۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
تعداد بازدید: ۵۶۷۳۲۱
کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی برای پیشی گرفتن از رقبای انتخاباتی خویش باید از ابزار‌هایی استفاده کنند که از نظر الزامات رقابتی در این رقابت پذیرفته شده باشد. از جمله ابزار‌های مورد قبول در اینگونه از رقابت‌ها ارایه برنامه‌های هدفمند است.
کد خبر: ۳۵۷۱۲

پایگاه خبری تحلیلی خطوط:

 كانديداهای انتخابات مجلس برای مسكن چه برنامه‌هايی ارايه خواهند داد؟

توضیح اینکه این مطلب پیش از انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با عنوان "مسکن در آیینه انتخابات"در هفته نامه سراسری پیام ساختمان به عنوان سرمقاله چاپ و منتشر شده بود که اکنون با اندکی تغییر در اینجا تقدیم می‌ شود.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شوراي اسلامي در پيش است. روز 11 اسفند سال1402 زمان رقابت‌ كانديداهاي مجلس دوازدهم براي راه يافتن به مجلسي است كه قرار است بيش از مجالس پيشين به مطالبات مردم از طريق وضع قوانين مناسب پاسخگو باشد.
اما رقابت براي چه و چگونه؟

وقتي سخن از رقابت به ميان مي‌آيد شايد شبهه دست‌ يابي به منافع شخصي به وجود آيد كه در مواقع و مواردي چندان هم بي‌راه نيست ولي در واقع بايد غير از تلاش براي منافع شخصي باشد و همانطور كه ذكر شد هدف در اينجا بايد رقابت بر سر تامين منافع جمعي و جامعه از طريق قانون‌گذاري‌هاي جامع است.
كانديداهاي مجلس شوراي اسلامي براي پيشي گرفتن از رقباي انتخاباتي خويش بايد از ابزارهايي استفاده كنند كه از نظر الزامات رقابتي در اين رقابت پذيرفته شده باشد. از جمله ابزارهاي مورد قبول در اينگونه از رقابت‌‌ها ارايه برنامه‌هاي هدفمند است. برنامه‌هايي كه نه تنها به دنبال پيروزي صرف انتخاباتي نيست، بلكه در چهارچوب برنامه‌هاي كلان مملكتي است و از آن جمله مي‌توان به چهارچوب سند چشم‌انداز اشاره كرد.
چهارچوب سند چشم‌انداز 1404 نقشه راه به سر منزل مقصود رساندن تمام اهداف از پيش تعيين شده است؛ رشد اقتصادي متوسط 8 درصدي، ارتقاي كارآيي و بهره‌وري، تامين عدالت اجتماعي، افزايش سهم بخش خصوصي از اقتصاد ملي، واگذاري تصديگري‌هاي دولتي به تعاوني‌هاي مردمي و ... از اهداف قابل دست‌يابي در سند چشم‌انداز است.
براي نايل شدن به اين اهداف، كانديداهاي انتخاباتي بايد برنامه خود را چنان تبيين نمايند كه براي مردمي كه آنها را انتخاب خواهند كرد، قابل قبول باشد. همچنين در صورت اجرا بتوانند بخشي از نياز مردم را به طور ملموس پوشش دهند. از اين رو از جمله نيازهاي اساسي مردم در شرايط فعلي جامعه نيز تامين سرپناه براي قشر عظيمي از شهروندان است كه بنا به هر دليلي تاكنون موفق به خانه‌دار شدن نشده‌اند.
البته تامين مسكن فقط به معناي برآورده كردن نياز سرپناهي شهروندان نمي‌باشد، بلكه برآورده شدن اين هدفي فراتر از آن يعني به جريان انداختن 1200 عنوان شغل ديگر را نيز در پي دارد. 
 كانديداهاي انتخاباتي در تبليغات خود چه برنامه‌هايي براي اين بخش از اقتصاد (مسكن) ارايه خواهند داد كه سهم 50 درصدي در سبد اقتصادي جامعه دارد؟ آيا باز همچون سنوات گذشته و مثل اكثر قريب به اتفاق كانديداها به شعارهاي خوشايند منطقه‌اي بسنده خواهند كرد يا در قالب برنامه‌هاي تدوين و تصويب شده اقدام به پيگيري مطالبات برنامه‌اي خود خواهند نمود؟
البته اينگونه مطالبات توسط دو گروه از كانديداها قابل تبليغ و پيگيري است؛ گروه اول آنهايي كه در مجلس فعلي هم نماينده بودند (كه اين گروه قبل از اينكه بگويند چه كار مي‌خواهند بكنند بايد از عملكرد خود در سال‌هايي كه در مجلس بودند، گزارش ارايه دهند و مشخص كنند آيا واقعا آنچنان كه قسم ياد كرده بودند از عهده وظايف خويش برآمده‌اند؟) اگر فرض‌مان همان تاثير 50 درصدي مسكن در اقتصاد مملكت باشد براي نمايندگان دوره فعلي و كانديداهاي دوره بعدي مناسب‌ترين دفاع از عملكردشان و شعار براي دوره بعدي گزارشي از فعاليت‌هايي است كه در بخش تقنيني و نظارتي مسكن انجام داده‌اند.
گروه دوم يعني كانديداهاي جديد هم مي‌توانند كارهاي انجام نشده در بخش مسكن توسط نمايندگان دوره قبل را گوشزد نموده و نسبت به عملياتي نمودن آنها غير از راه‌هايي كه نمايندگان دوره‌هاي قبلي رفته‌اند، ارايه طريق نمايند.

 

برچسب ها: انتخابات مجلس مسکن نمایندگان کاندیداهای قادر نصیری ترزنق
ارسال نظر
آخرین اخبار