۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
تعداد بازدید: ۲۴۰۹۹۲
رئیس قوه قضائیه در جلسه با رئیس سازمان بورس مطرح کرد؛
رئیس قوه قضائیه در جلسه با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از رفتار سلیقه‌ای ناظران بورس به شدت انتقاد کرد و گفت: نمایش صف‌های خرید و فروش حذف شود.
کد خبر: ۴۳۳۱

انتقاد شدید از رفتار سلیقه‌ای ناظران بورس / نمایش صف‌های خرید و فروش حذف شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نقش دستگاه قضا در تعامل با دولت در مواجهه با جرائم اقتصادی اظهار کرد: نقش دستگاه قضا مداخله در امور دستگاه اجرایی نیست؛ اما طبق گزارش دستگاه‌ها و مردم، نکاتی با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم و تذکراتی به دستگاه‌ها داده می‌شود و چنانچه از سمت دولت موضوعی به‌عنوان جرم اعلام شود، دستگاه قضا وارد خواهد شد.

انتقاد شدید اژه‌ای از عملکرد سلیقه‌ای ناظران بورس‌ها

محسنی اژه‌ای با ابراز امیدواری نسبت به اصلاح رویه‌های پیشین با حضور مدیریت جدید در سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: با تغییرات بدنه سازمان، مشکلات بازار به‌زودی برطرف می‌شود. بازار سرمایه مقوله مهمی است که در گذشته رونق کافی نداشته؛ اما در سال‌های اخیر با حضور مردم رونق بسیار گرفت. به‌گونه‌ای که می‌شد از حضور سرمایه‌های مردم در راستای رشد اقتصادی و تأمین مالی تولید استفاده بهینه کرد؛ اما به‌واسطه دعوت‌های نسنجیده و عدم کنترل صحیح بازار و عدم آشنایی به مسائل فنی و قانونی، متأسفانه مردم با ضرر و زیان‌هایی مواجه شدند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال استقبال مردم از بورس، فرصت مناسبی برای دولت پیش آمد که نباید با عملکرد ناصواب از بین برود و باید با شفاف‌سازی‌ها، دغدغه مردم در خصوص ریزش بورس فوراً برطرف شود.

رشد فوق‌العاده شاخص در سال‌های ۹۸ و ۹۹، غیرمتعارف و غیرمنطقی بود

رئیس قوه قضائیه توضیح داد: بدیهی است بازار سرمایه نیز مانند بسیاری از بازار‌های دیگر، داد و ستد همراه با سود و زیان دارد و باید مردم با اختیار و آگاهی و آشنایی با بازار وارد شوند؛ ولی رشد فوق‌العاده شاخص در سال‌های ۹۸ و ۹۹، غیرمتعارف و غیرمنطقی بود. به همین دلیل بسیاری از دلسوزان و سازمان بازرسی کل و دادستانی، هشدار کتبی و شفاهی به مسئولان دادند و موارد خلاف را متذکر شدند.

۶۰ میلیون کد بورسی از سوی جمع کثیری از مردم بدون اطلاع گرفته شد

محسنی اژه‌ای با اعلام آمادگی کامل قوه قضائیه برای کمک به دولت و سازمان بورس در حل آسیب‌ها و مشکلات متذکر شد: با افزایش غیرمتعارف شاخص و تبلیغات، ۶۰ میلیون کد بورسی از سوی جمع کثیری از مردم بدون اطلاع گرفته شد؛ اما سازمان بورس اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مناسبی انجام نداد و بعضی کل موجودی را وارد بورس کردند و حتی از بستگان و آشنایان نیز وجوهی را گرفته و وارد بورس شدند؛ اما با مشکل مضاعفی مواجه شده‌اند.

این مقام مسئول یادآور شد: با بررسی گزارش‌های رسمی و مردمی از تفاوت‌های بورس ایران با سایر بورس‌های دنیا، مشاهده می‌شود که می‌توان باعث رانت و سوءاستفاده عده‌ای و متضرر شدن عده دیگری شد؛ بنابراین انتظار می‌رود سازمان بازرسی و مسئولان سازمان بورس به‌طور دقیق این موضوعات را بررسی کرده و اقدام مقتضی به عمل آورند.

نمایش صف‌های خرید و فروش حذف شود!

رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: نمایش صف خرید و فروش در بورس، دخالت‌های ناظران بورس در فرایند خرید و فروش سهامداران و خرید سهام با کد بورسی افراد حقیقی از سوی صندوق‌های حقوقی ازجمله موارد ابهاماتی است که هیئت مدیره سازمان بورس باید شفاف‌سازی و رفع ابهام کند. در این میان با توجه به اینکه صف خرید و فروش در بورس‌های متعارف دنیا به نمایش گذاشته نمی‌شود؛ چرا در بورس ایران صف خرید و فروش نمایش گذاشته می‌شود؟

چرا نماد‌ها بدون ضابطه و توضیح بسته می‌شوند؟

وی افزود: از طرف دیگر ناظران بورس دخالت‌های غیرمتعارفی در خرید و فروش سهام و تحمیل اموری بر سهامداران حقیقی و حقوقی می‌کنند و نماد‌ها را بدون ضابطه و توضیح می‌بندند.

چرا باید کارگزاری‌ها به همه اطلاعات دسترسی کامل داشته باشند، اما مردم حق ندارند اطلاعات را مشاهده کنند؟

محسنی اژه‌ای گفت: چرا باید کارگزاری‌ها به همه اطلاعات دسترسی کامل داشته باشند، اما مردم حق ندارند این اطلاعات را مشاهده کنند؟ صندوق‌ها به جای کد بورسی خود با کد‌های حقیقی که در صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، معامله می‌کنند. از طرف ناظران بازار، دخالت‌های غیرمتعارف در امر خرید و فروش سهام صورت می‌گیرد؛ چرا نشان می‌دهید چند نفر در صف فروش و چند نفر در صف خرید هستند؟ شاید خوب و شاید بد باشد؛ اما این فسادآور است.

منتظری: برگزاری مجامع سهام عدالت در سال گذشته نمونه بارزی از تخلفات مدیریت قبلی بود

دادستان کل کشور هم در خصوص تخلفات بورسی دولت قبلی بیان کرد: برگزاری مجامع سهام عدالت در سال گذشته نمونه بارزی از تخلفات مدیریت قبلی بود. پیش از آنکه فرآیند‌ها به‌طور کامل سنجیده شود و به اتقاق رسد انتخابات‌هایی با مشارکت بسیار محدود برگزار و مدیریت ده‌ها هزار میلیارد تومان دارایی مردم به اتکای آن واگذار می‌شد.

محمدجعفر منتظری ادامه داد: با وجود مخالفت‌های دولت وقت با ورود دادستانی فرایند‌های غلط متوقف شد و امروز صحت آن اقدام مورد تأیید گروه مدیریتی جدید قرار گرفته است. طبق گزارشات و مستندات، مدیریت جدید سازمان بورس اصلاح فرآیند‌ها را در جلسات شورای عالی بورس در دستورکار قرار داده و درصدد اصلاح رویه‌های قبلی است.

عشقی: زیرساخت‌های حقوقی و فنی بازار سهام آمادگی کافی برای پذیرش حجم زیادی از سهامدارن را نداشت

رئیس سازمان بورس هم با بیان اینکه اصلی‌ترین ویژگی هیأت مدیره جدید برخلاف دوره گذشته حضور فعالان سابق بازار سرمایه و دارای تجربیات عملی است، اظهار کرد: از زمان انتصاب اعضای جدید اتفاق‌های مطلوبی در زمینه زیرساخت‌ها در حال انجام است. دستگاه قضا نشان داده همواره در کنار بازار سرمایه بوده و نماینده قوه قضائیه در شورای عالی بورس همواره به‌منظور ساماندهی به وضعیت بازار سرمایه حضور فعال داشته است.

مجید عشقی افزود: در دو سال گذشته زیرساخت‌های حقوقی و فنی بازار سهام آمادگی کافی برای پذیرش حجم زیادی از سهامدارن را نداشت و نباید سهامدران خرد به چنین شکلی به بازار دعوت می‌شدند. اما سازمان با جدیت در حال ارتقا زیرساخت‌ها و سازوکار‌های جدید نظارتی است که نسخه اولیه آن تا اوایل زمستان اجرا و تا پایان سال فرآیند‌های نظارتی و فنی ارتقا چشمگیری خواهد یافت.

رشد سهامی که اواخر سال ۹۸ بسیاری از شرکت‌ها با آن مواجه شدند، منطق اقتصادی واقعی نداشت

وی با اشاره به لزوم نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تأکید کرد: القای نگاه بهره‌مندی کوتاه‌مدت از بازار سرمایه بسیار غلط است. طبق آمارها، رشد سهامی که اواخر سال ۹۸ بسیاری از شرکت‌ها با آن مواجه شدند، منطق اقتصادی واقعی ناشی از عملیات شرکتی و تولیدی نداشت بلکه یک رشد کاذب به حساب می‌آمد. دولت هم متأسفانه با برخی اقدامات نامناسب ازجمله عرضه پرحاشیه سهام پالایش یکم در قالب ETF، فروش زمانی نامتناسب و سنگین اوراق، خروج نقدینگی از بازار را تشدید و موجب بی‌اعتمادی به بازار شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: اکنون باتوجه به اصلاحات شاخص، رشد نرخ‌های جهانی و داخلی محصولات تولیدی و بهبود عملکرد کمی شرکت‌ها، بازار سهام نسبت به قبل بسیار ارزنده‌تر شده است. به گونه‌ای که ظرفیت رشد پایدار و با ثبات در آن مشاهده می‌شود. تمام این اقدامات در راستای بازگشت اعتماد سهامداران خواهد بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار