۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۵
تعداد بازدید: ۶۲۸۲۱۴
کاظمی، رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران گفت: خانم‌ها اگر قصد بارداری دارند مصرف سیگار و قلیان را کنار بگذارند تا حاملگی با نتیجه خوب و یک نوزاد سالم را بتوانند داشته باشد.
کد خبر: ۳۶۵۹۷

بارداری

دخانیات، تهدیدی جدی برای بارداری/ سیگار مضرتر است یا قلیان؟

سودابه کاظمی، رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به تشریح عوارض مصرف دخانیات توسط مادران باردار و تاثیرات آن بر روی جنین پرداخت و مطرح کرد: مصرف سیگار و قلیان مخصوصا توسط مادر می‌تواند عوارض زیادی طی بارداری داشته باشد که یکی از مهم‌ترین عوارض کم وزنی جنین است یعنی جنین طی دوره بارداری وزن مناسب پیدا نمی‌کند و کم وزن به دنیا می‌آید همچنین پاره شدن زودرس کیسه آب، زایمان زودرس و دکولمان از دیگر عوارض است؛ دکولمان یعنی کنده شدن جفت که می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی جنین شود.

افزایش ناهنجاری‌های جنین با مصرف دخانیات

مصرف سیگار می‌تواند سقط را در سه ماهه اول بیشتر کند حتی باعث می‌شود حاملگی در جای نامناسب رخ دهد که اصطلاحاً به آن می‌گویند حاملگی نابجا که این مسئله از خطرات بالایی برخوردار است.

کاظمی ادامه داد: یکی از مواردی که بسیار مطرح است موضوع افزایش ناهنجاری‌های جنین با مصرف دخانیات است از جمله ناهنجاری‌های قلبی جنین و همچنین یک سری ناهنجاری در انگشتان همچون چسبیدن انگشتان به همدیگر، لب‌شکری، کام‌شکری از مواردی است که برای فرزند بیشتر رخ می‌دهد. مصرف سیگار می‌تواند سقط را در سه ماهه اول بیشتر کند حتی باعث می‌شود حاملگی در جای نامناسب رخ دهد که اصطلاحاً به آن می‌گویند حاملگی نابجا که این مسئله از خطرات بالایی برخوردار است. همینطور جفت سرراهی یعنی جفت بر روی دهانه رحم جایگزین شود که این می‌تواند خطرات خونریزی، زایمان زودرس و مشکلاتی را برای جنین داشته باشد و از مورد دیگر افزایش مسمومیت بارداری است؛ مسمومیت بارداری به افزایش فشار خون مادر طی دوران بارداری گفته می‌شود که می‌تواند با مشکلات زیادی همراه باشد.

تاثیر دخانیات بر مادران باردار/ از کم وزنی جنین تا افزایش ناهنجاری‌ها!

تاثیرات دود سیگار بر مادران باردار

مصرف سیگار و دخانیات در آقایان می‌تواند کیفیت اسپرم را تغییر داده و نازایی را بیشتر خواهد کرد.

وی به تاثیرات دود سیگار و عوارض ناشی از آن اشاره کرد و گفت: در خصوص دود و تاثیرات آن بر روی بارداری به طور کلی به سه دسته تقسیم می شود؛ دود دسته اول یعنی مادر باردار خودش مستقیما استعمال دخانیات داشته باشد، دوم یعنی اینکه مادر در محیطی باشد که نفر دیگری سیگار مصرف می‌کند و در معرض دود قرار می‌گیرد که این دود تاثیر منفی بر جنین و مادر خواهد گذاشت. دسته سوم مثلا مواردی که ته‌مانده سیگار روی دسته مبل است یا اینکه مادر در محیطی وارد می‌شود که قبلاً در آنجا سیگار یا قلیان استفاده شده یا لباس همسر بوی دود دهد که این مورد هم روی بارداری تاثیر منفی خواهد گذاشت؛ بنابراین چه مادر و چه پدر از دخانیات استفاده کنند بر روی بارداری تاثیر منفی خواهد داشت. ناگفته نماند که مصرف سیگار و دخانیات در آقایان می‌تواند کیفیت اسپرم را تغییر داده و نازایی را بیشتر خواهد کرد.

میزان سمومی که در هربار قلیان کشیدن به بدن فرد می‌رسد بسیار بیشتر از سیگار است یعنی تاثیرات منفی قلیان بیشتر از سیگار است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که حتی چند ماه قبل از بارداری خانم‌ها اگر قصد بارداری دارند مصرف سیگار و قلیان را کنار بگذارند تا حاملگی با نتیجه خوب و یک نوزاد سالم را بتوانند داشته باشد.

سیگار مضرتر است یا قلیان؟

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران بیان کرد: یک باور عمومی وجود دارد که فکر می‌کنند قلیان خیلی مثل سیگار خطرناک نیست. متاسفانه امروزه شاهد هستیم که تعداد دختران جوان در مصرف سیگار و قلیان افزایش یافته که این موضوع تهدید جدی برای سلامت بارداری در آینده خواهد بود. میزان سمومی که در هربار قلیان کشیدن به بدن فرد می‌رسد بسیار بیشتر از سیگار است یعنی تاثیرات منفی قلیان بیشتر از سیگار است؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که حتی چند ماه قبل از بارداری خانم‌ها اگر قصد بارداری دارند مصرف سیگار و قلیان را کنار بگذارند تا حاملگی با نتیجه خوب و یک نوزاد سالم را بتوانند داشته باشد.

برچسب ها: دخانیات استعمال دخانیات هفته بدون دخانیات جنین بارداری زنان باردار سیگار خطرات سیگار مصرف قلیان سودابه کاظمی
ارسال نظر
آخرین اخبار