۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
تعداد بازدید: ۷۵۷۹۵
دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به چیستی هویت افرادی که بهدنبال کاهش مشارکت هستند، گفت: یکسری از این افراد تمامیتخواه هستند که تصور میکنند تنها خودشان توانایی حل مسائل را دارند، یعنی میگویند که مشارکت حداقلی، پیروزی حداکثری برایشان به ارمغان میآورد.
کد خبر: ۳۳۳۱۳

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت:احزاب برای حفظ جایگاه خود باید افراد با صالحیت را برای انتخابات مجلس معرفی کنند.

محمدباقر نوبخت افزود: برای شکلگیری این انتخابات رقابتی. همه این ارکان انتخابات باید به دو موضوع پر اهمیت توجه کنند، ابتدا باید وضعیت جامعه مدنظر همه قرار گیرد که ما شرایط مطلوبی نداریم و نارضایتی‌هایی در بین مردم وجود دارد.

دبیرکل حزب اعتدال وتوسعه ادامه داد: نکته دیگر این است که بدانیم که این نارضایتی‌ها قرار است با چه ابزاری رفع شود و آن نقش مجلس است که شاید میتوان گفت یکی از پراهمیتترین ارکان نظام، همین مجلس است.

نوبخت گفت: یک بخش قابلتوجهی از نارضایتی‌ها مربوط به بازنشستگان است و بنده معتقدم مجلس با همسانسازی حقوق‌ها میتواند
رضایت مردم را جلب کند.

وی خاطرنشان کرد: با همین روش، مجلس میتواند این۸۰ میلیون نفر جمعیت را به گروه‌های مختلف تقسیم کند و برای هرکدام از این‌ها فرمول مناسب خود را در نظر بگیرد تا این نارضایتی‌ها را کاهش دهد.

وظیفه انتخاباتی صداوسیما به روایت نوبخت

نوبخت ادامه داد: اگر صداوسیما بتواند فضایی را مهیا کند تا همه جریان‌های سیاسی از رسانه ملی استفاده کنند. تردید نداریم که حضور مردم در انتخابات گستردهتر میشود.

وی تصریح کرد: بنده معتقدم که با رقابت مطلوب میتوانیم حتی با کشور‌های متخاصم هم از موضع باالتر مذاکره کنیم.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه بیان کرد: توصیه حزب اعتدال و توسعه این است که افراد با توانایی باال که میتوانند خدمت کنند، بهخاطر مردم در انتخابات نامزد شوند.

نوبخت در پاسخ به اینکه صداوسیما چطور میتواند از امکانات خود برای تبلیغات نامزد‌ها استفاده کند؟ بیان داشت: احزاب برای حفظ جایگاه خود افراد ناشایست را معرفی نکنند، چراکه شأنیت حزب خودشان را زیرسوال میبرند. بنابراین بهتر است بخشی از وظیفه تایید صالحیت‌ها از سوی شورای نگهبان به احزاب واگذار شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: معتقدم اصالح قانون انتخابات و به طورمشخص، همین پیش ثبت نام موضوع مثبتی است، چراکه باعث شناخت دقیقتر مردم از نامزد‌ها میشود.

نوبخت ادامه داد: مشارکت زمانی حاصل خواهد شد که زمینه رقابت فراهم شود که سه وجه دارد؛ ابتدا شایستگان وارد شوند، دوم همه دستاندرکاران انتخابات نگاه واقعبینانه داشته باشند و سوم نامزد‌ها نیز برنامه داشته باشند، در این شرایط نه تنها مردم برای انتخابات، بلکه مردم برای بازگشایی مجلس هم روزشماری میکنند.

وی بیان کرد: کسانیکه ادعای نافرمانی مدنی دارند. مدعی هستند که افراد شایسته فرصت حضور در رقابت انتخاباتی را ندارند، اگر مردم به این نتیجه برسند که جریان فکری مطلوبشان در عرصه رقابت حضور دارند و با برنامه دقیقی هم آمدهاند، آنگاه برای حضور در انتخابات لحظه شماری میکنند.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به چیستی هویت افرادی که بهدنبال کاهش مشارکت هستند، گفت: یکسری از این افراد تمامیتخواه هستند که تصور میکنند تنها خودشان توانایی حل مسائل را دارند، یعنی میگویند که مشارکت حداقلی، پیروزی حداکثری برایشان به ارمغان میآورد. گروه دیگر هم برانداز‌ها هستند که به دنبال مشارکت پایین هستند.

تبعات مشارکت پایین در انتخابات

وی همچنین درباره تأثیر مشارکت پایین در انتخابات، اضافه کرد: اگر مشارکت پایین باشد، حتما جریانات محدودی از حق خود استفاده خواهند کرد و نماینده خواهند داشت.

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تصریح کرد: مهمترین اثر مشارکت بالا حضور عقل جمعی بهجای عقل گروهی محدود در مجلس است؛ تأکید میکنم که مشارکت باال در عرصه بین المللی پیام مهمی دارد، مثال وزیر خارجه ای که پشتوانه قویتر مردمی دارد، مورد مقبولیت بیشتری از سوی طرف خارجی قرار میگیرد.

نوبخت در پایان خاطرنشان کرد: میتوانیم مجلسی را ایجاد کنیم تا نارضایتی‌ها را کاهش دهیم و نمایش پایداری نشان دهیم.

/آرمان ملی

برچسب ها: مشارکت انتخابات مجلس ۱۴۰۲ رقابت انتخاباتی انتخابات
ارسال نظر
آخرین اخبار