۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
تعداد بازدید: ۸۵۰۴۴
مرادی در زمینه تعمیرات صورت گرفته و آماده‌سازی نیروگاه‌ها جهت ورود به تابستان امسال، گفت: بر اساس برنامه و اقدامات صورت گرفته ۶ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی از مهرماه ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ صورت گرفته است.
کد خبر: ۳۰۸۴۷

اجرای ۱۰۰ پروژه تعمیرات نیروگاهی برای پیک تابستان امسال

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مسعود مرادی با اعلام این خبر افزود: زمان‌بندی تعیین شده جهت پایان تعمیرات نیروگاهی منجر به سرعت دهی روند تعمیرات صنعت برق کشور شده است و این موضوع با داخلی سازی و تلاش متخصصان ایرانی از ساخت پیچیده‌ترین قطعات تا نصب و راه‌اندازی آن‌ها هدایت شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران از نیمه دوم سال گذشته ۱۰۰ پروژه تعمیرات نیروگاهی را پیگیری و به سرانجام رسانده است، ادامه داد: بر اساس سیاست ابلاغی شرکت مادرتخصصی برق حرارتی به نیروگاه‌های حرارتی، هرگونه تعمیرات نیروگاهی و آماده‌سازی واحدها باید قبل از شروع پیک مصرف به پایان برسد و ۳۱ اردیبهشت زمان پایانی تعمیرات نیروگاهی بوده که شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران بیش از ۹۰ درصد از پروژه‌های تعمیراتی خود را در زمان انجام شده به اتمام رسانده و نیروگاه‌های حرارتی آماده خدمت‌رسانی جهت تامین برق کشور خواهند بود.

مرادی در زمینه تعمیرات صورت گرفته و آماده‌سازی نیروگاه‌ها جهت ورود به تابستان امسال، گفت: بر اساس برنامه و اقدامات صورت گرفته ۶ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی از مهرماه ۱۴۰۱ تا اردیبهشت ۱۴۰۲ صورت گرفته است که تاکنون بیش از ۹۰ درصد تعهدات این شرکت تعمیراتی تحقق یافته و ۱۰ درصد باقی مانده نهایتا تا هفته اول خرداد به پایان می‌رسد.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران اضافه کرد: عمده تعمیرات صورت گرفته برای نیروگاه‌های مانند رامین‌اهواز، بندرعباس، بیستون، شهید بهشتی لوشان، قائن خراسان، شهید رجایی، شهید سلیمانی کرمان و... بوده است.

وی تاکید کرد: اگر تعمیرات نیروگاهی در زمان خودش و براساس برنامه‌ریزی‌ها صورت نمی‌گرفت تامین ۶ هزار مگاوات با مشکل مواجه می‌شد.

مرادی یادآور شد: در سنوات گذشته برنامه‌ریزی دقیقی برای زمان پایانی تعمیرات تا به این حد صورت نمی‌گرفت در حالی‌که این برنامه‌ریزی به سرعت دهی تعمیرات کمک بسیاری کرد. در سال گذشته توانستیم ۷ هزار قطعه تخصصی صنعت برق را داخلی‌سازی کنیم و چهار میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی را برای کشور فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران اظهار کرد: این مجموعه دانش‌بنیان بوده و مجموعه‌ای از کارشناسان و متخصصان ایرانی را در اختیار دارد که گاهی با استفاده از مهندسی معکوس برای ساخت قطعات خارجی توانستیم قطعاتی را از مرحله طراحی، ساخت و نصب را به خوبی اجرا و هدایت کنیم که ساخت پره‌های توربین نیروگاه رامین اهواز یکی از اقدامات شرکت تعمیرات نیروگاهی بوده که با توان صد درصد ایرانی و برای اولین بار ساخته و نصب شده است.

وی درباره مشابه‌سازی قطعات خارجی، گفت: بر اساس نمونه قطعه خارجی، آن قطعه مجددا داخلی‌سازی می‌شود و اگر متریال آن در اختیارمان نباشد با انجام آزمایشات متعدد دستورالعمل سازنده را به دست آورده و کار را هدایت می‌کنیم. برای ساخت این کار نیازمند دانش بالایی هستیم که مهندسان ایرانی این دانش و تخصص را در اختیار دارند.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران ادامه می‌دهد: حجم کار تعمیرات بسیار فعالیت پیچیده‌ای است. گاهی ارتفاع توربین‌ها به ۳.۵ تا ۴ متر می‌رسد و حجم ۶۰ تا ۷۰ تنی دارند درحالیکه کلیه مراحل تعمیرات از ساخت و تعویض قطعات بدون حضور سوپروایزر و سازنده خارجی صورت می‌گیرد.

مرادی درباره تعمیر نیروگاه‌های فرسوده گفت: وقتی می‌گوییم تعمیرات اساسی نیروگاهی، این شامل همه نیروگاه‌ها می‌شود. یعنی چه نیروگاه‌های جدید و یا چه نیروگاهی که چهار دهه از تاسیس آن گذشته باشد. وقتی برنامه زمان‌بندی تعمیرات برسد باید تعمیر اساسی انجام شود و فرقی هم ندارد. در این دوره واحدهای تعمیراتی داشتیم که برای بار اول تعمیرات آن‌ها را انجام دادیم و واحدهایی هم بوده که ۴ دهه از عمر آن‌ها گذشته است.

وی اضافه کرد: در طول دوره پیک و تابستان امسال نیز ما به عنوان شرکت تعمیرات نیروگاهی به صورت اورژانسی تمام تمرکزمان به نیروگاه‌های حرارتی است تا در صورت بروز مشکل به سرعت مسئله را رفع و رجوع کنیم و در کمترین زمان واحدها را به مدار برسانیم.

مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران خاطرنشان کرد: همانطور که آمارها و گزارشات نشان می‌دهد محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه، در راستای ورود قطعات حساس و مهندسی صنعت نیروگاهی، منجر به توقف فعالیت نیروگاه‌های کشور نشده است و اتکا به دانش و تخصص داخلی و ظرفیت‌های بومی و همچنین بازسازی و تعمیر تجهیزات، تحریم‌ها را کاملا بی اثر کرده است. هزاران قطعه حساس و مهم نیروگاهی ظرف چند ماه گذشته تاکنون ساخته و نصب شده‌اند و این توان داخلی‌سازی صنعت نیروگاهی را به رخ می‌کشد.

مرادی در پایان گفت: از سوی دیگر ساخت این قطعات علاوه بر تامین نیاز داخل، قابلیت صادراتی نیز داشته است به طوری که شرکت تعمیرات نیروگاهی توانسته است با ورود به بازارهای منطقه و فرا منطقه‌ای و با اتکا به استعداد و توان بالای فنی و مهندسی کشور برنامه راهبردی را عملیاتی کند و قطعات داخلی‌سازی شده را به کشورهایی مانند عراق، سوریه و ترکیه با نام ایرانی صادر کند.

برچسب ها: #مسعود مرادی #تعمیرات نیروگاه #صنعت برق
ارسال نظر
آخرین اخبار