۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تعداد بازدید: ۷۳۹۳۳
در نامه یک نامه سِری از وزارت اطلاعات به قرارگاه رمضان که سال ۱۳۶۴ به نگارش در آمده است، به تولید بمب‌های جدید در کارخانه بمب شیمیایی عراق در نزدیکی سامرا اشاره شده است.
کد خبر: ۴۵۷۴

یک سند جنایت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، حملات شیمیایی هشت سال جنگ، ۵۷۲ بار بود. ۲۸۶ مورد حملات هوایی عامل شیمیایی تاول‌زا، ۱۴۳ مورد عامل گازهای اعصاب و روان که خطرناکترین نوع حمله است، ۱۶۶ مورد حملات شیمیایی با خمپاره، ۸۱ مورد حمله با سیانور، ۴۸ مورد حملات خفه کننده، ۱۴ مورد حمله شیمیایی با هلی‌کوپتر، ۸ مورد حمله با بمب فسفری و ناپالم، ۸ مورد عامل ناتوان کننده و سه حمله با کاتیوشا به ایران انجام شد.

در شورای امنیت سازمان ملل، از طریق وزارت امور خارجه پیگیری‌هایی کردیم تا نمایندگان این سازمان، برای بررسی استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط عراق، به ایران بیایند و بررسی کنند که عراق از چه سلاح‌هایی علیه ایران استفاده کرده است و جنایت‌های عراق را تأیید کنند. در ابتدای جنگ، عراق بسیار مورد حمایت نهادهای بین‌المللی بود و هیچ نهادی پشتیبان ایران نبود.

مواد سمی مورد استفاده صدام در جنگ

رژم بعث صدام در جنایات جنگی خود علیه ایران انواع عوامل شیمیایی تاول‌زا، بویژه گازهای خردل، گازهای سولفوره، اعصاب سری تابون، عامل اعصاب وی ایکس را به کار برد. کشورهای بسیاری این گازهای سمی را به عراق دادند.


 

در نامه یک نامه سِری از وزارت اطلاعات به قرارگاه رمضان که سال ۱۳۶۴ به نگارش در آمده است، به تولید بمب‌های جدید در کارخانه بمب شیمیایی عراق در نزدیکی سامرا اشاره شده است. متن این نامه فوری که در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس وجود دارد، به شرح زیر است:

یک سند جنایت

«به: قرارگاه رمضان

از: وزارت اطلاعات

طبق اطلاع رسیده،

رژیم بعثی عراق در حال ساخت بمب شیمیائی در کارخانۀ:

S.E.P.P   [STATE ESTABILS HMENT FOR PESTICIDE PIODUCTION]

[THARTHAR CANAL]

نزدیک کانال حدود ۱۰ کیلومتری جاده سامرا بغداد می ‌باشد. چند هفتۀ قبل دستوری مبنی بر دو برابر کردن راندمان کارخانه جهت ساخت سلاح­‌های شیمیائی داده شده­ است که از گازهای MUSTARD و TABUN استفاده می‌ کند که برای پایان ماه جاری مسیحی از آن در جبهه­‌ها استفاده کند.

معاون وزیر»/ایسنا.

برچسب ها: وزارت اطلاعات سلاح‌های شیمیایی جنگ تحمیلی
ارسال نظر
آخرین اخبار