۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
تعداد بازدید: ۳۱۵۶۹۰
هنوز روند صعودی قوی را در بازار نمی‌بینیم. رشد ۳۰۰۰ واحدی که رخ داد، یک نوسان کوچک به حساب می‌آید. رشد نوسانات این چنینی نمی‌تواند نشانگر آغاز خوب یا خبر تاثیرگذاری باشد. نوسان تاثیرگذار این است که بتواند شاخص را طی یک روز بیشتر از یک درصد جابجا کند.
کد خبر: ۳۵۱۴۰

پافشاری بانک مرکزی بر کنترل نرخ ارز فشار زیادی به بازار‌ها وارد می‌کند/سیاست‌های حاکمیتی ریسک‌های متعددی را به سهامداران تحمیل می‌کند!

رشد 3هزار واحدی بورس؛ یک نوسان کوچک/ نوسان تاثیرگذار این است که شاخص را بتواند بیشتر از یک درصد جابجا کند

نرخ بهره بالا در کنار تفکیک دلار به شدت به بازارها فشار وارد می‌کند 

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: در حال حاضر وضعیت بورس تحت تاثیر کسری بودجه دولت قرار گرفته است و حالت رکودی را تجربه می‌کند. زمانی که وضعیت معاملاتی بورس را نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تصمیمات حاکمیتی نقش تعیین کننده دارند، اما آن چیزی که مشخص است این که بهره‌وری در نواسانات تاثیر ندارد.

متغیرهای تورمی یا سیاست‌های حاکمیتی روی بورس تاثیر می‌گذارند و ریسک‌های متعددی را به سهامداران تحمیل می‌کنند.  اقدامات حال حاضر دولت ناظر بر این است که سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. نگرانی جدی نسبت به این وجود دارد که حرکت بعدی دولت در قبال این شرکت‌ها چیست؟

رضایتی گفت: متغیرهای تورمی یا سیاست‌های حاکمیتی روی بورس تاثیر می‌گذارند و ریسک‌های متعددی را به سهامداران تحمیل می‌کنند. ساختار شفافی که بورس دارد این است که به راحتی می‌توان کنترلش کرد و اقداماتی هم که  در حال حاضر دولت انجام می‌دهد ناظر بر این است که سودآوری شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. نگرانی جدی نسبت به این وجود دارد که حرکت بعدی دولت در قبال این شرکت‌ها چیست؟

وی ادامه داد: یک متغیر دیگر هم که روی بورس اثر دارد، بحث سیاست‌های پولی نرخ بهره است. نرخ بهره بالا در کنار تفکیک دلار به شدت به بازارها فشار وارد می‌کند و اغلب بازارها را در رکود می‌برد. بازار سرمایه و سهام یک همچین رکودی را تجربه کرده‌اند. بر اساس این تجربه می‌توان گفت که یک همچین سیاستی نمی‌تواند در بلند مدت دوام داشته باشد. پافشاری زیاد بانک مرکزی روی کنترل نرخ ارز و بالا نگه داشتن نرخ بهره‌وری، فشار زیادی را به بازارها وارد می‌کند.

رشد 3هزار واحدی بورس؛ یک نوسان کوچک/ نوسان تاثیرگذار این است که شاخص را بتواند بیشتر از یک درصد جابجا کند

نوسان تاثیرگذار این است که شاخص را بتواند در طی یک روز بیشتر از یک درصد جابجا کند

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اتفاقات مثبتی که می‌تواند رخ دهد به روز کردن ترازنامه‌ها و بحث تجدید ارزیابی مطرح شده است. در بحث تامین مالی هم عموم مردم باید نسبت به بازارها اقبال نشان دهند و بخشی از سبدشان را در بازار سهام داشته باشند تا شرکت‌های دیگر هم تامین مالی انجام دهند.

رشد ۳۰۰۰ واحدی که رخ داد، یک نوسان کوچک به حساب می‌آید. رشد نوسانات این چنینی نمی‌تواند نشانگر آغاز خوب یا خبر تاثیرگذاری باشد.

رضایتی به رشد ۳۰۰۰ واحدی بورس اشاره کرد و گفت: هنوز روند صعودی قوی را در بازار نمی‌بینیم. رشد ۳۰۰۰ واحدی که امروز رخ داد، یک نوسان کوچکی به حساب می‌آید. رشد نوسانات این چنینی نمی‌تواند نشانگر آغاز خوب یا خبر تاثیرگذاری باشد. نوسان تاثیرگذار این است که شاخص را بتواند طی یک روز بیشتراز یک درصد جابجا کند.

برچسب ها: بازار سرمایه بورس نوسانات دولت بانک مرکزی نرخ ارز کسری بودجه دولت سهامداران گزارش بازارها ریسک شرکت های
ارسال نظر
آخرین اخبار