۲۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
تعداد بازدید: ۲۸۸۷۹۴
برای هر ساختار، ایده، کنش و فرآیندی تجزیه و تحلیل مولفه‌های تاثیرگذار بر آن و در نهایت قرار گرفتن در ماتریکس ریاضی و تبیین اقدامات استراتژیک مبتنی بر آن مولفه‌ها، چراغ راه و راهنمای عملی آن خواهد بود.
کد خبر: ۶۱۰۰

نگاهی به موقعیت دکتر مسعود پزشکیان

پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛

سید منصور رایگانی طی یادداشتی در شماره اعتماد نوشت: برای هر ساختار، ایده، کنش و فرآیندی تجزیه و تحلیل مولفه‌های تاثیرگذار بر آن و در نهایت قرار گرفتن در ماتریکس ریاضی و تبیین اقدامات استراتژیک مبتنی بر آن مولفه‌ها، چراغ راه و راهنمای عملی آن خواهد بود. این الگو در مسائل اجتماعی و کنش‌های سیاسی نیز جاری است. بر این اساس، نگاهی به موقعیت دکتر مسعود پزشکیان، رییس‌جمهور منتخب با این الگو انجام گرفت.

۱ - توانمندی و فرصت
٭ برآمدن از متن مردم، دور از نحله‌ها و هسته‌های اصلی قدرت رسمی و غیررسمی کشور.
٭ ویژگی‌های خاص فردی خلاصه شده در صراحت و صداقت و پایمردی و پاکدستی و خلاصی از وزر و وبال دنیوی و به نوعی سلوکی عیارانه.
٭ تعلق اتنیکی به قومیتی خاص و در عین حال فارغ از هرنوع قومیت‌گرایی برتری‌طلبانه و مخرب وحدت ملی ایران.
٭ میزان رای حدود ۳۰ درصد مردم از میان ۵۰ درصد شرکت‌کننده و نه اکثریتی بسیار چشمگیر و دارای دغدغه‌های بسیار و توقعات و خواسته‌های متنوع. این میزان رای می‌تواند برای وی موقعیتی فارغ‌البال ایجاد کند و در عین حالی که دغدغه‌های معقول و انجام شدنی این اکثریت را در رصد دید و ساحت عمل قرار بدهد؛ در عین حال محلی برای مطالبه‌گری غیرمنطقی و طلبکارانه آنان نیز وجود نداشته باشد.
٭ برخورداری از بدنه کارشناسی دغدغه‌مند، آگاه و مسلط بر روابط جهانی و ساز و کار داخل کشور در گروه مشاوران و حامیان.
٭ گذر سینوسی سیاست‌های جاری کشور در طی قریب به ۵۰ سال همراه با سعی و خطا‌های فراوان و آزمودن هر نوع آزمودنی در امر سیاست امور و وجود مستندات هر کدام از این رویکرد‌ها و امکان بهره‌مندی از این بوته آزمایش در تدوین راهکار گذر و انتخاب بهترین الگوی صلاح و سعادت.
 ٭بروز نمود جدیدی از کنشگری معترضانه مردم در انتخابات و رصد دقیق همراه با توجه ویژه توسط رهبری نظام به این رویکرد، همراه با فراهم بودن شرایط استفاده از این رویکرد مردمی و مطالبه‌گرایانه در جهت اقناع سیاستگذاران کلان کشور در هموار‌سازی عملی ساختن وعده‌ها و ایده‌ها.

٭ وجود اپوزیسیون خارج از کشور منفعل، پراکنده و فاقد راهبرد و راهبر بدون داشتن پایگاه تاثیرگذار اجتماعی در کشور.
٭ خصلت مذهبی عیارگونه عاری از شائبه با توان جذب طیف وسیعی از جامعه مذهبی سنتی غیرسیاسی یا کمتر سیاسی و همچنین جوانان مذهبی عدالتجو و ساده‌زیست سرخورده از کنشگران فعلی عرصه سیاست.
٭ جایگاه حرفه‌ای پزشکی و جراحی قلب به عنوان حساس‌ترین ارگان حیاتی و لمس و درک و ممارست با بحران و اخذ تصمیم در لحظه حین جراحی و ظرفیت تعمیم این حس در تصمیم‌گیری‌های چالشی در جهت حل مساله در امور کشور.
۲- تهدید- کاستی
٭ چسبندگی مراکز، نحله‌ها و افراد به وضعیت‌های پایدار و مستمر رانتی و انتفاع حیاتی به تداوم این وضعیت و کنش تخریبی به هر نوع دست‌اندازی به این موقعیت.
 ٭تلاقی منافع غیر‌قابل انکار اپوزیسیون و کشور‌های متخاصم از یک سو و مخالفان داخلی از سوی دیگر در بهره‌برداری از ناکامی دولت آینده. 
اپوزیسیون در آرزوی فروپاشی و مخالفان به امید رویکرد مردمی با آنان تلاقی منافع پیدا می‌کنند.
٭ عقب‌افتادگی و عدم بهره‌مندی شدید برخی از ساختار‌های اجرایی، اداری، مالی و علمی کشور از فناوری روز جهان و نبود مراودات و تبادلات مرسوم در دنیا بین این ساختار‌ها و مراکز معتبر جهانی و در نتیجه گرانی، اصیل نبودن و فقدان ضمانت در بهره‌وری از علم روز.
٭ وجود تحریم‌های سنگین، بی‌سابقه و چند جانبه تاثیرگذار بر کل کشور و روابط بین‌المللی توسط کنگره و در مواردی دستورات اجرایی ریاست‌جمهوری امریکا که با روند فعلی حداقل در کوتاه‌مدت تعلیق یا رفع آن‌ها احاله به محال است.
٭ سلب یا کاهش اعتماد و امید در قشر وسیعی از مردم بالاخص جوانان و فرهیختگان وطبقه متوسط تضعیف شده، به بهبود شرایط زیستی و آینده مطلوب.
 ٭بحران شدید زیست محیطی و وجود توسعه ناپایدار و تخلیه منابع تجدیدناپذیر و عدم استفاده بهینه از منابع تجدیدپذیر.
 ٭ناترازی تولید و مصرف انرژی، تبادلات بانکی، صندوق‌های بازنشستگی دولتی و تامین اجتماعی و جبران ناترازی از طریق افزایش نقدینگی.
 ٭ناترازی و در مواردی تقابل بالقوه بین دیپلماسی و میدان.
٭ تخلیه ژنتیکی نخبگی با سیر تصاعدی مهاجرت نخبگان معطوف به عدم به‌کارگیری و استفاده از ظرفیت و تامین شایسته آنان.
٭ فربهی فراتر از حد دولت و حاکمیت و ورود مزاحم و دخالت غیرضروری در تمامی امور مردم اعم از انبوهی رو به رشد کارکنان تا حذف و بی‌اثر کردن سمن‌ها در اداره امور جاری مردم.
٭ باورسازی تقدس گونه به برخی رویکرد‌های سیاسی، بین‌المللی و اجتماعی بالاخص در روابط خارجی که بسیاری شأن نزول و فلسفه بروز در زمانی خاص را داشتند.
٭گسست رو به تزاید گرایش‌ها و باور‌های نسل جدید و حتی نسل‌های گذشته به ارزش‌ها و باور‌های رسمی.
۳- پیشنهاد‌ها و اقدامات
٭ برقراری، تقویت و تداوم ارتباط با رهبری نظام در کسوت نماینده اکثریت رای‌دهندگان و دغدغه‌مند بسیاری از رای ندادگان جهت انتقال به ایشان به عنوان بالاترین و موثرترین شخصیت واجد کاریزما در کشور و جلب اعتماد و حمایت ایشان در جهت حمایت از برنامه‌ها. 
٭ پایداری و پایمردی در روال سلوک شخصی همراه با تداوم صراحت و صداقت و پاکدستی، توأم با برخی تعدیلات ظاهری که طی کارزار انتخاباتی نشان داده شد. این خصوصیات اگر ساختار‌سازی شود و غلبه شائبه و غبار تظاهر بر آن ننشیند، ظرفیت تولد نوعی سلوک عیارگونه و منش لوطی‌گرانه همراه با قابلیت کاریزمایی خواهد داشت.
 ٭تبیین، تعدیل و تبویب اهداف راهبردی همراه با نگاه منطقی و کاربردی و سازماندهی عملیاتی با تشکیل جدول گانت برای هر اقدام و گزارش حداقل ماهیانه به مردم همراه با تشریح دقیق و منصفانه وضعیت موجود به مردم.
٭ برقراری ارتباط منظم و ساختاری با منتقدان از یک سو و انجام ارزیابی نقادانه عملکرد دولت توسط سمن‌ها و بها دادن به نظریات خردمندان و خبرگان امور.

برچسب ها: مسعود پزشکیان
ارسال نظر
آخرین اخبار