۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
تعداد بازدید: ۳۳۸۸۵۸
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نرخ باسوادی زمانی در سرزمینی رشد پیدا می‌‌کند که تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها روی کار بیایند و در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند.
کد خبر: ۵۶۶۸

نباید به هر بهانه‌ای بی سواد تولید کرد /سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، حبیب‌اله دهمرده در مورد نرخ باسوادی استان سیستان و بلوچستان گفت: آمار دقیقی از نرخ باسوادی سیستان و بلوچستان در دست نیست اما با توجه به وسعت، پهناوری و پراکندگی جمعیت از نظر میزان سواد در سطح مطلوبی قرار دارند، باید توجه کنیم که این استان از محرومیت‌های بسیاری رنج می‌برد.
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس افزود: وسعت و گستردگی این استان؛ کمبودها و  محرومیت‌های آن را نمایان کرده است، در حوزه آموزش با کمبودهای عدیده‌ای روبرو هستیم که منجر شده تا بسیاری از دانش آموزان برای ادامه تحصیل با مشکلاتی مواجه شوند؛ از کمبود مدارس و امکانات آموزشی گرفته تا دوری مسافت تا محل تحصیل از دلایلی هستند که اکثر دانش آموزان را برای ادامه تحصیل با مشکل روبرو کرده است در این میان کرونا عاملی بر پررنگ شدن محرومیت‌های این استان است.

نباید به هر بهانه‌ای بی سواد تولید کرد /سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه
جاماندگان از تحصیل دلیلی بر رشد آسیب‌ها است 
 دهمرده اظهار کرد: نبود زیرساخت‌های آموزش آنلاین در کنار فقر علتی بر افزایش جاماندگان از تحصیل شده است که همین موضوع منجر به رشد آسیب‌های دیگر می‌‌شود؛ نرخ باسوادی زمانی در سرزمینی رشد پیدا می‌کند که تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها روی کار بیایند و در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند در این میان یکسری اقدامات ابتدایی باید به واسطه شرکت مخابرات، وزارتخانه ارتباطات، سازمان صدا و سیما و.... برای آموزش همگانی  صورت پذیرد.
سیستان و بلوچستان نیازمند یک نگاه ویژه است 
دهمرده در مورد ریشه کن کردن بی‌سوادی تاکید کرد: در موضوع میزان نرخ باسوادی  بسیاری از استان‌ها از سیستان و بلوچستان بالاتر هستند و بدون رفع محرومیت‌ها نمی‌توانیم ادعا کنیم که توانستیم نرخ بی‌سوادی را به صفر رساندیم؛ نسبت به دوره‌های گذشته سیستان‌و بلوچستان در ریشه کن کردن بی‌سوادی مثبت عمل کرده اما در مقایسه با سایر استان‌ها دچار همان عقب ماندگی تاریخی است.
عمق محرومیت و فاصله عقب ماندگی در سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است باید به صورت ویژه این عقب ماندگی تاریخی توجه شود
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: عمق محرومیت و فاصله عقب ماندگی در سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است باید به صورت ویژه این عقب ماندگی تاریخی توجه شود.

نباید به هر بهانه‌ای بی سواد تولید کرد /سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطر نشان کرد: سیستان‌ و بلوچستان دارای چندین شهرستان با پهناوری و وسعت بسیار زیاد است و همرزی با افغانستان و پاکستان باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

 

نباید به هر بهانه‌ای بی سواد تولید کرد /سیستان و بلوچستان نیازمند نگاه ویژه
«عدالت آموزشی» را فراتر از یک کشور بدانیم/ «فقر اقتصادی » را از چهره آموزش پاک کنیم برای تداوم حیات نهضت سواد آموزی نباید به هر بهانه‌ای بی سواد تولید کرد/ پرونده نهضت سریع تر بسته شود
به گزارش خطوط ؛ حبیب تراقویی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در چند روز گذشته در راستای آخرین میزان باسوادی این استان گفت: سیستان و بلوچستان با ۲۹ درصد نرخ باسوادی در سال ۵۸ از بی‌سوادترین استان‌های کشور به شمار می‌رفت که امروز به ۸۴٫۷۵ درصد رسیده است؛ هم‌ اینک میانگین جامعه بی‌سوادی کشور ۰/۹۶ درصد است که سیستان و بلوچستان با ۱۱/۸ درصد فاصله معناداری با میانگین کشوری دارد./خانه ملت

ارسال نظر
آخرین اخبار