۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
تعداد بازدید: ۳۰۰۵۸۳
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: هزینه تولید نان با توجه به افزایش نرخ تورم بسیار سنگین شده و این بار به دوش نانوا تحمیل شده است. اما تحت هر شرایطی افزایش خود سرانه قیمت‌ها توسط نانوایی‌ها غیر قانونی است.
کد خبر: ۹۲۲۷
نویسنده : مریم بهنام راد

 نان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، این روز‌ها افزایش قیمت خودسرانه به تمام کالا‌ها و محصولات مورد نیاز مردم رسیده و هیچ ارگان و سازمانی هم پاسخگوی آن نیست. بعد ازچند نرخی شدن قیمت لبنیات، گوشت، مرغ، تخم و مرغ و میوه و. نوبت به اصلی‌ترین قوت مردم رسید.

افزایش قیمت نان دربرخی نانوایی‌ها مردم را دچار سردرگمی کرده، اما تا کنون هیچ اقدام ضربتی از سوی هیچ یک از متولیان این بخش صورت نگرفته است. چند نرخی شدن قیمت نان شاید موضوع جدیدی نباشد، اما در شرایط اقتصادی کنونی وضعیت معیشت مردم با کوچکترین تغییر در قیمت مواد غذایی اساسی دچار تلاطم میگردد.

در همین رابطه بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان تا پایان سال جاری نیست.

وی ادامه داد: اگر برخی از نانوایی‌ها اقدام به افزایش قیمت نان می‌کنند قطعاً رسیدگی می‌شود.

به گفته نوروز مقدم؛ افزایش هزینه تولید نان برای نانوایی‌ها جبران نشده است و همین موضوع خیلی از نانوایی‌های شهر تهران را تعطیل کرده است.

این فعال صنفی با اشاره به اینکه اتحادیه در تلاش است نرخ نان در سال ۱۴۰۱ عادلانه‌تر تعیین و افزایش یابد گفت: از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۸ دولت هیچ تغییر قیمتی در نرخ نان ایجاد نکرد. دلیل عدم افزایش قیمت نان طی سال‌های مذکور تنها به دللی عدم افزایش نرخ گندم بوده است.

وی تصریح داشت: البته طی همین سال‌ها هزینه تولید نان با توجه به نرخ تورم، در نانوایی‌ها افزایش داشته و هیچ گاه دولت درصدد جبران آن نبوده است.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنتی؛ ۷۵ درصد تولید نان بدون حمایت دولت تنها از جیب نانوا هزینه می‌شود و دولت طی این سال‌ها فقط ۲۵ درصد از کل هزینه‌ها را در قالب یارانه آرد به نانوا پرداخت کرده است..

این فعال صنفی گفت: چند سالی نان با سرکوب قیمت تولید می‌شد تا اینکه در سال ۱۳۹۸ طبق مصوبه دولت نان افزایش قیمت داشت.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی گفت: در ابتدای سال جاری دولت با تعیین نرخ نامه جدید، قیمت نان را کمی افزایش داد، اما جوابگوی هزینه‌های تولید نانوایی‌ها نیست.

نوروز مقدم در پاسخ به این سوال که با این شرایط، وضعیت قیمت نان چرا اینقدر نوسان دارد گفت: دولت حرف‌هایی از آزاد سازی نرخ نان زده بود، اما در صورت اجرای چنین طرحی قیمت نان تجربه حدود ۱۵ تا ۱۶ برابری قیمت را تجربه خواهد کرد.

وی گفت: امسال دولت نرخ نان را با گندم کیلویی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد. حالا اگر نرخ گندم در سال آینده افزایش یابد قطعاً نرخ نان نیز متفاوت‌تر از قیمت‌های فعلی خواهد شد.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان سنتی؛ هر اقدام خود سرانه افزایش قیمت نان از سوی نانوایان پیگیری خواهد شد.

برچسب ها: حذف یارانه نان نان نان تافتون
ارسال نظر
آخرین اخبار