۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
تعداد بازدید: ۷۴۶۵۴۸
دشتیانه، عضو شورای عالی بورس گفت: تا زمانی که یک اتاق فکر منسجم برای اقتصاد ایران تصمیم نگیرد و همه چیز را با هم نبیند وضعیت بازار سرمایه تغییری نخواهد کرد.
کد خبر: ۳۶۷۱۳

دکتر پزشکیان اولین رئیس جمهوری باشد که برای حل مشکل بازار سرمایه با شورای عالی بورس جلسه برگزار می‌کند/بورس نمایشگر وضعیت اقتصاد کشور است

وضعیت کنونی بورس خروجی وضعیت اقتصاد ایران/ تاز مانی که چنین اتفاقی رخ ندهد، وضعیت بازار تغییر نخواهد کرد!

تمام دولت‌ها دنبال قیمت‌گذاری دستوری بودند!/ فاصله معنادار ارز نیمایی با بازار باعث نفع واردکننده و

آسیب صادرکننده!

احسان دشتیانه، عضو شورای عالی بورس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مطرح کرد: وضعیت کنونی بورس خروجی وضعیت اقتصاد ایران است. آن چیزی که در اقتصاد ایران رخ می‌دهد تابلو نمایشش، تابلو بورس خواهد بود. نمی‌توان انتظار داشت که سیاست‌های مالیاتی حذف معافیت‌های مالیاتی باشد یعنی کاهش سود شرکت‌ها اما قیمت شرکت‌ها بالا رود.

علت پدیدار شدن مشکلات بازار سرمایه

 بازار سرمایه نمایشگر وضعیت اقتصاد کشور است. دولت جدید در خصوص فاکتورهای اقتصاد با نگاه مثبت به بازار سرمایه برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهد تا شرکت‌های فعال آسیب نبینند.

دشتیانه ادامه داد: قانونگذاری در حوزه مالیات به مجلس و دولت مربوط است. زمانی که در لایحه بودجه معافیت‌های مالیاتی را لغو می‌کنیم نمی‌توان انتظار داشت که روی تابلو یک عدد مثبت نمایش داده شود یا وقتی افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی به صورت غیرعادی رخ می‌دهد دو حالت رقم می‌خورد: یکی باعث پیش‌بینی ناپذیری و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و دوم اینکه سود شرکت‌ها کاهشی می‌شود، این موضوع هم تنها به دولت شهید رئیسی مربوط نیست، چرا که مسئله قیمت‌گذاری دستوری از قبل وجود داشته و متاسفانه تمامی دولت‌ها به دنبال قیمت‌گذاری دستوری بودند. در تمامی دولت‌ها قیمت‌گذاری دستوری در دستور کار قرار گرفته است. به عنوان مثال در مورد قیمت خودرو شورای رقابت، در مورد نرخ خوراک انرژی وزارت نفت و در خصوص نرخ برق وزارت نیرو تصمیم می‌گیرد. جمیع این تصمیمات باعث به وجود آمدن بی‌اعتمادی و کاهشی شدن سود شرکت‌ها می‌شود؛ تمامی مشکلات بازار سرمایه چنین مواردی است. 

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که یک اتاق فکر منسجم برای اقتصاد ایران تصمیم نگیرد و همه چیز را با هم نبیند وضعیت بازار تغییری نخواهد کرد. بازار سرمایه نمایشگر وضعیت اقتصاد کشور است. باید از دولت جدید بخواهیم در خصوص فاکتورهای اقتصاد با نگاه مثبت به بازار سرمایه برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهد تا شرکت‌های فعال آسیب نبینند مهم‌ترین اقدام هم تغییر قیمت‌گذاری دستوری و حذف رانت قیمت ارز صادراتی به نفع واردات است. در حال حاضر فاصله معنادار ارز نیمایی با ارز بازار آزاد باعث شده است که واردکننده نفع ببرد و صادرکننده آسیب ببیند.

وضعیت کنونی بورس خروجی وضعیت اقتصاد ایران/ تاز مانی که چنین اتفاقی رخ ندهد، وضعیت بازار تغییر نخواهد کرد!

درخواست از دکتر پزشکیان

عضو شورای عالی بورس در پایان به بیان درخواستی از دولت چهاردهم پرداخت و بیان کرد: از دکتر پزشکیان درخواست داریم که اولین رئیس جمهوری باشد که برای حل مشکل بازار سرمایه با شورای عالی بورس جلسه برگزار می‌کند چرا که این یک اقدام موثری در حوزه تصمیم سازی است.

برچسب ها: شورای عالی بورس احسان دشتیانه بورس #بازار سرمایه اقتصاد قیمت گذاری دستوری ارز نیمایی دولت ها مسعود پزشکیان وضعیت
ارسال نظر
آخرین اخبار