۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
تعداد بازدید: ۸۸۹۴۴۰
مدیر رصدخانه مهاجرت ایران پیشنهاد داد:
مدیر رصدخانه مهاجرت ایران توصیه کرد: برای تامین کارگران فصلی از مهاجرین استفاده شود.
کد خبر: ۶۰۶۹

جریان مهاجرت را مدیریت کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط  مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: پذیرش مهاجر در هر کشوری تابع سیاست‌های جمعیتی و سیاست‌های بازار کار آن کشور است. بسیاری از کشور‌های دنیا باتوجه به رشد اقتصادی و ظرفیت‌هایی که دارند، به سمت جذب مهاجر از خارج از کشور می‌روند. در دنیا کشور‌های کمی هستند که مهاجر پذیر نیستند؛ اما برخی کشور‌ها سهم مهاجر پذیریشان پایین بوده و برخی دیگر بالا است.

کاهش نیروی انسانی؛ یکی از چالش‌های بازار کار ایران

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران معتقد است: یکی از چالش‌های فعلی بازار کار ایران، کاهش نیروی انسانی بوده که علت اصلی آن کم بودن ظرفیت جذب و به کارگیری آن‌ها در بخش‌های اقتصادی کشور در این حوزه است؛ اما این دلیل نمی‌شود که ایران به مهاجرین احتیاجی ندارد، چراکه مهاجرت نیروی کار به صورت دائمی، موقتی و فصلی بوده و ایران به مهاجرین فصلی در حوزه کشاورزی و در مناطق محروم بیشتر احتیاج دارد.

صلواتی گفت: تامین نیروی کار مهاجر در کشور به بازار کار داخل بستگی دارد، بر این اساس در کشور‌های دیگر مانند آمریکا در فصل برداشت محصول کشاورزی جمعیت قابل توجهی از کشور مکزیک به عنوان نیروی کار به این کشور مهاجرت فصلی می‌کنند.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران تاکید کرد: ظرفیت نیروی انسانی ایران در بیشتر بخش‌ها همچنان مشخص نیست؛ اما در برخی از مشاغل، نیروی کار یا توانایی انجام آن حرفه را ندارد یا به دلیل کم بودن دستمزد از انجام و ادامه کار منصرف می‌شود.  باید نیم نگاهی به بازار کار کشور‌های دیگر مانند کشور‌های همسایه شود. ایران در بحث مهاجرت در برخی مواقع به ناچار پذیرنده نیروی کار خارجی است، زیرا در منطقه خاور میانه و تلاطم‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی این عمل خودخواسته نیست و تنها راه رفع این معضل مدیریت جریان ورودی مهاجران به کشور است./ باشگاه خبرنگاران جوان.

برچسب ها: مهاجرت معکوس پذیرش مهاجران نیروی انسانی بازار کار
ارسال نظر
آخرین اخبار