۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
تعداد بازدید: ۱۶۷۹۹۱
علی سوادکوهی آزادکاران پرتوان مازنی گفت: اگر می خواهم به المپیک برسم، با مدعیان ۸۶ کیلو رقابت کنم.
کد خبر: ۳۵۲۳۶

مجبورم با حسن یزدانی سرشاخ شوم/ مطمئن باشید غول آمریکایی را می‌برم/ مادرم فعلا به ازدواج من کاری ندارد

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، علی سوادکوهی یکی از آزادکاران پرتوان، جسور مازنی کشتی ماست که به رغم تلاش بسیار، هنوز نتوانسته آنگونه که خودش انتظار دارد و جامعه کشتی روی او حساب می کند، به آنچه که استحقاقش را داشته و دارد، برسد. به رغم کسب مدال های طلا، نقره و برنز قهرمانی بزرگسالان آسیا در سالهای ۲۰۲۰ دهلی، ۲۰۲۱ آلماتی و ۲۰۲۲ اولان باتور، طلای بازیهای کشورهای اسلامی ۲۰۲۱ قونیه و مدال برنز قهرمانی امیدهای جهان ۲۰۲۱ بلگراد، هنوز به آنچه که از او انتظار می رود، دست نیافته و خودش خیلی امیدوار است که حداقل به اندازه زحمات، تلاش و تمریناتی که طی این سالهای برای کسب افتخار انجام داده، موفق به کسب مدالی ارزشمندتر از آنچه که تا به حال کسب کرده، برسد و امسال با بدشانسی مواجه نشود و در پیکارهای سال ۲۰۲۴ روی خوش کشتی را ببیند. جوان شایسته مازنی بعد از پیروزی برابر جوردن باروفس آمریکایی (درخلال رقابتهای جام جهانی ۲۰۲۲ نیویورک)، تنها پیروزی آزادکاران کشورمان مقابل غول سیه چرده و همیشه برنده برابر کشتی گیران ایرانی را به نام خود ثبت کرده و به محبوبیتی خاص و دوصد چندان نزد علاقمندان کشتی دست یافت. بعد از قهرمانی تیم بانک شهر که با پیروزی دقیقه ۹۰ سوادکوهی مقابل محمد نخودی دارنده مدالهای نقره و برنز جهان و حریف سنتی اش نصیب شاگردان رضا یزدانی شد، به گپ و گفت با مرد اول و یکی از عوامل موثر و تاثیرگذار در قهرمانی سال ۱۴۰۲ لیگ برتر کشتی آزاد نشستیم. در طول مصاحبه، سوادکوهی چندین و چند بار از زحماتی که رضا یزدانی مرد نامدار کشتی ایران، آسیا و جهان، برای او و تیم قهرمان امسال لیگ برتر کشیده، تقدیر و تشکر کرد. خودش را از نظر ورزشی، اخلاق و زندگی، مدیون و وامدار پهلوان رضا یزدانی می داند و در خلال همه سخنانش، بیش از هر موضوعی بر احترام به شخصیت و توانمندی های فنی، اخلاقی و شخصیتی پهلوان خوشنام کشتی ایران، تاکید دارد. مرد همیشه پیروز مقابل نایب قهرمان جهان که متخصص غلبه بر محمد نخودی، لقب گرفته، در پاسخ به سوالات خبروزشی حرفهای جالبی زد:

 در ابتدای گفتگو، پیروزی در فینال و قهرمانی تیمتان در لیگ برترامسال را تبریک می گوییم.

متشکرم ومن هم وظیفه خودم می دانم که این پیروزی و قهرمانی را به مسئولان و همه دست اندرکاران تیم بانک شهر، کشتی گیران، کادرفنی و بویژه شخص اقای رضا یزدانی تبریک و خسته نباشید، بگویم. سال گذشته هم تیم ما حقش قهرمانی در لیگ برتر بود ولی در شرایطی کاملاً مساوی و عجیب و باور نکردنی از لذت صعود روی سکوی قهرمانی باز ماندیم. خدا را شکر که امسال توانستیم به آنچه استحقاقش را داشتیم ، برسیم. واقعاً اقای یزدانی و کادرفنی خیلی برای این تیم زحمت کشیدند و خون دل خوردند، تا ما قهرمان شدیم.

 دوباره داشت کار بیخ پیدا می کرد و مثل سال گذشته همه چیز به مسابقه انفرادی آخر کشید. راجع به دیدار آخر حرفی ندارید؟

 همیشه حوادث و اتفاقات تاثیر زیادی در نتایج و کسب قهرمانی یا ناکامی در قهرمانی تیمی و انفرادی کشتی دارد. خدا را شاکرم که توانستم با پیروزی در مسابقه آخر، علاقمندان کشتی، مسئولان و دست اندرکاران، مربیان و به خصوص آقای رضا یزدانی را خوشحال کنم و خستگی مدتها تمرین را با قهرمانی گرفتیم.

 همه کشتی گیرهای ما مقابل روس ها در روز آخر لیگ برتر باختند، دلیل ان را چه می دانید؟

 اولاً که کشتی برد و باخت دارد. دوماً بچه های مادر شرایط مناسبی نبودند و تعدادی نیز خیلی جوان بودند و اصلاً با روسها کشتی نگرفته بودند. مزید بر اینکه اشتباهات داوری نیز درتحمیل شکست به بعضی از کشتی گیران ما بی تاثیر نبود.

 انگار شرایط به گونه‌ای شده که شما هم به گربه سیاه محمد نخودی تبدیل شده اید و او که به راحتی می تواند از سد حریفان خارجی بگذرد و در فینال یا رده بندی رقابتهای قهرمانی جهان کشتی بگیرد، وقتی با شما کشتی دارد، احتمالاً از نظر روحی دچار مشکل می شود، که نمی تواند جوری که از او انتظار می رود، با شما مبارزه کند. دلیل این موضوع را چه می دانید؟

 آقای نخودی دوست من هستند و اصلاً این مسائل بین ما مطرح نیست و موضوعیت ندارد. ما دوست و رفیق هستیم، روی تشک و مسابقه هم رقیب هستیم. جدای از ورزش و رفاقت هر کس بیشتر زحمت بکشد، برنده میدان می شود. کشتی مثل سایر ورزشها نیست که مساوی داشته باشد، پس وقتی روی تشک می رویم، باید دست یک نفر بالا برود. حالا در مسابقه با نخودی، شرایط برای من مساعد بوده و توانستم دو باردرمسابقات لیگ برتر، یک بار در مسابقات رنکینگ دار تونس و یک بار هم در جام آقاتختی برنده شوم. اما فکر نمی کنم موضوع ویژه و خاصی باشد، هرکس بیشتر و بهتر تمرین کند و زحمت بکشد، در روز مسابقه، وضعیت خوبی داشته باشد، دستش به عنوان نفر برنده بالا می رود.

 ولی شما در مسابقات رسمی، آن جوری که انتظار می رود، موفق نشدید صاحب مدالهای خوش رنگتر شوید. علت آن را چه می دانید؟

 شرایط هر روز با روز دیگر در مسابقات، برای کشتی گیران متفاوت است. من هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیستم. چون من کشتی گیر وزن کم کنی هستم، شاید به همین خاطر، تا به حال آن جوری که خودم انتظار دارم، یا دیگران توقع دارند، آن چیزی که می خواستیم نشده ولی امیدوارم که دیگر امسال، روی خوش کشتی را ببینیم و به آن چه دوست دارم برسم. امیدوارم از این به بعد، اتفاقات خوبی بیفتد، هرچند زحمات ما دوبرابر می شود ولی من خیلی خوشبین هستم..

کشتی گیر وزن کم کنی هستم/ به ۷۴ کیلو اصلاً فکر نمی‌کنم/ کار کردن با آقا یزدانی مهم‌ترین اتفاق بود

 برای چرخه انتخابی امسال و رقابت برای دوبنده المپیک، تصمیم قطعی شما چیست؟

 هر ورزشکار و کشتی گیری تمام سعی و تلاشش را به کار می بندد تا ملی پوش المپیک باشد. من هم به ۷۴ کیلو اصلاً فکر نمی کنم، چون وضعیت وزنی من مناسب وزن پایین تر نیست. لذا مجبورم اگر می خواهم به المپیک برسم، با مدعیان ۸۶ کیلو رقابت کنم.

یعنی رقابت با کاپیتان حسن یزدانی و بقیه مدعیان؟ با بهبودی کتف جراحی شده و پایان مصدومیت کاپیتان یزدانی، مهیای رقابت هستید؟

 اولاً که آقای حسن یزدانی افتخار کشتی و ورزش ایران و بزرگتر ما هستند. امیدوارم هرچه زودتر شاهد بازیابی سلامت ایشان و بازگشت شان به دنیای قهرمانی باشیم. ولی من هم برای رسیدن به المپیک مجبورم با همه مدعیان از جمله مرد اول ۸۶ کیلوی جهان، حسن آقا باید کشتی بگیرم.

 از سایر حریفان این وزن شناختی دارید؟

 آقای علیرضا کریمی از کشتی گیران توانمند و دوستان خوب من هستند. به غیر از علیرضا کریمی، که یک بار در لیگ دسته اول با ایشان کشتی گرفتم و مغلوب شدم، با سایر مدعیان و حریفان این وزن کشتی نگرفته ام.

باتوجه به این که احتمالاً گروهی از ۹۲ کیلویی ها نیز شاید برای المپیک، به ۸۶ کیلو بیایند، از این حریفان شناختی دارید؟

 قطعاً در سال المپیک، همه می‌خواهند شانس خودشان را برای رسیدن به المپیک امتحان کنند. من هم اگر بخواهم موفق شوم، باید پیه رقابت و مبارزه با همه حریفان و مدعیان را به تنم بمالم. حالا چه از وزن بالاتر بیایند، یا از وزن پایین تر، فرقی نمی کند.

باتوجه به حضورتان در ۸۶ کیلو، آیا هیچ شناختی هم از حریفان روس دارید؟

 روسیه مثل ایران و آمریکا، بهترین کشتی گیران دنیا را دارد. روسها همیشه یکی از اضلاع قدرت کشتی دنیا هستند. فکر کنم ۸۶ کیلوی روسها هم نایفانوف باشد که تا حالا با او کشتی نگرفته ام ولی فیلم کشتی هایش را دیده ام. اگر به دوبنده تیم ملی برسم، او و همه مدعیان ۸۶ کیلو را آنالیز می کنم.

هیچ برنامه و ترفند ویژه و خاصی برای رقابت در چرخه انتخابی دارید؟

 کار کردن با آقا رضا یزدانی، برای من بزرگترین افتخار و مهم ترین اتفاقی بوده که در دوران ورزشی و قهرمانی برایم رقم خورده است. ایشان نه تنها مربی، بلکه یک معلم اخلاق و استاد ارزشمند در امور زندگی، اخلاق و ورزش برای من بوده و هستند. ایشان اصلاً مثل یک عضو خانواده من هستند و هرچه یاد گرفته ام، از آقا رضا بوده و امیدوارم بتوانم مایه سربلندی و خوشحالی ایشان بشوم. بله ایشان راه و رسم مبارزه و رقابت و نحوه پیروزی مقابل بزرگان و نامداران کشتی دنیا را به من یاد می دهد و باز هم امیدوارم بتوانم از رهنمودهای ایشان به خوبی استفاده کنم.

در پیروزی مقابل جوردن باروفس هم، آقا رضا نقش و تاثیری داشتند؟

 بله، دقیقاً آقا رضا همه کشتی‌های داخلی و برون مرزی مرا با دقت و وسواس زیرنظر دارند. در جام جهانی امریکا و قبل از کشتی با باروفس هم تلفنی با ایشان در تماس بودم و نکات مهمی را به من گوشزد کرد که مقابل باروفس اجرا کردم و برنده شدم. البته به هیچ وجه نمی خواهم زحمات کادرفنی تیمهای ملی در رده های سنی مختلف را نادیده بگیرم. ولی من از تجربیات آقا رضا، بسیار زیاد بهره برده ام. من نه تنها پیروزی در مسابقات کشتی، بلکه راه و روش زندگی کردن را نیز از آقا رضا یاد گرفته ام و مدیون ایشان هستم.

مجبورم با حسن یزدانی سرشاخ شوم/ مطمئن باشید غول آمریکایی را می‌برم/ مادرم فعلا به ازدواج من کاری ندارد

 یعنی اگر شرایط فراهم می شد، بازهم توان غلبه و پیروزی مقابل باروفس را داشته و دارید؟

 مطمئن باشید بازهم او را می برم. هرچند که گویا قرار است برای المپیک در ۷۴ کیلو کشتی بگیرد ولی برای من اصلاً فرقی ندارد که با چه کسی کشتی بگیرم. برای من موفقیت کشورم و آبروی کشتی ایران، اولویت اول و اصلی است.

 آیا شاغل هستید و کاری به عنوان منبع درآمد، دارید؟ یا اگر در حال تحصیل هستید، مشکلی برای ادامه تحصیل و حضور در تمرینات ندارید؟

 جایی شاغل نیستم و تنها منبع درآمد من همین مبالع قراردادهای لیگ برتر است. در رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی سوادکوه تحصیل می کنم و خوشبختانه اساتید محترم و مسئولان دانشگاه برای حضورم در تمرینات و مسابقات، مشکلی ایجاد نمی کنند که وظیفه خودم می دانم از همه این عزیزان تشکر کنم.

 قرارداد امسال شما با بانک شهر چقدر بود؟ آیا راضی کننده بود؟

 من تا به حال هیچ وقت با آقا رضا راجع به پول و مبلغ قرارداد، حرف نزده ام. هرجا ایشان گفته اند، کشتی گرفته ام و خودشان هم مبلغ قرارداد را تعیین کرده اند. ایشان همیشه مراقب منافع کشتی گیران و اسپانسرهای مالی هستند، تا بعد از یکی دو دوره سرمایه گذاری در کشتی، پشیمان و فراری نشوند.

 به نظر شما برگزاری لیگ کشتی به مدت یک ماه، مناسب است و موجب نارضایتی اسپانسرها نمی شود؟

 لیگ کوتاه مدت هم منافع و هم نارضایتی هایی دارد. قطعاً زیاد درگیر نبودن کشتی گیر با مسابقات می تواند مفید باشد. در سوی دیگر هم اگر لیگ برتر طولانی تر باشد، اسپانسرها چون تبلیغات شان بیشتر دیده می شود، راضی تر هستند.

 تصمیمی برای ازدواج ندارید و مادرتان هر روز با یک پیشنهاد جدید، این موضوع را یاداوری نمی کند؟

 مادرم در این رابطه فعلاً کاری به کارم ندارد. انشاءالله بعد از قهرمانی های بزرگتر، کسب مدالهای بهتر و ارزشمندتر جهان و المپیک، بعداً راجع به این موضوع مشورت می کنیم و تصمیم می گیریم.

 حرف و سخن آخر؟

 ممنونم که این فرصت را در اختیارم قرار دادید تا ادب و ارادتم را به هموطنان عزیزم اعلام کنم. همچنین وظیفه خودم می دانم از آقا رضا یزدانی که حق استادی و بزرگتری بر گردن من دارند، تشکر کنم و آرزوی سلامتی و سربلندی برای ایشان دارم و برای همه ورزشکاران و قهرمانان ایران زمین نیز آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون دارم. 

 

برچسب ها: علی سوادکوهی حسن یزدانی کشتی آزاد
ارسال نظر
آخرین اخبار