۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
تعداد بازدید: ۹۵۷۳۶۸
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با بسته حمایتی و اصلاح برخی محدودیت‌ها شرایط بورس تا حد زیادی بهبود خواهد یافت و بازار سرمایه طی هفته‌های آینده شاهد روز‌های منفی و مثبت خواهد بود و روز‌های مطلق منفی را تجربه نخواهد کرد.
کد خبر: ۵۴۲۲
نویسنده : مریم بهنام راد

بورس

در حالی شاخص کل بورس در پایان معاملات روز گذشته کاهش بیش از هزار واحدی داشت که بورس روز شنبه روند صعودی داشت.

امروز تردید سهامداران با توجه به وضعیت غیر قابل پیش بینی در بازار سرمایه بیشتر شده است. از این رو گمانه زنی‌ها در خصوص روند نزولی بورس تا پایان هفته بیشتر شده است.

در همین رابطه پیمان حدادی تحلیلگر بازار سرمایه درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط  گفت: چند متغیر اساسی در بازار بورس باعث تقویت و ثبات این بازار شده است. همین موضوع روند نزولی بورس را تا دو هفته آینده بسیار کمرنگ نشان می‌دهد. چراکه عدم تکرار وضعیت قرمز بورس بستگی به تحول ایجاد شده با چند متغیر اصلی دارد.

حدادی ادامه داد: بحث بنیادی بازار با اعلام گزارشات تولید و فروش شرکت‌ها درآذر ماه سال جاری موضوع اصلی تثبیت وضعیت بازار سرمایه است. صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت‌ها نشان می‌دهد که در این بازه زمانی این شرکت‌ها از سود بالایی بهره‌مند شده اند و تأثیر مستقیم بر بازار سرمایه دارند.

این کارشناس بورس تصریح داشت: از لحاظ بنیادی وضعیت بازار سرمایه بسیار مطلوب و مناسب است که قطعاً تعیین کننده مسیر بازار سرمایه خواهد بود.

حدادی گفت: طی روز‌های گذشته تنها نگرانی بازار از بودجه سال ۱۴۰۱ بود. هر چند این نگرانی با توجه به ارائه طرح بسته‌های حمایتی ۱۰ بندی تا حدودی برطرف شده، حتی قرار است یکسری کمک‌هایی به بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ انجام شود که همین موضوعات تضمین و تثبیت بازار سرمایه را بیشتر کرده است.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه؛ برخی نگرانی‌ها به دلیل بعضی محدودیت‌ها و معضلات، درون بازار وجود داشت که طبق وعده متولیان بزودی برطرف خواهد شد و اکنون سیگنال‌های آن به بازار سرمایه رسیده است.

حدادی در رابطه با رفع این محدودیت‌ها توضیح داد؛ رفتار ناظر بازار در بستن کد‌های معاملاتی بود که قرار شده بورس‌ها چنین دسترسی را نداشته باشند و کد‌های معاملاتی توسط حکم دادگاه بسته شود. این موضوع کمک بزرگی به ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهد بود.

وی تأکید داشت: از سوی دیگر در زمان ریزش ۲۰ و ۵۰ درصد قیمت ها، نماد معاملاتی متوقف می‌شد که خوشبختانه این محدودیت هم اصلاح و تا حد زیادی بر توسعه بازار تأثیر گذار است.
این کارشناس با تأکید بر اینکه با بسته حمایتی و اصلاح برخی محدودیت‌ها شرایط بورس تا حد زیادی بهبود خواهد یافت، گفت: افزایش ارزش معاملات طی روز‌های اخیر نشان از سرسختی بازار برای عدم بازگشت به روز‌های منفی را نشان می‌دهد.

حدادی گفت: بازگشت بورس به حال و هوای آذر ماه (روز‌های منفی) خیلی بعید است. اما این موضوع تضمینی برای روز‌های مثبت مطلق نیست. شاید در برخی از روز‌های آتی شاهد نوسانات ناچیز شاخص در بازار باشیم که این موضوع جای نگرانی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد طی یکی – دو هفته آینده به غیر از نتیجه مذاکرات وین شوک دیگری نمی‌تواند باعث ایجاد هیجانات منفی در بازار سرمایه شود.

حدادی تأکید کرد: احتمالاً طی هفته‌های آینده بورس شاهد روز‌های منفی و مثبت خواهد بود، اما روز‌های مطلق منفی در انتظار بورس نخواهد بود.

برچسب ها: شاخص بورس بورس ایران بازار سرمایه شاخص سهام
ارسال نظر
آخرین اخبار