشکسوتان و ورزشکاران پهلوانی از دیگر برنامه‌هایی است که در سمنان اجرایی می‌شود.

ترویج از مدارس

یک داور باستانی و همچنین ورزشکار با سابقه این رشته اما با بیان اینکه اگر می‌خواهیم باستانی را ترویج دهیم، باید به مدارس مراجعه کنیم، گفت: ترویج ورزش باستانی در مدارس پنج سال است که حتی برنامه‌ریزی هم شده اما اجرای را شاهد نیستیم.

ابوالفضل محمدی با بیان اینکه چند سال قبل با سر و صدای زیاد اعلام کردند که باستانی و ورزش پهلوانی وارد آموزش و پرورش می‌شود، اما چه شد؟ بیان داشت: متأسفانه نه تنها اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بلکه برنامه‌های ترویجی نیز برگزار نمی‌شود.

وی افزود: این همه اردوهای مدارس برگزار می‌شود و دانش آموزان به تمام نقاط می‌روند اما یک بار نشده که دانش آموزان به را گود زورخانه بیاورند و مثلاً به آنها نمایش دهند که این ورزش چیست؟ از سوی دیگر در زنگ ورزش هم برنامه‌ای جز دویدن دنبال توپ نداریم و لذا تمام این مسائل باعث می‌شود که نتوانیم شاهد ترویج درستی باشیم.

بی توجهی به ورزش زورخانه ای

یک کارشناس ورزش‌های باستانی می‌گوید: ما شاهد نوعی بی توجهی به ورزش‌های باستانی هستیم برای مثال در همین استان سمنان طی پنج سال اخیر بالغ بر هفت مقام قهرمانی کشور و حتی رکوردهای بی نظیر در باستانی داشتیم اما چند رسانه حتی خبر آن را پوشش دادند؟

مهدی سهرابی با طرح این پرسش که تاکنون چند مسابقه کشوری در استان سمنان میزبانی شده و حتی اردوی تیم ملی را نیز شاهد بودیم اما چند بار مسئولان به این اردوها سر زدند؟ چند بار دوربین رسانه‌ها به میان ورزشکاران آمده است؟ بیان کرد: ما محصولی نکاشتیم که حالا بخواهیم آن را درو کنیم.

وی با بیان اینکه ورزش باستانی در استان سمنان هم قدمت و هم توانمندی بسیاری دارد و اگر ما یک دهه قبل به درستی برنامه ترویجی را اجرا می‌کردیم حالا وضعیتمان حتی بهتر هم بود، افزود: بسیاری استان‌هایی که ورزش باستانی نداشتند آمدند و از ما پیشی گرفتند و ما هنوز اندر خم یک کوچه هستیم لذا توجه و توجه و توجه مهمترین موضوعی است که باستانی به آن نیاز دارد.

۲۱ زورخانه در استان سمنان وجود دارد استانی که ۲۱ شهر دارد یعنی هر شهر یک زورخانه به عبارت دیگر برای هر ۳۵ هزار نفر یک زورخانه در استان وجود دارد که برای استانی با این همه ظرفیت عظیم و عضو تیم ملی و … زیبنده نیست. از سوی دیگر باید تاکید کرد که فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای به عنوان میراث معنوی ایرانیان شناخته می‌شود و لذا اگر بخواهیم به تربیت نسل جوان اهمیت دهیم، نباید از این فرهنگ غافل شویم.

/مهر

برچسب ها: زورخانه ورزش پهلوانی وزرش زورخانه‌ای سمنان مهدی سهرابی
ارسال نظر
آخرین اخبار