۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید: ۶۹۹۱۶۹
نهاد حاکمیتی که ردیف بودجه مشخص از محل مالیات‌ستانی دارد، مالیاتی که از عموم مردم چه کاندیدا و چه رای دهنده، چه کارگر و چه کارمند، چه بازنشسته و چه فرهنگی و چه ... اخذ می‌شود، آیا برای تشویق و ترغیب همین مردم مالیات دهنده به مشارکت در انتخابات یا ایجاد رقابت بین کاندیدا‌های مالیات دهنده، باز باید چشم درآمدزایی به آن‌ها دوخته باشد؟
کد خبر: ۳۵۷۸۲
نویسنده : قادر نصیری ترزنق

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

رئیس سازمان صداوسیما، ۲۴ آبان ماه ۱۴۰۲ در حاشیه جلسه هیات دولت در گفتگو با فارس از راه اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی برای تبلیغات انتخابات مجلس خبر داده بود. البته جناب آقای جبلی، ماه گذشته (مهر ماه) نیز در نشست افق تحول رسانه ملی این موضوع را مطرح و اعلام کرده بود که «در راستای هدف عدالت گستری و هویت محوری امسال برای اولین بار شاهد تجربه جدید رسانه ملی در عرصه انتخابات مجلس خواهیم بود.» و اضافه کرده بود: «عزممان را برای تشویق مشارکت گسترده‌تر مردم در انتخابات جزم کرده‌ایم. امکان تبلیغات نامزد‌ها از آنتن رسانه ملی در استان‌ها فراهم شده است و تلاش می‌کنیم بر شور و نشاط انتخابات بیفزاییم. به منظور پخش برابر تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های نمایندگی مجلس دوازدهم، برای نخستین بار ۲۰۰ کانال تلویزیونی فعالیت خواهند کرد.»
رئیس رسانه ملی البته گفته بود: با هماهنگی دستگاه‌های مسئول به ویژه وزارت کشور و شورای نگهبان در این انتخابات برای اولین‌بار صداوسیما، حداقل ۲۰۰ کانال تلویزیونی مختص حوزه‌های انتخابیه را راه‌اندازی می‌کند و در این طرح قرار است کاندیدا‌ها علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های دیگر تبلیغاتی که برای نامزد‌ها در دوره‌های پیشین بوده، از آنتن صداوسیما هم استفاده کنند.

آیا پیام‌های ارسالی توسط صدا و سیما به کاندیدا‌های دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با نگاه درآمدزایی آنهم نگاه میلی ـ از نوع اشتها ـ به انتخابات در راستای برآورده کردن راهبرد‌های چهارگانه رهبری و برطرف کردن دغدغه‌های ایشان راجع به انتخابات برنامه ریزی و هدف‌گذاری شده است؟


اما ۹ دی ۱۴۰۲ نیز معاون فنی صدا و سیما در گفتگو با مهر ضمن تشریح جزییات ۲۰۰ کانال انتخاباتی و حتی اعلام آغاز پخش آزمایشی برخی حوزه‌ها این‌گونه گفته بود: جرقه اولیه این پروژه به سه ماه پیش تعلق دارد. از آنجایی که حسب قانون در سال‌های قبل صداوسیما اجازه نداشت تبلیغات نمایندگان مجلس را پوشش بدهد، اما حالا سازمان صداوسیما که نقش حاکمیتی دارد، می‌خواهد برای ایجاد فضای رقابتی و انتخاباتی خوب، از این ظرفیت بهره بگیرد. این اجازه به سازمان داده شده است و در برابر اعطای مجوزی که گرفته است می‌خواهد به نحو احسن هم این کار را انجام دهد.
علیرضا شریفی ضمن بجای آوردن شکر و سپاس خدا تعالی بابت بومی بودن اغلب تجهیزات، در رابطه با هزینه‌های مترتب بر آن نیز گفته بود: هزینه برای ایستگاه‌ها حدود یک میلیارد بوده و همه این هزینه‌ها را جمع کنید حدود ۲۵۰ میلیارد هزینه شده است.
وی در پاسخ به سئوال «نیرویی هم برای این کار اضافه شده است؟» جواب داده بود: خیر. این کار تخصصی است و نمی‌توان از بیرون نیرو آورد. کسی سر در نمی‌آورد. در خود سازمان هم همه نمی‌توانند به صورت کامل نسبت به کل همه پروسه اشراف و اطلاعات داشته باشند. تیمی بر سر کار می‌رود، برمی گردد و تیم دیگری می‌رود و تخصص خودش را انجام می‌دهد. نقشه نهایی، اما نزد خود ماست.»
مقدمه مبسوط فوق برای این بود که اگر مخاطب این نوشتار، تاکنون از چند و، چون طرح صدا و سیما اعم از دغدغه مشارکت افزایی خود رئیس رسانه ملی، هماهنگی ایشان با نهاد‌های ذیربط، کسب اجازه این نهاد حاکمیتی و حتی تجهیزات و هزینه‌های مترتب بر این اقدام اطلاعی نداشتند تا حدودی با این فضا آشنا شوند.
اما اصل سخن از اینجا آغاز می‌شود که صدا و سیمای ملی! پس از اعلام تایید صلاحیت کاندیدا‌های دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با ارسال پیامی به هر کدام از کاندیدا‌ها از آن‌ها برای ثبت نام جهت استفاده از امکان تبلیغاتی رسانه ملی دعوت به عمل آورده است.
محتوای پیام رسانه ملی به کاندایا‌ها به این شرح است:
«نامزد محترم انتخابات مجلس
سلام علیکم
برای بهره‌مندی از امکان تبلیغات تلویزیونی، حداکثر تا ۳۰ دیماه به سامانه ثبت نام تبلیغات به آدرس EM۱۴۰۲.ir مراجعه و ثبت نام کنید.
اداره کل روابط عمومی صدا و سیما»
دریافت پیام با این محتوا نیز تا اینجای کار برای کاندیدا‌ها امیدبخش و خوشحال کننده است چرا که با وضعیت گرانی و تورمی مستولی بر همه اقلام اعم از خوراک حداقلی که از «بخور و نمیر»‌ی اقشار آسیب‌پذیر فراتر رفته و به «نخور و بمیر»‌ی کارگران، کارمندان، بازنشستگان، فرهنگیان و ... رسیده است، دیگر تکلیف هزینه‌های سر به فلک کشیده کاغذ و پوستر و سایر اقلام تبلیغاتی مرسوم پیشین معلوم است و هر کاندیدایی حتی متولینش با دریافت پیام صدا و سیما خوشحال و امیدوار می‌شود و بلافاصله در جستجوی آدرس اینترنتی پیام به گوگل مراجعه می‌کند.

ظاهرا مزه خاص درآمد‌هایی نجومی از قِبَل تبلیغات پولشویان جاده مخصوص بد جوری زیر دندان صدا و سیما مزه کرده است! صدا و سیمای پر اشتهای معتاد به کاسبی تبلیغات درست و نادرست از انواع خوراکی گرفته تا اقسام آموزشی آیا واقعا کاندیدا‌های انتخابات را همردیف آن‌ها قرار داده است؟


حیرت و تعجب کاندیداها، اما وقتی افزوده می‌شود که پس از ثبت نام و مشخصات اولیه خود با گزینه پرداخت مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال (یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برابر ۱۵۰ میلیون تومان پول رایج ملی به حساب رسانه ملی) برای کاندیدا‌های تهران، ری، اسلامشهر و پردیس و مبلغ ۹۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال (۹۰۰ میلیون ریال برابر با ۹۰ میلیون تومان) برای کاندیدا‌های شهرستان‌ها مواجه می‌شود.
تعجب! آنگاه دو چندان می‌شود که دوباره سخنان رئیس محترم رسانه ملی و معاون محترمشان را در ذهن خود مرور کنی:
ـ جبلی: «در راستای هدف عدالت گستری و هویت محوری امسال برای اولین بار شاهد تجربه جدید رسانه ملی در عرصه انتخابات مجلس خواهیم بود.»
ـ جبلی: «عزممان را برای تشویق مشارکت گسترده‌تر مردم در انتخابات جزم کرده‌ایم. امکان تبلیغات نامزد‌ها از آنتن رسانه ملی در استان‌ها فراهم شده است و تلاش می‌کنیم بر شور و نشاط انتخابات بیفزاییم.»
ـ جبلی: «به منظور پخش برابر تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های نمایندگی مجلس دوازدهم، برای نخستین بار ۲۰۰ کانال تلویزیونی فعالیت خواهند کرد.»
ـ جبلی: «با هماهنگی دستگاه‌های مسئول به ویژه وزارت کشور و شورای نگهبان در این انتخابات برای اولین‌بار صداوسیما، حداقل ۲۰۰ کانال تلویزیونی مختص حوزه‌های انتخابیه را راه‌اندازی می‌کند»
ـ شریفی: «سازمان صداوسیما که نقش حاکمیتی دارد، می‌خواهد برای ایجاد فضای رقابتی و انتخاباتی خوب، از این ظرفیت بهره بگیرد.»
ـ شریفی: «این اجازه به سازمان داده شده است و در برابر اعطای مجوزی که گرفته است می‌خواهد به نحو احسن هم این کار را انجام دهد.»
تعجب! آنگاه صد چندان می‌شود که برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات متولیان صدا و سیما برای درآمدزایی از این طریق را مقابل راهبرد‌های چهارگانه مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت انتخاباتی رهبری برای شرکت آحاد، گروه‌ها، جناح‌ها و سلیقه‌های مختلف در انتخابات ببینی!
معظم له به عنوان شخص اول مملکت که دغدغه پایان کار انتخابات پایان سال را از آغاز سال ۱۴۰۲ داشتند، در ۱۵ فردوردین ماه سال جاری فرمودند:
«این انتخابات خیلی مهم است. انتخابات می‌تواند مظهر قوّت ملّی باشد. اگر انتخابات درست برگزار نشود، ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسوولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد. هر چه ما ضعیف بشویم، تهاجم و فشار دشمنان ما بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید جلوی فشار دشمن گرفته شود، باید قوی شویم. یکی از ابزار‌های مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است. مسوولانی که مرتبط هستند از همین حالا -البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند- راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.» (۱۵ فروردین ۱۴۰۲)
آیا پیام‌های ارسالی توسط صدا و سیما به کاندیدا‌های دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با نگاه درآمدزایی آنهم نگاه میلی ـ از نوع اشتها ـ به انتخابات در راستای برآورده کردن راهبرد‌های چهارگانه رهبری و برطرف کردن دغدغه‌های ایشان راجع به انتخابات برنامه ریزی و هدف‌گذاری شده است؟ یا خدای ناکرده به جای «در راستای هدف عدالت گستری و هویت محوری»، «تشویق مشارکت گسترده‌تر مردم در انتخابات» و «تلاش بر افزودن به شور و نشاط انتخابات» آنهم «با هماهنگی دستگاه‌های مسئول در راه‌اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی» در راستای «مشارکت ستانی» حتی ناخواسته و ناآگاهانه است؟
آیا برای رسانه ملی «این انتخابات خیلی مهم است»؟
آیا «اگر انتخابات درست برگزار نشود» به نظر رسانه ملی «ضعف کشور و ضعف ملّت را نشان می‌دهد؛ ضعف دولت را، ضعف مسوولان را، ضعف آحاد مردم را و ضعف کشور را نشان می‌دهد»؟
آیا به نظر رسانه ملی «یکی از ابزار‌های مهمّ قوّتِ کشور همین انتخابات است»؟
آیا مسئولان صدا و سما مشمول این فرمایش رهبری می‌شوند؟:
«مسوولانی که مرتبط هستند از همین حالا -البتّه می‌دانم که دنبال کرده‌اند- راهبرد مشارکت را، راهبرد امنیت انتخابات را، راهبرد سلامت انتخابات را، راهبرد رقابت انتخابات را مشخّص کنند؛ انتخابات خوبِ سالمِ با مشارکت بالایی ان‌شاء‌الله در آخر سال داشته باشیم.» (۱۵ فروردین ۱۴۰۲)
ظاهرا مزه خاص درآمد‌هایی نجومی از قِبَل تبلیغات پولشویان جاده مخصوص بد جوری زیر دندان صدا و سیما مزه کرده است!
صدا و سیمای پر اشتهای معتاد به کاسبی درست و نادرست از انواع خوراکی گرفته تا اقسام آموزشی آیا واقعا کاندیدا‌های انتخابات را همردیف آن‌ها قرار داده است؟
نهاد حاکمیتی که ردیف بودجه مشخص از محل مالیات‌ستانی دارد، مالیاتی که از عموم مردم چه کاندیدا و چه رای دهنده، چه کارگر و چه کارمند، چه بازنشسته و چه فرهنگی و چه ... اخذ می‌شود، آیا برای تشویق و ترغیب همین مردم مالیات دهنده به مشارکت در انتخابات یا ایجاد رقابت بین کاندیدا‌های مالیات دهنده، باز باید چشم درآمدزایی به آن‌ها دوخته باشد؟
انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول که در راه‌اندازی ۲۰۰ کانال تلویزیونی مختص حوزه‌های انتخابیه با صدا و سیمای ملی به هماهنگی رسیدند، هماهنگی لازم را نیز برای بازداشتن این نهاد حاکمیتی از نگاه درآمدزایی و مشارکت ستانی در مقابل مشارکت‌افزایی، در سر گردنه انتخاباتی به عمل آورند!


برچسب ها: مشارکت صدا و سیما رسانه ملی نهاد حاکمیتی دستگاه‌های مسئول رقابت انتخاباتی مجلس کاندیداهای گردنه قادر نصیری ترزنق
ارسال نظر
آخرین اخبار