۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
تعداد بازدید: ۵۸۱۸۰
سرحدی گفت: ممکن است در طول ۴ سال در مجموع ۲-۱ میلیون واحد ساخته و تحویل داده شود، ولی اینکه دولت قصد ساخت ۱ میلیون را در طول یک سال داشته باشد شدنی نیست.
کد خبر: ۱۷۸۱

ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی نیست/ وام مسکن ملی سنخیتی با بازار ندارد

احمدرضا سرحدی؛ کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خطوط در رابطه با طرح مسکن ملی و میزان تعیین شده وام برای متقاضیان گفت: اعداد و ارقامی که برای وام تعیین شده هیچ گونه سنخیتی با وضعیت بازار ندارد و با ۴۵۰ میلیون تومان که نمیتوان در تهران خانه‌ای خرید و همچنین رقم ۲۵۰ میلیون تومان برای روستاها.
این کارشناس مسکن در پاسخ به این سوال که آیا مسکن ملی تاثیری در کاهش رکود بازار خواهد داشت تشریح کرد: نه‌خیر، تورم موجود در کشوربه قدری بالاست که مردم به صورت طبیعی نمیتوانند وارد این بازار شوند و اقشار متوسط به پایین جامعه توان ورود به بازار آزاد را ندارند پس قطعا این روش‌ها تاثیری در رکود بازار نخواهد داشت.
توان ساخت ۱ میلیون واحد در سال را نداریم
وی با اشاره به اینکه امکانات ملی ما جواب گوی ۱ میلیون مسکن در سال نیست تاکید کرد: دولت قول ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده است که باید عرض کنم این موضوع جزو محالات است. ممکن است در طول ۴ سال در مجموع ۲-۱ میلیون واحد ساخته و تحویل دهند، ولی اینکه دولت قصد ساخت ۱ میلیون را در طول یک سال داشته باشد شدنی نیست حتی اگر بخش خصوصی را هم به این عدد اضافه کنیم قطعا سالی یک میلیون واحد نمیشود.
این کارشناس مسکن تاکید کرد: ظرفیت تولیدی کشور در حوزه مسکن به این حد نیست مگر اینکه کمک‌هایی از خارج آمده و موضوع صنعتی سازی که چینی‌ها قول داده اند عملیاتی شود.
وی عنوان کرد: در سایر کشور‌های دنیا گا‌ها تا ۹۵-۹۰ درصد قیمت خانه را وام میدهند، ولی با توجه به تورم بالا در ایران معادلاتی که در دنیا اجرا میشود جوابگو نخواهد بود.
اقساط وام برای دهک‌های پایین بالاست
سرحدی در پایان به رقم بالا اقساط این وام اشاره کرد و افزود: این طرح برای حمایت از دهک‌های پایین تصویب شده، ولی متاسفانه این دهک‌ها توان پرداخت ماهیانه ۳-۲ میلیون تومان قسط را ندارد که یکی از اصلی‌ترین ایرادات وارده به طرح این موضوع است.
انتهای پیام/

برچسب ها: بازار مسکن وام مسکن
ارسال نظر
آخرین اخبار