۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
تعداد بازدید: ۳۳۳۵۹۸
خطوط از بازار کالا به مناسبت روز مادر گزارش می‌دهد؛
گرانی کالا، کاهش قدرت خرید مردم و ادامه رکود اقتصادی، تقاضا برای خرید به مناسب روز مادر را بشدت کاهش داده است.
کد خبر: ۷۶۵۸
نویسنده : مریم بهنام راد

روز مادر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط،امروز ۲۰ جمادی الثانی سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)  بزرگداشت روز مادر است.
شاید هر سال بازارهای طلا و کالاهای دیگری مانند پوشاک در چنین روزی با افزایش تقاضا مواجه می‌شد، اما طی چندسال اخیر توان اقتصادی خانوارها برای تهیه هدیه روز مادر به شدت کاسته شده است.

گرچه در سال‌های گذشته نیز بازار و قیمت‌ها تحت تاثیر گرانی قرار داشت، اما امسال مشکلات اقتصادی و معیشتی ایجاد شده و افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها، خرید هدیه روز مادر را به دلیل کاهش قدرت خرید مردم بی رنگ و لعاب کرده است.

بازار شیرینی و گل، لوازم خانگی، سکه و طلا، پوشاک، کیف و کفش در آستانه این روز گرم می‌شود. استقبال مردم برای خرید هدیه روز مادر در هیاهوی گرانی و رکود اقتصادی شاید کم شده باشد، اما خوشبختانه هنوز متوقف نشده است.

وضعیت درآمد‌ها و معیشت مردم طی ۸ سال اخیر به گونه‌ای شکل گرفته که بسیاری از بازار‌ها در این روز جذابیت و مشتری کمتری دارد.

گلایه فروشندگان کالا و محصولات مختلف در سطح شهر نشان از وضعیت رکود بازار و خرید وفروش را دارد. در ادامه افزایش قیمت‌ها از ابتدای سال تا کنون هزینه‌های پذیرایی روز مادر را افزایش و ارزش مادی هدیه برای مادران را کاهش داده است.

دلچسبی شیرینی با  گرانی تلخ می شود؟

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه تهران در خصوص فروش شیرینی در آستانه روز مادر می‌گوید: وضعیت بازار قنادی‌ها و شیرین فروشان در روز مادر مساعد است و محصولات طبق نرخ مصوب فروخته می‌شوند. فروش شیرینی در حال حاضر نسبت به هفته‌های گذشته بیشتر شده و پیش‌بینی می‌شود تا آخر هفته نیز بیشتر شود.

رئیس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی فروشی و کافه تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است؛ هر کیلو شیرینی‌تر درجه یک ۶۰ هزار تومان، شیرینی زبان ۵۰ هزار تومان، شیرینی پاپیون ۵۰ هزار تومان و شیرینی دانمارکی ۳۹ هزار تومان در تمامی واحد‌های صنفی فروخته می‌شود.

سکه و طلا درخشش نداشت

قیمت سکه دیروز دوم بهمن‌ماه در بازار تهران، با ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه) به ۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.

همچنین در این روز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.
در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج میلیون و ۲۵۲ هزار تومان شد.

مردم با گرانی گل چه کنند؟

هر ساله با نزدیک شدن به روز مادر تقاضا برای خرید گل افزایش پیدا می‌کند. محمود علیان رئیس اتحادیه صنف گل‌فروشان مشهد می‌گوید: در آستانه روز مادر با افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت گل مواجه خواهیم بود. در حال حاضر قیمت هر شاخه گل رز در سطح بازار و گل فروشی‌ها ۳۵ هزار تا ۴۵ هزار تومان بسته به نوع کیفیت به فروش می‌رسد. همچنین هر دسته ۴ عددی گل نرگس ۲۰ هزار تومان است؛ گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

علیان در خصوص قیمت گل در روز مادر به ایسنا گفته؛ به صورت کلی قیمت گل نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

بازار سوت و کور لوازم خانگی

یکی از پرطرفدارترین بازار‌ها برای انتخاب هدیه روز مادر بازار لوازم خانگی است. اما گرانی این محصولات این بازار را به رکود برده است. اختلاف قیمت بالای نرخ ارز دولتی با نرخ آزاد بازار این کالا را در هم تنیده است.

اکبر پازوکی، با بیان اینکه برخی تولید کنندگان لوازم خانگی در روز‌های اخیر قیمت محصولات خود را ۸ تا ۱۲ درصد افزایش دادند، به ایسنا گفته بود؛ بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر بوده است. پیش‌تر دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۳۹ درصدی قیمت نهاده‌های تولید از ابتدای امسال تاکنون خبر داده و از وزارت صمت خواسته بود که به قیمت گذاری دستوری برای کالای نهایی پایان دهد و به جای آن بر تامین و نظارت بر نهاده‌های تولید متمرکز شود.

برچسب ها: گرانی روز مادر شیرینی قیمت سکه بازار طلا خرید و فروش طلا
ارسال نظر
آخرین اخبار