۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
تعداد بازدید: ۲۲۴۱۸۱
با موافقت ۱۷۶ نفر از نمایندگان در صحن علنی مجلس؛
رد کلیات لوایح بودجه طی سال‌های ۹۷، ۹۹، ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس یازدهم؛ آن هم پس از بررسی بیش از یک ماهه در کمیسیون‌های تلفیق، نمایندگان را بر آن داشت که ساز و کار بررسی این لایحه را با هدف جلوگیری از صرف هزینه و وقت اصلاح کنند...
کد خبر: ۵۴۳۹

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، رد کلیات لوایح بودجه طی سال‌های ۹۷، ۹۹، ۱۴۰۰ در صحن علنی مجلس یازدهم؛ آن هم پس از بررسی بیش از یک ماهه در کمیسیون‌های تلفیق، نمایندگان را بر آن داشت که ساز و کار بررسی این لایحه را با هدف جلوگیری از صرف هزینه و وقت اصلاح کنند، به همین منظور طرحی دو فوریتی به صحن ارائه کردند، طرحی باعنوان "اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه" که با موافقت ۱۷۶ نفر از نمایندگان رو به رو شد. درواقع از این پس، در پی اصلاح ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، لوایح بودجه سنواتی به صورت دو شوری بررسی خواهند شد.
بررسی دوشوری بدین معناست که کلیات لایحه بودجه ابتدا در کمیسیون تلفیق طی بازه زمانی مشخص بررسی شود و سپس به صحن بیاید و درصورت تصویب آن، مجدد به کمیسیون تلفیق بازگشته و جزئیات نیز در بازه زمانی مشخصی بررسی می‌شود.

سازوکار بررسی لایحه بودجه اصلاح شد

بودجه با هدف صرفه‌جویی در وقت و هزینه به صورت دو شوری بررسی می‌شود
اگرچه طرح "اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه" در صحن علنی امروز رای لازم را آورد، اما این طرح نیز همانند طرح و لوایح دیگر موافقان و موافقانی داشت که برخی از آن‌ها دلایل خود را تشریح کردند، سید ناصر موسوی، محمد خدابخشی، زهره الهیان و محمدرضا پورابراهیمی ازجمله این موافقان و مخالفان بودند.
قالیباف در پاسخ به تذکر آیین نامه‌ای روح‌الامینی: هیچ حقی از نمایندگان در زمان بررسی لایحه بودجه ضایع نمی‌شود
از آنجا که مخالفان طرح فوق نگرانی‌هایی بایت محدود شدن اختیارات نمایندگان در زمان بررسی لایحه بودجه داشتند، عبدالحسین روح‌الامینی نجف آبادی تذکری در این باب داد و گفت: ماده ۱۵۰ بر لوایح دو شوری حاکم است لذا زمانی که یکطرحی دو شوری شود، نماینده فقط می‌توانید طی ۱۲ ساعت پیشنهادات خود را درخصوص آن طرح بارگذاری کنید و اگر بودجه نیز به این شکل بررسی و در پستوی تلفیق به تصویب برسد و فرصتی برای ارائه پیشنهادات از جانب نمایندگان وجود نداشته باشد چطور می‌توان نسبت به لحاظ دغدغه نمایندگان در بودجه امیدوار بود؟ لذا حق نمایندگان ذبح خواهد شد.
اما رئیس مجلس نظر دیگری نسبت به این موضوع داشت به همین دلیل در پاسخ به تذکر این نماینده، توضیح داد: اینکه می‌فرمایید بر اساس ماده ۱۵۰ نمی‌توان پیشنهادی ارائه کرد، این مسئله مختص طرح‌ها و لوایح بوده و شامل لایحه بودجه نمی‌شود به اضافه اینکه در ماده ۱۴۹ نیز اشاره شده است در لوایحی که ماده واحده است، آن لایحه یا طرح شامل ماده ۱۵۲ نمی‌شود.
لایحه بودجه در مجلس به صورت دو شوری بررسی می‌شود
پس از بررسی و تصویب کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده (۱۸۲) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نحوه رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس، نمایندگان جزئیات آن را که شامل یک ماده واحد بود بررسی و به تصویب رساندند./خانه ملت.

برچسب ها: بودجه ۱۴۰۱ نمایندگان مجلس
ارسال نظر
آخرین اخبار