۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید: ۱۶۰۹۳۸
«موریس موتا پائز» در شرایطی از تیم ملی ایران اخراج شد که این سرمربی برزیلی هفت شکست متوالی، نداشتن مدیریت و هدایت صحیح تیم، تصمیم‌گیری نادرست و انتخاب بد و استفاده از دلیل این تصمیم بود.
کد خبر: ۵۹۹۱

دلایل اخراج «پائز» از تیم ملی والیبال ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، روند انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال ایران پایان خوشی نداشت و بعد از هفت شکست متوالی تیم ملی در لیگ ملت‌های والیبال، رئیس فدراسیون والیبال عذر مربی خارجی خود را خواست و پرونده موریس موتا پائز به عنوان سرمربی تیم ملی ایران بسته شد. قرارداد این مربی با فدراسیون والیبال چهارماهه بود و با اخراجش از تیم ملی تمام حق و حقوق او پرداخت شده و هدایت تیم به یک ایرانی سپرده شد.

انتخاب سرمربی خارجی برای تیم ملی والیبال ایران از دوره داورزنی استارت خورد؛ او ابتدا چندین جلسه طولانی با اعضای پرجمعیت کمیته فنی برگزار کرد و همان زمان گزینه‌های زیادی هم برای هدایت تیم ملی مطرح شد؛ اما انتخاب سرمربی در زمان داورزنی به سرانجام نرسید و در نهایت در دوره سرپرستی وحید مرادی در فدراسیون والیبال باز هم آن گزینه‌ها مطرح شد و در نهایت قرعه به نام موریس موتا پائز سرمربی برزیلی- فرانسوی افتاد. انتخاب پائز با حرف و حدیث زیادی مطرح بود؛ برخی معتقد بودند او انتخاب درستی نیست چرا که در دنیای والیبال مربی گمنامی است و برخی دیگر معتقد بودند در شرایط فعلی این گزینه انتخاب مناسبی است و باید به او فرصت داد.

با وجود اینکه پائز در اواخر اسفندماه با فدراسیون والیبال ایران قرارداد بست اما زمان حضورش به تیم ملی، چهارم اردیبهشت و ۲۰ روز مانده به مسابقات لیگ ملت‌های والیبال بود. او از راه دور و بدون اینکه حتی بازی بازیکنان والیبال را زیرنظر بگیرد، بازیکنان را انتخاب کرد و در نهایت در مدت زمان کوتاه با تیم ملی کار کرد و راهی رقابت‌های لیگ ملت‌ها شدند.

تیم ملی در هفته اول نخست رقابت‌ها برابر تیم‌های صربستان، ایتالیا، کوبا و آرژانتین به میدان رفت که در هر چهار مسابقه، شکست خورد. در هفته دوم رقابت‌ها هم تیم ملی برابر تیم‌های ژاپن، برزیل، بلغارستان و ترکیه به میدان رفت که در تمامی این مسابقات هم شکست خورد و در رنکینگ جهانی با قرار گرفتن در رده هفدهم فرصت حضور در المپیک را از دست داد. بعد از شکست تلخ ملی‌پوشان ایران در بازی با بلغارستان، رئیس فدراسیون تصمیم به کناره‌گیری سرمربی تیم ملی گرفت.

پائز در ارتباط آنلاینی بعد از باخت مقابل بلغارستان با رئیس فدراسیون والیبال دلیل باخت‌های تیم ملی را نداشتن روحیه بازیکنان اعلام کرده در صورتی که از همان ابتدا مأموریت او این بود که بتواند تیم را به لحاظ روحی و روانی تقویت کند. در نهایت هفت شکست متوالی، نداشتن مدیریت و هدایت صحیح تیم، تصمیم‌گیری نادرست و انتخاب بد و استفاده از تنها بخشی از بازیکنان در مسابقات و نوسان زیاد از مهم‌ترین دلایل برکناری سرمربی تیم ملی والیبال ایران بوده است.

سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران در انتخاب بازیکنان تصمیمات درستی نگرفته بود و حتی فدراسیون والیبال با وجود هزینه‌های زیادی که در بر داشته اما حاضر بوده که برخی بازیکنان را به برزیل اعزام کند تا اگر گره‌ای در جریان بازی رخ داد این بازیکنان بتوانند به تیم ملی کمک کنند اما پائز این موضوع را قبول نکرده و همین موضوع هم یکی دیگر از دلایلی بود که در نهایت باعث برکناری‌اش شد.

در نهایت پائز با اعلام اینکه دیگر نمی‌تواند به تیم ملی ایران کمک کند، به صورت توافقی از تیم ملی ایران جدا شد و کار به پیمان اکبری دیگر دستیار او سپرده شد. البته پائز پس از باخت تیم ملی ایران مقابل بلغارستان در شرایطی که به شدت از بازیکنان تیم ملی دلخور بود، گفت: «نقطه ضعف ما شخصیت هر کدام از بازیکنان است. آن‌ها نمی‌خواهند همراه هم بجنگند. گاهی اوقات از مبارزه دست می‌کشند در حالی که باید ادامه دهند و به یکدیگر احترام بگذارند.» او همچنین پس از باخت ایران مقابل ژاپن هم گفته بود: «ما تیم بودن و مبارزه کردن را رها کردیم. به کشورمان احترام نگذاشتیم. به تماشاگران احترام نگذاشتیم. باید بهتر از این می‌بودیم. باید به کاری که انجام می‌دهیم و پیراهنی که پوشیدیم احترام می‌گذاشتیم.»

به نظر می‌رسید او قبل از اینکه رئیس فدراسیون والیبال حکم برکناری او را اعلام کند؛ این سرمربی برزیلی - فرانسوی از ادامه راه با تیم ملی والیبال ایران ناامید شده بود و شاید یکی از دلایل برکناری‌اش هم همین موضوع بود.

در نهایت قرار است با وعده رئیس فدراسیون والیبال یک مربی تراز اول روی کار بیاید؛ اما نباید فراموش کنیم یکی از دلایلی که به والیبال ایران در این شرایط بحرانی ضربه زد دیر انتخاب شدن سرمربی تیم ملی ایران بود، در واقع این پروسه ۶ ماه طول کشید و تیم ملی بهترین زمان ممکن را از دست داد. اگر قرار باشد والیبال ایران در المپیک ۲۰۲۸ حضور داشته باشد این تغییر نسل نیاز به زمان دارد و باید از الان به فکر انتخاب یک سرمربی در حد و اندازه تیم ایران باشند./ مهر

برچسب ها: تیم ملی والیبال تیم ملی والیبال ایران
ارسال نظر
آخرین اخبار