۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
تعداد بازدید: ۱۱۰۷۵۵
قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در خصوص کشف ماده ممنوعه در نمونه ورزشکار و اصل مسئولیت مطلق وی خاطر نشان کرد: به هر علتی مواد ممنوعه در نمونه ورزشکار کشف شود مسئولیت آن در نهایت بر عهده ورزشکار است.
کد خبر: ۳۵۴۳۳

شارکی: مسئولیت وجود ماده ممنوعه در نمونه ورزشکار به هر علتی با خود اوست

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، فرزاد شارکی ضمن تاکید مجدد بر اهمیت اطلاع ورزشکاران از مسئولیت های آنها در قبال مقررات وادا، عنوان کرد: مسئولیت مطلق عدم مصرف مواد یا روش های ممنوعه بر عهده ورزشکار است و وجود یا عدم وجود عمد در مصرف، تاثیر یا عدم تاثیر مصرف ماده بر عملکرد ورزشی، در تخلفات دوپینگ ملاک تصمیم گیری و اعلام محرومیت نخواهد بود.

قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در خصوص کشف ماده ممنوعه در نمونه ورزشکار و اصل مسئولیت مطلق وی خاطر نشان کرد: اصل مسئولیت مطلق به معنی مسئول بودن کامل ورزشکار در صورت کشف ماده ممنوعه در نمونه ورزشکار اطلاق می‌گردد؛ یعنی به هر علتی مواد ممنوعه در نمونه ورزشکار کشف شود مسئولیت آن در نهایت بر عهده ورزشکار است.

وی ادامه داد: ورزشکاران باید بدانند که موظفند هرکاری جهت عدم ورود ماده ممنوعه به بدنشان را انجام دهند چرا که تعمد در مصرف، تاثیر یا عدم تاثیر مصرف ماده بر عملکرد ورزشی در تخلفات دوپینگ ملاک تصمیم گیری نیست و اگر ورزشکار مدعی باشد که ندانسته بر اثر سهل انگاری پزشک، آشپز یا ... و حتی بدلیل دشمنی ماده ممنوعه ای را مصرف کرده‌اند قابل پذیرش نبوده و مانع محرومیت آنها نخواهد شد.

 وی با اشاره به فصل 20 از مجموعه مقررات مبارزه با دوپینگ ایران که برگرفته از کد وادا است، افزود: وظایف و مسئولیت‌هایی برای ورزشکاران در این فصل بر شمرده شده که شامل:

- لزوم داشتن اطلاع کامل از مقررات و رعایت آن

- آماده بودن برای نمونه گیری در هر زمان و مکان

- قبول مسئولیت در قبال هر چیزی که وارد بدن می‌شود

- مطلع نمودن کادر درمان از الزام رعایت مقررات و عدم مصرف مواد موجود در لیست ممنوعه

- آشنایی کامل با لیست ممنوعه و نحوه جستجوی داروهای ممنوعه از مسئولیت‌های ورزشکار است. متاسفانه در زمان دادرسی تخلفات ورزشکارانی که موارد فوق را در نظر نگرفته و ماده‌ای از لیست ممنوعه را بدون داشتن معافیت مصرف درمانی TUE (پس از دریافت مجوز مصرف درمانی از ستاد ملی مبارزه با دوپینگ) مصرف کرده‌اند و تست کنترل دوپینگ شان مثبت شده باشد هیچ گونه امکان رفع اتهام از تخلفات دوپینگی وجود نخواهد داشت.

فرزاد شارکی در پایان توصیه کرد: ورزشکاران علاوه بر بالا بردن سطح دانش مبارزه با دوپینگ خود حتما با نیروهای پشتیبان دارای اطلاعات کافی یا افراد ذیصلاح مشورت کنند. ضمن اینکه ورزشکاران باید با مراجعه به سایت ایران نادو به آدرس www.iranado.ir تمامی مطالب و بخش‌های موجود در صفحه راهنمای ورزشکاران را مطالعه کنند.

/فارس.

برچسب ها: دوپینگ ستاد ملی مبارزه با دوپینگ
ارسال نظر
آخرین اخبار