۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۹
تعداد بازدید: ۴۹۵۰۶۷
منصوری یکی از خریداران آجیل شب عید در بازار که به قیمت ها خیره شده و زیر لب حساب کتاب می‌کند با بودجه فعلی چقدر می‌تواند خرید کند به خبرنگار خطوط گفت: قیمت‌ها را که دیدم هوش از سرم پرید...
کد خبر: ۳۶۴۴۵

تناقض در حرف‌های مسئولین بیشتر از تورم آزاردهنده است!/همه چیز گران شد جز جان آدمیزاد!

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط،  هرساله در روزهای آخر سال با فرارسیدن بهار بازار شب عید رونق می‌گیرد و بنا به جشن نوروز مردم اقدام به خرید پوشاک و آجیل و شیرینی و میوه می‌کنند تا در دید و بازدید ها بتوانند از مهمان‌های خود پذیرایی شایسته‌ای داشته باشد و روزهای آغاز بهار را به شادی سپری کنند، اما مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصادی خطوط نشان می‌دهد که بازار شب عید امسال به مراتب کم رونق تر از سال گذشته است.

 در همین رابطه با چند فروشنده و خریدار آجیل به مصاحبه پرداخیتم که در ادامه می‌خوانید:

 

تناقض در حرف‌های مسئولین بیشتر از تورم آزاردهنده است!/همه چیز گران شد جز جان آدمیزاد!

محمود محمدی که بیش از 40 سال  در خیابان جانبازان غربی خشکبار فروشی دارد، در این رابطه گفت: امسال قیمت محصولات رشد 30 تا 40 درصدی داشته اند در حالی‌که درآمد و حقوق مردم به مراتب کمتر از این بوده و باعث کاهش 80 درصدی فروش ما شده است.

وی ادامه داد: از وقتی که مشتری وارد می‌شود باید زمان زیادی را صرف چانه زنی کنیم تا بتوانیم یک بسته شیرینی و یا نیم کیلو آجیل بفروشیم چراکه واقعا مردم ندارند. مردم ما بسیار مهمان نواز هستند و دوست دارند در پذیرایی ها سفره رنگین داشته باشند و ما هرساله در این ایام شاهد فروش  خیلی خوبی بودیم اما امسال نور علی نور است.

این خشکبار فروش علت افزایش نجومی قیمت محصولات خشکبار را حضور دلالان و خرید دلاری بیان کرد و ادامه داد: بسیاری از باغداران که در گذشته محصولات خود را بصورت چکی و با اصرار می‌فروختند، در وضعیت فعلی با فروش کیلویی 30 تا 40 دلار به دلالان اصلا محصولات خود را به بازار داخلی نم‌یدهند و اگر دلار را با قیمت دولتی هم محاسبه کنیم چطور می‌شود این محصول را با قیمتی پایین تر در بازار داخلی فروخت؟

بیشتر بخوانید:افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت پوشاک نسبت به ۱۴۰۱/ فروشندگان ترجیح می‌دهند جنس‌هایشان را انبار کنند، اما تخفیف ندهند!

 یک خریدار آجیل که خود را محسن سلیمی معرفی می‌کند ضمن آنکه درحال چانه زنی با شاگرد مغازه است، در این باره می‌گوید: من یک حقوق دریافت می‌کنم که 20 درصد افزایش داشته، اما صدها محصول که نیاز سالانه یک خانواده می‌باشد رشد 40 تا 80 درصدی داشته که امسال با این قیمت‌ها توان خرید آجیل مثل سال گذشته را ندارم چه برسد به مانند سال‌های قبل.

محسن درباره علت نوسان قیمت محصولات تولید داخلی با قیمت دلار بیان کرد: تمام خرج و قیمت گذاری‌ها در داخل بر مبنای بازار جهانی با دلار است اما درآمد ما بر حسب ریال و متاسفانه تمام دولتمردان هم واقعیت را به مردم نمی‌گویند و اصلا به فکر مردم نیستند.

ناصر آتشین یکی دیگر از فروشندگان خشکبار که در  خیابان شریعتی  مغازه دارد درباره وضعیت فروش می‌گوید: امسال بازار به مراتب ضعیف تر از پارسال بوده و فروش ما کاهش 50 درصدی داشته. متاسفانه مردم زمانی‌که قیمت ها را می‌بینند از خرید منصرف می‌شوند و یا خرید خود را به نصف کاهش می‌دهند .

وی علت گرانی را حضور دلالان دانست و تصریح کرد: وجود دلالان در بازار وخرید محصولات خشکبار ایران با دلار دلیل افزایش قیمت‌هاست چون باغداران ترجیح می‌دهند محصولات خود را با دلار و بصورت نقدر بفروشند و بی دردسر پول خود را دریافت کنند.

آتسین افزود: نگرانی و استرس باعث ریزش موهای من به صورت سکه‌ای شده زیرا چک‌های زیادی در بازار دارم‌‌‌، اما فروش امسال هنوز به 50 درصد سال گذشته هم نرسیده و واقعا مردم دیگر توان خرید ندارند. البته منظورم از مردم دهک های میانی هستند که در سال‌های گذشته باعث رونق بازار می‌شدند چراکه 3 دهک بالای جامعه از تورم لذت هم می‌برند زیرا باعث افزایش سرمایه آن ها می‌شود اما این مردم عادی و کارگران هستند که کمرشان زیر بار تورم خم شده است.

 

تناقض در حرف‌های مسئولین بیشتر از تورم آزاردهنده است!/همه چیز گران شد جز جان آدمیزاد!

 

عماد منصوری یکی دیگر از خریداران که به قیمت ها خیره شده زیر لب حساب کتاب می‌کند که با بودجه فعلی چقدر می‌تواند خرید کند؟! وی به خبرنگار خطوط گفت: قیمت‌ها را که دیدم هوش از سرم پرید. هیچ وقت فکر نمی‌کردم قیمت پسته به 1 میلیون یا 900 هزار تومان برسد. تصمیم داشتم مانند سال گذشته دو کیلو آجیل خریدار کنم، اما با دیدن قیمت ها تصمیمم عوض شد و می‌خواهم از خرید منصرف شوم و با خرید نیم کیلو پسته و تخمه پرونده آجیل را ببندم، چراکه من یک حقوق بگیر هستم و کل درآمد من با عیدی 20 میلیون تومان شده در حالی‌که اجاره خانه، اقلام اساسی و پوشاک فرزند و همسرم هنوز مانده و برای خودم هم هیچ چیز نمی‌خواهم چون نمی‌توانم خرید کنم و تعجبم از این است چطور اقتصاد ما رشد داشته در حالی‌که قدرت خرید من نسبت به سال گذشته به نصف رسیده است.

وی ادامه داد: این تناقض ها در حرف‌های مسئولین بیشتر از این تورم آزار دهنده است و با خود فکر می‌کنم که مدیران و دولتمردان یا در ایران زندگی نمی‌کنند، یا از خانه بیرون نمی‌آیند و یا ما را چی فرض می‌کنند که می‌گویند تورم را کنترل کرده‌ایم در حالی‌که تمام اقلام روزانه گران می‌شوند و همه چیز جز جان آدمیزاد افزایش قیمت داشته است.

لازم به ذکر است که برای تکمیل این گزارش سعی کردیم با آقای غلامرضا خدامی، رئییس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران نیز درباره قیمت‌های نجومی آجیل در بازار و علت تفاوت آن با قیمت‌های اعلام شده صحبت کنیم که پس از دو روز پیگیری متاسفانه ایشان پاسخگو نبودند!

برچسب ها: #خرید آجیل #آجیل و خشکبار #قیمت آجیل و خشکبار شب عید صادرات خشکبار تولید داخل
ارسال نظر
سمیه دشستانی
۱۰:۰۶ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲
واقعا چطور تورم کنترل شده که بعد از انتخابات سکه و طلا با سرعت در حال افزایش هستند؟؟؟ انتهای این سناریو این میشه که مردم نمیتوانند تولید خوذمون رو استفاده کنند و باز میشنویم که رشد اقتصادی داشته ایم
آخرین اخبار