۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
تعداد بازدید: ۵۱۹۴۵۴
روند صعودی نرخ سود بین بانکی که از شهریور ماه امسال ادامه داشت، در هفته منتهی به دهم آذر ماه متوقف شد.
کد خبر: ۳۷۹۴

روند صعودی نرخ سود بین بانکی متوقف شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روند صعودی نرخ سود بین بانکی که از شهریور ماه امسال ادامه داشت، در هفته منتهی به دهم آذر ماه متوقف شد و به ۲۱.۰۶ درصد رسید.

با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی که در گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی این بانک منتشر شده بود، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته نیز توافق بازخرید که همان سیاست انبساطی است، بود. به همین دلیل این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ ۳۴ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان اقدام کرد.

بانک‌ها به دلیل وجود بازار بین بانکی، برای تأمین نقدینگی کوتاه‌مدت مورد نیاز خود دیگر به بانک مرکزی مراجعه نمی‌کنند و منابع مالی خود را از بازار بین بانکی و بدون مراجعه به بانک مرکزی تأمین می‌کنند که همین موضوع موجب جلوگیری از انبساط حجم نقدینگی می‌شود؛ چراکه در بازار بین بانکی، نقدینگی از مؤسسات مالی دارای مازاد به مؤسسات مالی دارای کسری وجوه انتقال داده می‌شود.

به گزارش خطوط، بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به‌صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزار‌های موجود) براساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین بانکی اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین بانکی، نسبت به ارسال سفارش‌ها تا مهلت تعیین‌شده از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند.

برچسب ها: نرخ سود بین بانکی
ارسال نظر
آخرین اخبار