۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
تعداد بازدید: ۴۴۶۸۱۸
معاون فروش و بهره‌برداری اموال منقول سازمان اموال تملیکی گفت: ما باید ابزار لازم را برای اینکه بتوانیم امانت مردم را به درستی نگه داریم و آنها را در اسرع وقت تعیین تکلیف کنیم، داشته باشیم. متاسفانه سازمان سال‌ها در این خصوص در فقر مطلق بود این اقدام توانست به ما در ایفای آن وظیفه به نحو شایسته کمک کند.
کد خبر: ۳۵۰۳۰
سازمان اموال تملیکی سال‌ها در فقر مطلق بود/ این اقدام توانست کمک بسیاری کند
 

موانع دستگاه‌های استخراج رمز ارز و موتورسیکلت‌های بالای 250cc برطرف شود/هنوز در ابتدای راه هستیم!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سعید غلامی باغی، عضو هیئت مدیره و معاونت فروش و بهره‌برداری اموال منقول سازمان اموال تملیکی در گفتگو با خبرنگار خطوط تصریح کرد: هزینه‌های سازمان اموال تملیکی صرفاً به موجب قانون تعیین می‌شود. اگر مشکلات و موانع پیش روی ترخیص یک کالا گمرکی رفع شود و صاحب کالا بخواهد آن را اعاده کند، بر اساس اختیارات تبصره‌ در ماده ۳۳ قانون گمرکی این اختیار را دارد پس از پرداخت هزینه‌های قانونی این اقدام را انجام دهد.
 
غلامی باغی افزود: این هزینه قانونی شامل دو و نیم درصد هزینه کالا است که تمام اقداماتی که سازمان پس از اخذ اظهارنامه متروکه انجام می دهد را شامل می‌شود از جمله اگر کالا را حمل، جابجا یا منتقل کرده باشد. تمام این موارد یک فرایند طولانی است که سازمان متحمل می‌شود تا یک کالای متروکه گمرکی را فقط تحویل گیرد و آن‌ها را ارزش‌گذاری کند و به یک انباری که به عنوان امانت مردم در دست خودش قرار داده، برسد که حالا این امانت را یا به خوبی حفظ کند یا در فرایند فروش
 اگر کمک قوای قضاییه و مقننه نباشد در حوزه دیوان محاسبات و رفع برخی از موانع قانونی نمی‌توانیم به اهداف اصلی خودمان دست پیدا کنیم، اما با تعامل مثبت توانستیم بسیاری از موانع و مشکلات را برطرف کنیم.
در مزایده تعیین و تکلیف شود یا خود صاحب کالا بیاید از طریق اعاده این کار را انجام دهد.
 
وی ادامه داد: علاوه بر هزینه‌های انجام خدمات، هزینه قانون نقش بازدارندگی هم دارد یعنی اگر صاحب کالایی، کالایش مدتی بماند و متروکه شود برای عودتش به گمرک باید هزینه‌ای را پرداخت کند وگرنه راه دور زدن قانون ایجاد می‌شود. بنابراین هرگونه موافقت سازمان با درخواست اعاده و با پرداخت هزینه‌های قانونی‌ که دو و نیم درصد ارزش کالا است، می‌باشد.
 
عضو هیئت مدیره سازمان اموال تملیکی اضافه کرد: در کنار این موضوع یک هزینه ۱۰ درصدی هم بابت کارمزد فروش اخذ می‌شود. اگر کالایی در مزایده‌های سازمان به فروش برسد از محل حاصل فروش ۱۰ درصد به عنوان کارمزد کم می‌شود که تمام این‌ها هزینه‌های خرید، انبارها، تجهیزات، فرایند تعلیم تکلیف کالا و مدیریت آن است. تا زمان ترخیص و عرضه یک فرایند طولانی است که بخش مختلفی از استان و ستاد انجام می‌دهند که شامل ترخیص، جابجایی آن‌ها، پارتی‌بندی و عرضه آنها در مزایده‌ها است. منظور از پارتی بندی قرار دادن بخشی از کالاها با ردیف‌های مختلف کالایی در یک مجموعه کالا یا یک دسته‌بندی کالایی است که برای عرضه در مزایده محسوب می‌شد.

غلامی باغی گفت: در سند تحولی که مدیرعامل محترم به تمامی استان‌ها و معاونت‌ها ابلاغ کردند، اقدامات تحولی خاصی دیده شد از جمله تهیه انبارهای مجهز و مکانیزه و تجهیز آن‌ها. ما باید آن ابزار لازم را برای اینکه بتوانیم امانت مردم را به درستی نگه داریم و آنها را در اسرع وقت تعیین تکلیف کنیم، داشته باشیم. متاسفانه سازمان سال‌ها در این خصوص در فقر مطلق بود این اقدام توانست به ما در ایفای آن وظیفه به نحو شایسته کمک کند. یک مانع قانونی هم که برداشته شد کمک مجلس شورای اسلامی در تصویب حکمی در قانون بودجه ۱۴۰۲ بود که بخشی از آن مشکلات پیش روی ماشین آلات راهسازی و خودروهای سواری را برداشت. البته کماکان هنوز موانع و مشکلاتی پیش روی سازمان قرار دارد هرچند تعامل مثبت قوه مجریه و قوه قضاییه در طول این دو سال بسیار به ما کمک کرد.

یک مانع قانونی که برداشته شد کمک مجلس شورای اسلامی در تصویب حکمی در قانون بودجه ۱۴۰۲ بود که بخشی از آن، مشکلات پیش روی ماشین آلات راهسازی و خودروهای سواری را برداشت.

معاونت فروش و بهره‌برداری اموال منقول سازمان اموال تملیکی بیان کرد: سازمان اموال تملیکی یک دستگاه فرابخشی و حتی فراقوه‌ای است اگر کمک قوای قضاییه و مقننه نباشد در حوزه دیوان محاسبات و رفع برخی از موانع قانونی نمی‌توانیم به اهداف اصلی خودمان دست پیدا کنیم، اما با تعامل مثبت توانستیم بسیاری از موانع و مشکلات را برطرف کنیم. خوشبختانه گام‌های مثبتی برداشته شد، اما هنوز در ابتدای راه هستیم و به هر حال نیازمند اینکه بخش دیگری از این موانع از جمله در حوزه دستگاه‌های استخراج رمز ارز که بعضاً بلاتکلیف هستند و یا موتورسیکلت‌های بالای ۲۵۰ سی سی با کمک ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز و دادستانی کل کشور ان شاالله این موانع هم برطرف شود و بتوانیم تمامی کالاهایی که در انبارها هستند را در اسرع وقت تعیین تکلیف کنیم.

برچسب ها: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان اموال تملیکی رمز ارزها دادستان کل کشور موتورسیکلت موانع
ارسال نظر
آخرین اخبار