۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید: ۲۹۵۶۹۳
آیفک (فدراسیون بین‌المللی حسابداران)، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد حرفه‌ای بین‌المللی حسابداری در جهان است که ۱۷۳ انجمن حرفه‌ای حسابداری از ۱۲۹ کشور جهان در آن عضویت دارند. در این انجمن‌ها در مجموع بیش از دو و نیم میلیون حسابدار شاغل در حرفه‌های حسابداری و حسابرسی بخش‌های دولتی و خصوصی سراسر جهان عضو هستند.
کد خبر: ۳۸۶۵

آیفک؛ ۱۷۳ انجمن حرفه‌ای حسابداری از ۱۲۹ کشور جهانبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در تقویم رسمی ایران، روز پانزدهم آذر ماه، روز حسابدار نامیده شده است. این روز در گردهمایی نهاد‌های حسابداری ایران در سال ۱۳۸۶، به این عنوان نام‌گذاری و با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور در تقویم رسمی ثبت شده است.
نامگذاری یک روز در تقویم رسمی بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران به نام روز حسابدار، به خواست فدراسیون بین‌المللی حسابداران بوده است. این فدراسیون در سی‌امین سال تاسیس‌اش، از ۲ تا ۸ دسامبر ۲۰۰۷ (برابر با ۱۱ تا ۱۷ آذر ۱۳۸۶) را به عنوان هفته جهانی حسابداری اعلام کرد و از اعضای خود در همه کشور‌های جهان خواست تا آن هفته را به همین نام اعلام کنند و گردهمایی‌ها یا آیین‌های ویژه‌ای را به همین مناسبت تدارک ببینند.
در آن سال، انجمن حسابداران خبره ایران ضمن اعلام این خبر، همه نهاد‌های حسابداری ایران را برای تعیین روزی با عنوان روز حسابدار فرا خواند. بر اساس آن فراخوان و نشست‌هایی که سپس بین روسای انجمن حسابداران خبره ایران، جامعه حسابداران رسمی ایران، انجمن حسابداری ایران، انجمن مدیران مالی و سازمان حسابرسی تشکیل شد، سرانجام، در گردهمایی ۱۳ آذر ۱۳۸۶ روز ۱۵ آذر هر سال به عنوان روز حسابدار در ایران نام‌گذاری شد.
در ایران قدیم، به این افرادی که امور حساب و کتاب را انجام داده و آن را در دفاتر ثبت و ضبط می‌کرده اند اصطلاحا «میرزا» گفته می‌شد. بعد‌ها این افراد «دفتردار» نام گرفتند و امروزه به عنوان «حسابدار» فعالیت می‌کنند. البته نسل جدید حسابداران به جای چرتکه از ماشین حساب یا ماشین‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند و سر و کارشان با رایانه است، اما این پیشرفت بیشتر شامل ابزار کار می‌شود و دانش حسابداری در سال‌های اخیر تغییرات چندانی نیافته‌است.
علم حسابداری در واقع زبان تجارت است، زیرا به علت پیچیده شدن اقتصاد و رقابت در بازار پول و سرمایه، این امور تخصصی شده است و حسابداری از طریق تهیه گزارش‌های مالی، اطلاعات لازم درباره واحد‌های اقتصادی را در اختیار مدیران، صاحبان سرمایه، اعتباردهندگان، روسای سازمان‌های مالی و اقتصادی دولت و بخش خصوصی قرار می‌دهد.
از علم حسابداری برای پردازش اطلاعات مربوط به رویداد‌های مالی مؤثر و مرتبط با سازمان‌ها و واحد‌های تجاری و گزارش اثرات و ارتباط این‌گونه رویداد‌ها به تصمیم‌گیرندگان، استفاده می‌شود. امروزه امور حسابداری با استفاده از نرم افزار‌ها و توسط رایانه انجام می‌شود.
حسابداران از مجموعه قواعد یکسانی تحت عنوان اصول پذیرفته شده حسابداری و استاندارد‌های حسابداری برای تهیه گزارش‌های مالی استفاده می‌کنند. اطلاعات مربوط به معاملات روزمره، اساس تهیه گزارش‌های مالی را تشکیل می‌دهد. در واحد‌های بازرگانی، فعالیت‌هایی نظیر خرید و فروش کالا، خرید ماشین آلات و پرداخت هزینه‌های جاری مانند اجاره، حقوق، بهای آب و برق از جمله معاملات روزمره است.
تشکل‌های حسابداری در کشور‌های مختلف، یک نهاد بین المللی هم دارند که «فدراسیون بین‌المللی حسابداران» نام دارد و مختصرا «آیفک» خوانده می‌شود. این فدراسیون مهم‌ترین و تأثیرگذارترین نهاد حرفه‌ای بین‌المللی حسابداری در جهان است که ۱۷۳ انجمن حرفه‌ای حسابداری از ۱۲۹ کشور جهان در آن عضویت دارند. در این انجمن‌ها در مجموع بیش از دو و نیم میلیون حسابدار شاغل در حرفه‌های حسابداری و حسابرسی بخش‌های دولتی و خصوصی سراسر جهان عضو هستند. آیفک از این حیث یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های حرفه‌ای در جهان است. از ایران نیز، دو تشکل حرفه‌ای «انجمن حسابداران خبره ایران» و «جامعه حسابداران رسمی ایران» عضو پیوسته فدراسیون بین‌المللی حسابداران هستند.

آیفک؛ ۱۷۳ انجمن حرفه‌ای حسابداری از ۱۲۹ کشور جهان

برچسب ها: آیفک حسابداری
ارسال نظر
آخرین اخبار