۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: ۱۵۴۵۲۷
یکی از توزیع کنندگان سیمان در شهر تهران گفت: با عرضه سیمان در بورس کالا تنها عده ای از شرایط منتفع شده اند چراکه هنوز فاصله قیمت هر پاکت سیمان در بورس و بازار بسیار زیاد است.
کد خبر: ۹۴۱۹

سیمان

افراد خاص تعیین کننده نبض بازار مصرف هستند/هیچ امیدی به بهبود ساخت و ساز نخواهد بود!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، پس از روند صعودی و کمبود سیمان در ماه‌های ابتدای سال جاری، چند وقتی است که بازار این محصول در آرامش نسبی بسر می‌برد.
عرضه سیمان در بورس و تعیین قیمت آن در بورس کالا وضعیت گرانی را تا حدودی کنترل کرده است.

قیمت سیمان همچنان متأثر از خبر‌هایی است که از دل بازار در می‌آید. دلیل اصلی ایجاد چنین تنش‌هایی به نظارت و کنترل قیمت‌ها در بورس کالا بر می‌گردد. موضوعی که سازندگان را نیز تحت شعاع قرار داده و همچنان در برزخ قیمت‌ها قرار گرفته اند. 

 
شاید عرضه سیمان در بورس کالا و خروج این کالا از قیمت‌گذاری توانست کار نیمه تمام دولت قبل را به پایان برساند، اما به گفته فعالان این بازار، دولت برای تسهیل در تولید باید حمایت‌های خود را از صنعت سیمان قطع نکندو شرایط را برای تولید آسان‌تر کند. 
سازندگان مسکن کماکان در انتظار وعده‌های ارزان سیمان و فولاد هستند. این در حالی است که این دو صنعت در تولید محصولات خود با قطعی گاز و برق روبرو بوده اند و همین وضعیت راندمان تولید را تا حد زیادی کاهش داده بود. 
در همین رابطه سعید جهانگیری یکی از توزیع کنندگان سیمان در شهر تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: شاید ورود سیمان به بورس کالا تا حدی بازار این محصول را به آرامش قیمت رساند، اما باید توجه شود که تعیین قیمت سیمان در گذرگاه بورس کالا برعهده چه کسانی است؟

این فعال بازار سیمان گفت: اگرچه در حال حاضر قیمت سیمان کاهش یافته، اما دلیل آن کاهش تقاضا در بازار بوده و مربوط به افزایش تولید نیست. پیش‌بینی بر این است که سال آینده با این شرایط کمبود تولید سیمان را داشته باشیم.
جهانگیری ادامه داد: قیمت سیمان همچنان متأثر از خبر‌هایی است که از دل بازار در می‌آید. دلیل اصلی ایجاد چنین تنش‌هایی به نظارت و کنترل قیمت‌ها در بورس کالا بر می‌گردد. موضوعی که سازندگان را نیز تحت شعاع قرار داده و همچنان در برزخ قیمت‌ها قرار گرفته اند. 
یکی از توزیع کنندگان سیمان در شهر تهران گفت: سال گذشته به دلیل استمرار قطع برق کارخانه‌های تولید سیمان شرایط نامناسب تولید و عرضه این محصول فرصت را برای برخی از فرصت طلبان بازار سیمان فراهم کرد. در این بین مصرف کننده نهایی متضررشدند.
وی تصریح داشت: امسال نیز با عرضه سیمان در بورس فقط به طور صوری آرامش به بازار برگشته چراکه قدرت تعیین قیمت سیمان در بورس کالا نیز بر عهده افرادی خاص است و همین موضوع نبض بازار را دست گرفته اند.
جهانگیری گفت: مسئولین در این بخش معتقدند حدود ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در بازار داخل توزیع و عرضه شده است. این رقم نشان می‌دهد که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته حدود ۹ درصد در تولید کاهش ایجاد شده است.
این فعال بازار سیمان ادامه داد: بازار سیمان درسال جاری رونق نداشت، اما اگر وضعیت تولید این محصول و همچنین نحوه قیمت گذاری آن با همین شرایط به سال آینده برسد، هیچ امیدی به بهبود ساخت و ساز نخواهد بود.

سازندگان مسکن کماکان در انتظار وعده‌های ارزان سیمان و فولاد هستند. این در حالی است که این دو صنعت در تولید محصولات خود با قطعی گاز و برق روبرو بوده اند و همین وضعیت راندمان تولید را تا حد زیادی کاهش داده بود. 

 
جهانگیری در پاسخ به این سوال که وضعیت قیمت سیمان تا پایان سال چگونه پیش بینی می‌شود، گفت: دولت با مکانیزم بورس کالا مُسکنی برای قیمت سیمان در نظر گرفته است، اما بازار سیمان به هیچ یک از این روش‌ها پاسخ مثبتی نداده است چراکه خریداران اصلی ناگزیرند سیمان را با قیمت گران از بازار خریداری کنند. چراکه تعیین قیمت سیمان در بورس کالا برعهده عده‌ای خاص می‌باشد که خود این افراد تعیین کننده نبض بازار مصرف هستند.
وی گفت: هرچند عرضه سیمان در بورس کالا دلال بازی‌ها دراین بازار را کاهش داده، اما افزایش قیمت این محصول بستگی به میزان تولید و تقاضا دارد چراکه فعالان این بخش از صنعت با مشکلات زیادی مواجه می‌باشند.

برچسب ها: مصالح ساختمانی ساخت و ساز قیمت سیمان بورس نبض بازار
ارسال نظر
آخرین اخبار