۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
تعداد بازدید: ۴۲۹۶۰۹
نایب رئیس انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خطوط:
رئیس فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: کمک دولت عددی نیست که بشود روی آن مانور داد و تولید کنندگان برای تامین مالی خود جهت پاس کردن چک باید وام دریافت کنند که آن جا هم بانک‌ها طرف هستند نه دولت و همان بحث تضامین به وجود می‌آید.
کد خبر: ۳۴۵۱۴

تامین مالی دولت بسیار اندک است |اشتباه بزرگی است که دولت بخواهد هم رگولاتور باشد و هم تاجر

 

چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است|بخش خصوصی وارد شود تمام معضلات حل می شود

حمید رضا صالحی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط درباره تامین مالی از سوی دولت گفت: کشور ما

حرکت به سمت سهمیه بندی انرژی برای صنعت کار بسیار اشتباهی است .این مشکل به راحتی قابل حل می باشد به شرطی که دولت اجازه دهد تا بخش خصوصی در این حوزه ورود کند و صنایع مولد بتوانند از اقتصاد انرژی بهره ببرند و نباید از این ظرفیت موجود با تصمیمات اشتباه دریغ شود.

در بخش تسهیلات تابع منابع دولتی است که رابطه مستقیمی با کاهش و افزایش منابع دولت دارد اما جدای از رقم تسهیلات، تضامینی که  بانک های عامل درخواست می‌کنند خیلی سختگیرانه است و بسیاری از تولید کننده ها توان تامین آن را ندارند و قیمت منابع جاری از قیمت بازار کمتر است که به عنوان سرمایه در گردش نامیده می شود رقمی بسیار اندک است و خود تولید کننده ها باید با اعتبار خودشان وام دریافت کنند.

نایب رئیس انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد : کمک دولت در قالب سرمایه در گردش رقم بزرگی نیست و در این موارد بانک های عامل طرف حساب هستند که کمتر همکاری می کنند اما همین کمک دولت هم عددی نیست که بشود روی آن مانور داد و تولید کنندگان برای تامین مالی خود جهت پاس کردن چک باید وام دریافت کنند که آن جا هم بانک ها طرف هستند نه دولت و همان بحث تضامین به وجود می آید.

عقل سلیم تایید نمی کند که به کارخانه‌های داخلی انرژی ندهیم و به جای آن صادر کنیم

صالحی افزود: در بحث تامین انرژی در زیر ساخت‌های صنایع متاسفانه، برق صنعت برای تامین مصرف خانگی  قطع می شود در حالیکه این صنعت است که می تواند برق را تبدیل به ثروت  و ارزش افزوده ایجاد کند و از طرفی صادرات غیر نفتی  را بالا می‌برد و هیچ عقل سلیمی تایید نمی کند که به بنگاه ها و کارخانه‌های داخلی انرژی ندهیم و به جای آن صادر کنیم یا به عبارتی دیگر چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

رئیس فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران تصریح کرد:  در بعضی فصول سال که مصرف پایین می آید می‌شود صادرات را انجام داد، لذا معتقد هستم که اگر اجازه دهند تا بخش خصوصی به کار بیاید ما می‌توانیم هم نیاز داخلی را تامین و هم صادر کنیم و معضل کمبود انرژی در کارخانجات و خاموشی فصلی را کاملا حل کنیم.

اشتباه بزرگی است که دولت بخواهد هم رگولاتور باشد و هم تاجر 

وی ادامه داد: حرکت به سمت سهمیه بندی انرژی برای صنعت کار بسیار اشتباهی است .این مشکل به راحتی قابل حل می باشد به شرطی که دولت اجازه دهد تا بخش خصوصی در این حوزه ورود کند و صنایع مولد بتوانند از اقتصاد انرژی بهره ببرند و نباید از این ظرفیت موجود با تصمیمات اشتباه دریغ شود.

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: ما در حوزه گاز و برق پیشنهاداتی را به دولت  داده‌ایم مبنی بر اینکه می‌توانیم ناترازی را از بین ببریم. اشتباه بزرگی است که دولت بخواهد هم رگولاتور باشد و هم تاجر که متاسفانه ما در تمام دولت ها داشته‌ایم  و باید با دولت از طریق گفتگو این موضوع را حل کنیم.

برچسب ها: #اقتصاد انرژی حامل های انرژی انرژی #صادرات تامین برق صنایع #مصرف برق #صنعت برق
ارسال نظر
آخرین اخبار