۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
تعداد بازدید: ۶۰۹۳۳۰
پوریان گفت: علی رغم شرایط مساعد عرضه و قیمت کنونی دام، گرانی‌های اخیر بازار گوشت توجیهی ندارد.
کد خبر: ۹۴۷۳

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط با اشاره به اینکه گرانی‌های اخیر بازار گوشت قابل توجیه نیست، اظهار کرد: با توجه به نرخ فعلی دام، گرانی‌های اخیر بازار گوشت ناشی از فضاسازی دلالان است.

وی افزود: گرچه هزینه تولید برای تولیدکننده بالاست، اما قیمت‌های فعلی ارتباطی به دامدار ندارد.

پوریان قیمت کنونی هر کیلو لاشه گوسفندی در عمده فروشی را ۱۲۵ هزار تومان و لاشه گوساله ۱۱۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو لاشه گوسفندی با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و گوساله ۱۴۰ تا ۱۴۵ هزار تومان در خرده فروشی باید عرضه شود.

این مقام مسئول متوسط قیمت هر کیلو بره چاق پروار را ۶۰ تا ۶۱ هزار تومان و سایر بره‌ها را ارزانتر از این نرخ اعلام کرد.

رئیس شورای تامین کنندگان درباره آینده بازار گوشت بیان کرد: علی رغم تولید و عرضه انبوه گوشت، قیمت‌ها کاذب افزایش یافته است که این موضوع هیچ ارتباطی به صادرات دام ندارد.

وی از انباشت دام در واحد‌های دامداری خبر داد و گفت: با توجه به عرضه بره‌های نو طی ۱۰ روز آینده و انباشت روز‌های اخیر برآورد می‌شود که اتفاق خاصی در حوزه گوشت رخ ندهد.

گفتنی است پیش از این رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در خصوص افزایش قیمت گوشت گوسفندی گفته بود: در ابتدای ماه قیمت گوشت روند افزایشی به خود گرفت. بارندگی‌ها باعث اختلال در تردد و حمل دام به تهران شد و همین مسئله بر نرخ گوشت در ابتدای ماه جاری تاثیر مستقیم گذاشت. اما در حال حاضر بازار با ۲ تا ۳ درصد اختلاف به شکل سابق شده است.

از سوی دیگ سید احمد مقدسی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران نیز با بیان اینکه ما با یک مافیا در این حوزه مواجه هستیم که در حال زمینه چینی برای واردات هستند، گفت: در مجموع حدود ۲۰۰۰ هزار رأس دام سبک از کشور صادر شد، اما همهمه و سر و صدایی که دلالان به راه انداختند منجر به نابسامانی بازار و افزایش قیمت‌ها شد.

وی ضمن انتقاد از عملکرد برخی تشکل‌های خصوصی در زمینه صادرات دام از کشور افزود: میزان صادرات اصلاً به اندازه‌ای نبود که بتواند در شرایط بازار تأثیرگذار باشد و اگر این همه سر وصدا نمی‌شد به چنین وضعیتی دچار نمی‌شدیم.

 

خبرنگار: محبوبه رودسری

برچسب ها: گوشت قرمز دام کشتارگاه دام دام سبک واردات
ارسال نظر
آخرین اخبار