۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
تعداد بازدید: ۵۸۱۲۰
چالش ۱۱۰ ساله بودجه‌ریزی در کشور
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری بودجه کشور طی ۱۱۰ سال اخیر، گفت: دلیل این اتفاق، وابستگی به درآمد‌های نفتی بوده است.
کد خبر: ۱۰۲۹۰

بودجه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، شهباز حسن پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در برنامه غیرمحرمانه، اظهار کرد: در طول ۱۱۰ سال گذشته همواره چالش‌های مربوط به نظام بودجه ریزی وجود داشته و تنها مختص ۴۰ سال انقلاب نیست و علت اصلی آن وابستگی کشور به نفت بوده، بودجه‌هایی که به مجالس مختلف می‌آمد، حول یک محور بوده و متاسفانه از ظرفیت مشارکت عموم مردم استفاده نشد.
وی با تاکید بر اینکه باید در قانون اساسی بازنگری داشته باشیم، افزود: رویکرد این دوره مجلس و دیوان محاسبات بیشتر نظارتی تا قانونگذاری است.
حسن پور با اشاره به اینکه به بودجه سال ۱۴۰۱ بسیار امیدوارم، عنوان کرد: دولت و مجلس مصصم اند که در سال ۱۴۰۱ کسری بودجه وجود نداشته باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده و اتفاقات خوبی که در سه ماه اخیر صورت گرفته و پیش بینی‌های مربوط به حوزه صادرات و فعال شدن دیپلماسی اقتصادی و با رویکرد هماهنگی دولت و مجلس سعی بر آن شده تا اتفاقات مبارکی برای سال ۱۴۰۱ رقم بخورد.
وی با تاکید بر آن معادن پیشران اقتصاد کشور خواهند بود، اضافه کرد: در برنامه ششم معادن جایگزین نفت خواهند شد که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، مجلس این رویکرد را به عنوان یک اصل برشمرده و امروزه در بخش معادن اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است.
حسن پور بیان کرد: کشور دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی است لیکن بی تدبیری برخی از کارگزاران و مدیران باعث بروز مشکلات شده است.
وی تورم سال آینده را ۳۰ درصد پیش بینی کرد و گفت: تغییر نگرش در کشور یک نیاز ضروری است که می‌بایست از مهدکودک‌ها بدان پرداخته شود. متاسفانه اقتصاد کشور، اقتصادی بیمار است و همه ما در برابر مشکلاتی که تا به کنون ایجاد شده، مسئولیم.
حسن پور سامانه فروشگاهی را یکی از بهترین‌های مجلس دانست و گفت: با اجرای این قانون امید است که در سال آینده جلوی بخشی از فرار‌های مالیاتی گرفته شود.
وی افزود: پیش بینی‌های بسیار خوبی در خصوص بخش مسکن شده و می‌توان گفت که مسکن می‌تواند موتور محرکه بسیاری از فعالیت‌های تولیدی کشور باشد.

ضعیف‌ترین نظام بودجه ریزی دنیا متعلق به ایران است
سلیمی کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با نگاهی به یک قرن گذشته می‌توان گفت که نظام بودجه ریزی کشور با چالش‌های بسیار نابهنجاری روبه رو بوده و متاسفانه باید گفت که ضعیف‌ترین نظام بودجه ریزی دنیا متعلق به ایران است.
وی افزود: متاسفانه در چهل سال گذشته تا به امروز رشد قیمت سکه ۱۲۸ هزار برابر، مسکن ۱۰۰ هزار برابر و شاخص نرخ قیمت‌ها ۳ هزار و ۵۰۰ برابر شده است و این بدین معناست که راهبرد کشور در بحث نظام برنامه ریزی بودجه‌ای کاملا غیرمولد و حالتی دلالی و خدماتی بوده است.
سلیمی همچنین گفت: با توجه به اینکه میزان اثربخشی مجلس بین ۲ تا ۵ درصد در بودجه سالانه بوده و آنچنان که باید نقش آفرینی نداشته است.
وی با بیان اینکه نگرش حاکمیت اقتصادی تجاری و بازرگانی کشور غلط است. افزود: اصول علمی در نظام بودجه ریزی کشور وجود ندارد و متاسفانه به دلیل عدم جامعیت برنامه با بودجه همخوانی ندارد و فاصله زیادی با نگرش برنامه‌ای و بودجه بندی وجود دارد.
سلیمی اضافه کرد: متاسفانه بالای ۶۰ درصد احکام نظام بودجه ریزی کشور، غیربودجه‌ای است.
وی بیان کرد: به دلیل اینکه بیشتر ابزار‌ها و ساختار و راهبرد غلط است می‌توان گفت که با نگرش موجود و فضای بودجه‌ای تورم در سال آینده کمتر از حداقل ۴۰ درصد نخواهد شد.
سلیمی افزود: اگر به دنبال آن هستیم که کشور را از شکاف و انحراف اقتصادی نجات دهیم، باید به مسئله تغییر نگرش توجه ویژه‌ای شود. دومین قدم تحققات الزامات و انتخاب ابزار‌های اجرایی نگرش از وزرا تا مدیران است.
محمودی عضو شورای مشورتی اقتصاد و دارایی نیز با بیان اینکه اعتقادی به ساختار بودجه ندارم، گفت: دولت به قدری بزرگ و هزینه‌های آن به قدری فراوان است که نمی‌توان راجب بحث بودجه صحبتی داشته باشیم.
وی افزود: تا زمانی که دولت را کوچک نکنیم و نتوانیم بر دولت حاکم شویم، صحبت از ساختار بودجه در کشورمان، بی معناست. عدم وجود ردیف بودجه عمرانی در بودجه سالیانه بالاترین نقطه منفی یک بودجه کشور می‌تواند باشد.
وی عنوان کرد: تا زمانیکه تفکر و نگاه به بیرون داشته باشیم، به نتیجه نخواهیم رسید. باید ساختار مدیریتی کشور تغییر یابد و تا زمانیکه در جایگاه‌های کشور مدیران لایق وجود نداشته باشند، امکان مدیریت صحیح در اقتصاد کشور وجود ندارد.
محمودی خاطرنشان کرد: وقتی نمی‌دانیم گردش مالی در کشور کجاست نمی‌توان برنامه ریزی مناسبی داشت. تصمیم ساز‌های کشور کسانی نیستند که بتوانند مدیریت صحیحی داشته باشند.
وی گفت: وقتی اقتصاد کشور بیش از ۸۶ درصد، دولتی و خصولتی است بدین معناست که مردم تنها ۱۴ درصد در اقتصاد کشور تاثیرگذار هستند. تا زمانی که سیاست‌های کلان کشور تغییر پیدا نکند و شایسته سالاری در مدیریت کشور وجود نداشته باشد و مردم را از خود ندانیم و اقتصاد کشور را به مردم واگذار نکنیم، رانت‌ها و سوءمدیریت‌ها وجود خواهد داشت. برای مدیریت صحیح اقتصاد در کشور دولت، مجلس و قوای اصلی کشور برای جلوگیری از فساد باید سامانه مودیان و فروشگاهی را راه اندازی کنند. / تسنیم

برچسب ها: کمیسیون اقتصادی بودجه ۱۴۰۱ کسری بودجه بودجه بودجه سال ۱۴۰۱
ارسال نظر
آخرین اخبار