۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
تعداد بازدید: ۸۸۲۷۹
کاهش قیمت دلار کالاها را در بازار ارزان نکرد:
هرچند کارشناسان اقتصادی نرخ تعادلی دلار را بین ۲۳ تا ۲۵ هزارتومان می دانند اما معتقدند؛ دولت برای حمایت از بخش تولید و تامین نیازهای ضروری خود خیلی راغب به کاهش دلار به زیر ۲۵ هزار تومان نیست.
کد خبر: ۸۹۶۹

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط ، از آنجایی که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار تابع نرخ ارز است، بنابراین تعیین کارشناسانه و منطقی قیمت چنین کالای سرنوشت سازی تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشور و معیشت خانوارها دارد زیرا هرچه نرخ ارز پایین باشد قیمت کالاها در بازار کاهشی و در صورت افزایش قیمت آن نرخ ها نیز روندی صعودی به خود می گیرند.

بازاری که رهرو قیمت ارز است و ثبات بخشی آن می تواند اقتصاد کشور را در شرایط آرام، مطمئن و رو به رشد قرار دهد. البته کم توجهی در نظارت و کنترل قیمت ها در بازار با کاهش نرخ ارز به دلیل پدیده چسبندگی قیمت ها موجب می شود که بعضا حتی در صورت کاهش نرخ ارز، بازار در مقابل کاهش قیمت ها مقاومت کند، در چنین شرایطی است که سیاست گذاری ها باید طوری اتخاذ شود که قیمت ارز در بازار غیر واقعی و بی منطق افزایش نیابد زیرا در صورت کاهش نرخ آن پایین آمدن قیمت کالاها و خدمات در بازار سخت است.

از طرفی خیلی از مراکز تولید، بنگاههای اقتصادی و شرکت های بزرگ که محصولات صادراتی دارند با افزایش نرخ ارز سودآور می شوند بنابراین دولت به حمایت از بخش تولید خیلی نمی خواهد نرخ ارز را به یکباره کاهشی کند، در چنین شرایطی قیمت آن را در بازار مدیریت می کند. البته کارشناسان حمایت از بخش تولید با هدف رشد اقتصاد کشور، اشتغالزایی، خود اتکایی و ارزآوری را ضروری می دانند و بر آن تاکید دارند، اما معتقدند؛ این مدیریت باید اصولی و کارشناسانه باشد و طوری برنامه ریزی نشود که مردم با نرخ بالای ارز تحت فشار قرار گیرند.

    وضعیت مدیریت اقتصاد کلان کشور خیلی مناسب نیست چرا که برخی از صنایع بزرگ و مراکز گسترده تولید به دلیل انحصاری بودن، اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده اند و این موضوع به طورمستقیم و غیرمستقیم بر رشد خلق پول به دلیل تامین نیازهای مالی آنها تاثیرگذار شده است

تاثیرگذاری کاهش نرخ ارز در بازار و تورمی که که باید نزولی شود

کامران ندری، اقتصاددان درباره مدیریت بازار ارز و تثبیت قیمت این کالا در پی روند نزولی که این روزها در پیش گرفته و با شیب ملایمی در حرکت است، گفت: از آنجایی که اخبار مثبتی از روند مذاکرات برجام و رفع تدریجی تحریم ها به گوش می رسد، این موضوع باعث شده است که نرخ ارز در بازار نزولی شود، کاهش قیمتی که تاثیر خود را در کوتاه مدت بر روی نرخ تورم به جای می گذارد اما از آنجایی که نرخ این شاخص کلان اقتصادی در کشور بالاست، بنابراین سیاست گذاری ها و تصمیم گیریها باید برمحور مهار تورم و در نهایت کاهش آن قرار گیرد.

وی به چالش ها و وجود ساختار شکننده و معیوب اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهارداشت: وضعیت مدیریت اقتصاد کلان کشور خیلی مناسب نیست چرا که برخی ازصنایع بزرگ و مراکز گسترده تولید به دلیل انحصاری بودن، اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده اند و این موضوع به طورمستقیم و غیرمستقیم بررشد خلق پول به دلیل تامین نیازهای مالی آنها تاثیر گذار شده است.

    ضعف مدیریت کلان اقتصاد کشور باعث به وجود آمدن بنگاههای ناکارآمد شده که برای حفظ و نگهداری چنین بنگاه هایی باید اقدام به چاپ پول کرد تا سرپا بمانند، از طرفی نیز برای رونق این مراکز تولید ناکارآمد و ضعیف سعی می شود که نرخ ارز خیلی پایین نیاید تا به آنها ضربه وارد شود، بنابراین تامین نیازهای مالی و سرمایه در گردش چنین بنگاههای ناکارآمدی مشکل آفرین است

ناکارآمدی برخی بنگاههای اقتصادی و ضعف مدیریت در ساماندهی آنها

این اقتصاددان در ادامه گفت: ضعف مدیریت کلان اقتصاد کشور باعث به وجود آمدن بنگاههای ناکارآمد شده که برای حفظ و نگهداری چنین بنگاه هایی باید اقدام به چاپ پول کرد تا سرپا بمانند، از طرفی نیز برای رونق این مراکز تولید ناکارآمد و ضعیف سعی می شود که نرخ ارز خیلی پایین نیاید تا به آنها ضربه وارد شود، بنابراین تامین نیازهای مالی و سرمایه در گردش چنین بنگاههای ناکارآمدی معمولا با حمایت هایی نظیر چاپ پول و ممانعت از کاهش نرخ ارز انجام می شود که این رویکرد تورم را در کشور بر مدار صعودی قرار می دهد.

ندری افزود: در صورت برداشته شدن تحریم ها و به دنبال آن تسهیل فروش نفت، همچنین رونق صادرات، بی تردید نرخ ارز نیز در بازار کاهشی خواهد شد با این وجود چنانچه این کاهش درحد قابل توجه ای باشد بی تردید قدرت رقابت تولید کنندگان داخلی در برابر کالاهای وارداتی افت خواهد کرد. این در حالی است که تولید کنندگان داخل نظیر خودرو سازان باید با دانش تولید، توجه به نقش بهره وری، کیفیت، همچنین برخورداری از توان و سواد مدیریتی کار کنند تا در رقابت با رقبا در صورت آزاد سازی واردات، فلج نشوند.

    برنامه ریزی و تلاش دولت در نظارت و کنترل قیمت ها باید طوری باشد که مردم اثرات افت نرخ ارز را در پایین آمدن قیمت کالا و خدمات در بازار به عینه ببینند نه این که ارز ارزان شود اما بازارهمچنان نسبت به متعادل کردن قیمت ها همسان با کاهش نرخ ارز بی توجه باشد

کاهش ارز منجر به کاهش قیمتها در بازار شود

محمد باقرصدری، عضو انجمن اقتصاددانان ایران نیزدرباره تاثیرگذاری نقش کاهش نرخ ارز بر معیشت مردم و اقتصاد کشور، گفت: درست است که قیمت انواع ارز این روزها سیر نزولی را می پیماید و به احتمال فراوان با رفع کامل تحریم های بین المللی قیمت دلار حدودا تا ۲۵ هزارتومان کاهشی و برای مدتی در این رنج قیمتی باقی می ماند، اما برنامه ریزی و تلاش دولت در نظارت و کنترل قیمت ها باید طوری باشد که مردم اثرات افت نرخ ارز را در پایین آمدن قیمت کالا و خدمات در بازار به عینه ببینند نه این که ارز ارزان شود اما بازار همچنان نسبت به متعادل کردن قیمت ها همسان با کاهش نرخ ارز بی توجه باشد.

وی با بیان اینکه بازار ارز به دلیل کم توجهی مسئولان نسبت به ساماندهی آن رها شده است، گفت: مهمترین اقدام دولت بخصوص بانک مرکزی ساماندهی و مدیریت قیمت ها در این بازار، حفظ ارزش پول ملی و مهار رشد نقدینگی و تورم است اما ازآنجایی که قیمت ها در بازار سرسام آور است، تورم رسمی ۵۰ درصد ولی آن چیزی که مردم با افزایش سطح عمومی قیمت ها لمس می کنند خیلی بیشتر است، بنابراین با کاهش نرخ ارز باید تمهیدات لازم برای کاهش قیمت ها در بازار نیز اندیشیده شود.

    هرگونه اقدام اقتصادی چون کاهش نرخ ارز در بازارباید به نفع توده های مردم بخصوص قشر کم درآمد جامعه باشد زیرا فشار اقتصادی اکنون در جامعه مستولی است حال از آنجایی که قیمت ارز سیر نزولی به خود گرفته است قیمت کالاها نیز باید متناسب با نرخ ارز در بازار کاهشی شود

فشار اقتصادی بر مردم مستولی است، ارز ارزان باید کالاها را ارزان کند

عضو انجمن اقتصاددانان ایران اظهار داشت: هرگونه اقدام اقتصادی چون کاهش نرخ ارز در بازار باید به نفع توده های مردم بخصوص قشر کم درآمد جامعه باشد زیرا فشار اقتصادی اکنون در جامعه مستولی است حال از آنجایی که قیمت ارز سیر نزولی به خود گرفته است قیمت کالاها نیز باید متناسب با نرخ ارز در بازار کاهشی شود.

بنا به این گزارش، ارز چند روزی است در بازار بر مدار نزول قرار گرفته است و طبق پیش بینی کارشناسان در صورت توافق نهایی مذاکرات برجام این احتمال وجود دارد که دلار به ۲۵ هزارتومان و حتی کمتر نیز برسد. کاهش قیمتی که بر اقتصاد کشور و معیشت مردم تاثیر گذار است در چنین شرایطی برخی می گویند؛ دولت برای بهره برداری خود در تامین کسری و یا نجات بخش تولید خیلی راغب نیست که ارز به یکباره به زیر ۲۵ هزار تومان برسد. حال باید دید که قیمت ارز در روزهای آینده در بازار چه رقمی خواهد شد و تصمیم گیریها برای مدیریت بازار چگونه می شود./بازار

برچسب ها: نرخ دلار نرخ ارز
ارسال نظر
آخرین اخبار