۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
تعداد بازدید: ۳۵۸۱۹۴
کارشناس مالی و اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه با بدترین نوع پرداخت تسهیلات در بخش مسکن مواجه هستیم. وام‌هایی که بانک‌های ایران به بخش مسکن می‌دهند از بدترین نوع وام‌ها هستند به طوری که دولت دیگر از بانک‌ها طلبکار است. متاسفانه اقدامات دولت باعث شده است چنین چالش‌هایی به وجود بیاید. البته ناگفته نماند که علت این چالش نتیجه کم کاری‌های مجلس هم می‌باشد.
کد خبر: ۳۵۰۳۹

 آشفته‌ترین بازار کشور بازار مسکن است!/مجلس و دولت قیمت گذاری منطقه‌ای مسکن را در دستور کار قرار دهند!

با بدترین نوع پرداخت تسهیلات در بخش مسکن مواجه هستیم/ اگه این اتفاق رخ دهد، رغبت بانک‌ها بیشتر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مجید گودرزی، مدرس و کارشناس مالی و اقتصادی به خبرنگار خطوط گفت: بانک‌ها با دولت همکاری لازم را ندارند. قاعدتاً تنها اقدام موثری که دولت می تواند در راستای ترغیب بانک‌ها به پرداخت وام‌های مسکن در قالب طرح نهضت ملی انجام دهد، کاهش رشد قیمت مسکن است. رشد قیمت مسکن ناشی از کمبود نیست چون تمامی عوامل ساخت مسکن را در کشورمان داریم. چیزی که باعث شده سودهای کارتل ها به اقتصاد ما تحمیل شود بحث رهاشدگی و بی‌قانونی مفرط در بخش مسکن به خصوص قیمت گذاری است.

گودرزی گفت: متاسفانه در حال حاضر بازدهی منفی در اقتصاد رایج شده است و به همین دلیل بانک‌ها به سمت بنگاهداری آمده‌اند غالباً طرح‌هایی را که کمتر از ۳۸ درصد بازدهی داشته باشند از جمله پرداخت تسهیلات را بنگاه می‌کنند و قبول نمی‌کنند چرا که حدود ۱۵ درصد بازدهی سالیانه پرداخت مالیات منفی است.

با بدترین نوع پرداخت تسهیلات در بخش مسکن مواجه هستیم، وام‌هایی که بانک‌های ما به بخش مسکن می‌دهند از بدترین نوع وام‌ها هستند به طوری که دولت دیگر از بانک‌ها طلبکار است.

وی به بدهی دولت به بانک‌ها اشاره کرد و گفت: در خصوص بدهی دولت به بانک‌ها می‌توان گفت دولت تلاش بسیاری کرده تا یک انضباط مالی در بخش پرداخت‌ها داشته باشد و تا حدود زیادی هم موفق بوده است. بدهی دولت به بانک‌ها، بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که تسویه شده است و می‌توان گفت دولت با وجود کسری بودجه و عدم تحقق بخشی از درآمدها انضباط مالی بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده به خصوص اینکه بحث شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی را دنبال کردند و طرف دیگر جداسازی حساب‌های شخصی از حساب‌های اداری.

کارشناس مالی و اقتصادی در ادامه مطرح کرد: متاسفانه با بدترین نوع پرداخت تسهیلات در بخش مسکن مواجه هستیم. وام‌هایی که بانک‌های ما به بخش مسکن می‌دهند از بدترین نوع وام‌ها هستند به طوری که دولت دیگر از بانک‌ها طلبکار است. متاسفانه اقدامات دولت باعث شده است که این چنین چالش‌ها به وجود بیاید البته ناگفته نماند که علت این چالش نتیجه کم کاری‌های مجلس هم می‌باشد.

با بدترین نوع پرداخت تسهیلات در بخش مسکن مواجه هستیم/ اگه این اتفاق رخ دهد، رغبت بانک‌ها بیشتر می‌شود

 با کثرت قوانین در بخش‌های مسکن مواجه هستیم

گودرزی با اشاره به وضعیت بازار مسکن گفت: بی‌قانون‌ترین، بی‌نظم‌ترین و آشفته‌ترین بازاری که در کشور داریم، بازار مسکن است. در حال حاضر بانک‌ها سپرده‌های مردم را قبول می‌کنند، اما سودی که پرداخت می‌کنند با بازدهی منفی است یعنی اگر بخواهند به اندازه تورم به مردم بازپرداخت کنند باید ۳۸ درصد و به اندازه تورم سود دهند، اما ما می‌بینیم که چنین خبری نیست، بانک‌ها دارند از موضوع تورم نهایت سوء استفاده را می‌کنند.

امیدوار هستیم دولت حداقل به خاطر خودش بحث قیمت گذاری منطقه‌ای ملک را آن هم بر اساس قیمت تمام شده در دستور کار قرار دهد. اگر این اتفاق رخ دهد بانک‌ها رغبت بیشتری برای پرداخت تسهیلات مسکن از خود نشان خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: ما بارها پیشنهاد داده و از مجلس و دولت محترم خواهش کردیم موضوع قیمت گذاری منطقه‌ای مسکن را در دستور کار قرار دهند. در تمامی کشورهای دنیا این موضوع مرسوم است اما در ایران اینطور نیست. امیدوار هستیم که دولت حداقل به خاطر خودش این بحث قیمت گذاری منطقه‌ای ملک را آن هم بر اساس قیمت تمام شده در دستور کار قرار دهد. اگر این اتفاق رخ دهد بانک‌ها رغبت بیشتری برای پرداخت تسهیلات مسکن نشان خواهند داد.

مدرس و کارشناس اقتصادی در پایان گفت: متاسفانه در حال حاضر با کثرت قوانین در بخش‌های مسکن مواجه هستیم، بخش مسکن بخش بزرگی از اقتصاد کشور ما را فلج کرده است. باید سودهای واسطه‌گری از اقتصاد ما حذف شود و سرمایه‌ها به سمت اقتصاد مولد روند در آن زمان دیگر بخشنامه‌‍‌ها و دستورالعمل هیچ کدام کارساز نخواهد بود.

با بدترین نوع پرداخت تسهیلات در بخش مسکن مواجه هستیم/ اگه این اتفاق رخ دهد، رغبت بانک‌ها بیشتر می‌شود

برچسب ها: تسهیلات تسهیلات مسکن دولت بانک های بازار وام مسکن قیمت گذاری تورم آشفته‌ترین بازار
ارسال نظر
آخرین اخبار