۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
تعداد بازدید: ۵۱۷۸۶
این روزها بورس تقریبا حال و روز بهتری نسبت به گذشته دارد و تقریبا بازار سبزپوشی را شاهد هستیم؛ اما این سبزپوشی دلیل بر این نیست که مشکلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد، فراموش کنیم. در این گزارش، در گفت‌وگو با دو کارشناس بازار سرمایه به بررسی مشکلات موجود در بازار سرمایه پرداخته ایم.
کد خبر: ۹۶۶۷

مشکلات بورس چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به گزارش بورس تابناک، این روز‌ها بورس تقریبا حال و روز بهتری نسبت به گذشته دارد و تقریبا بازار سبزپوشی را شاهد هستیم؛ اما این سبزپوشی دلیل بر این نیست که مشکلاتی که در بازار سرمایه وجود دارد، فراموش کنیم. در این گزارش، در گفتگو با دو کارشناس بازار سرمایه به بررسی مشکلات موجود در بازار سرمایه پرداخته ایم.

دو خواسته مهم فعالان بازار سرمایه

میثم فدایی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با مشکل فعلی بازار سرمایه در کشور بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی که در چند ماهه اخیر در بازار سرمایه شاهد بودیم، بیشتر مربوط به تصمیمات کلان اقتصادی بوده است و درواقع، مطالبه‌ای که فعالان بازار سرمایه از تصمیم گیران کلان اقتصادی دارند، به چند مورد تقسیم می‌شود؛ مورد نخست اینکه یکسری تصمیمات اقتصادی که گرفته می‌شود شفاف و پیش بینی پذیر باشند. به طور مثال؛ فرمول یا متد محاسبه نرخ خوراک و گاز که در بودجه‌های سنواتی یا برنامه هفتم توسعه یا هر جای دیگری که قانونگذاری می‌شود شفاف یا مثلاً در بحث ترازنامه بانک ها، نرخ تسعیر ارز و این که با چه عددی محاسبه می‌شود برای فعالان بازار سرمایه کاملاً مشخص باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: موضوع دیگری که مطالبه فعالان بازار سرمایه است، نحوه اطلاع رسانی و سرعت در آن و یکی از مفاهیم بازار سرمایه مفهوم کارایی است و یکی از اقسام آن کارایی اطلاعاتی است که اطلاعات باید درست، سریع و به موقع در بازار سرمایه اطلاع رسانی شوند؛ به طوری که این اطلاع رسانی اثر خود را در لحظه روی قیمت سهام‌ها بگذارد. این در حالی است که در مدت گذشته، یکسری تصمیمات بود که با یک لگ زمانی به بازار ارائه شد؛ اما خدا را شکر، اخیراً تصمیمات گرفته شده به سرعت ابلاغ می‌شوند. به همین دلیل، انتظار بازار از شرکت‌ها و ناشران بزرگ و همچنین از سازمان بورس این است که این تصمیمات هر چه سریع‌تر در سامانه کدال بدون هیچ گونه وقفه‌ای شفاف سازی شوند و در این میان، فرمول و متد شفاف سازی نیز، کاملاً قابلیت محاسبه و ارجاع داشته باشد.

تحمیل ریسک‌های سیستماتیک زیاد از سوی اقتصاد کلان به بازار سرمایه

دانیال آستانه، کارشناس بازار سرمایه درباره مشکل اصلی بازار سرمایه در این روز‌ها گفت: شاید بهتر است که درمورد مشکل بازار سرمایه تا حدی کلان‌تر صحبت کنیم، چراکه این مشکل به اقتصاد کشور برمی‌گردد. در شرایط اقتصاد کلانی هستیم که شاید ریسک‌های سیستماتیک زیادی از سوی این کلان اقتصادی وارد بازار سرمایه شود و اتفاقاً در دوره‌ای هستیم که به اعتقاد بنده ـ به عنوان فردی که سال هاست بازار سرمایه را دیده ـ احساس می‌کنم عملکرد آن خوب است، زیرا تخصیص و تأمین سرمایه دو رکن اصلی بازار سرمایه بوده که امروزه، با روش‌های بسیار نوینی در حال پیگیری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به چگونگی روند مکانیزم و اکوسیستم بازار ادامه داد: به نظر بنده، عملکرد ارکان بازار به شکل عالی اتفاق می‌افتد و شرکت‌های زیادی درگیر بازار سرمایه شده اند و این نشان می‌دهد که مکانیزم و اکوسیستم بازار سرمایه به خوبی پیش می‌رود.

آستانه خاطرنشان کرد: آنچه ما از بازار می‌بینیم عملیات بازار است و باید به این موضوع نمره دهیم که آیا بازار سرمایه ما در شرایط خوبی است یا خیر؟ اما این که انتظار داشته باشیم رشد در بازار اتفاق بیفتد، یعنی اگر بخواهیم از نگاه سیستم بازار سرمایه به نگاه یک سرمایه گذار و عمدتاً سرمایه گذاران حقیقی که شاید در مدت زمان نسبتاً کوتاه تری در بازار سرمایه هستند این بازار را ارزیابی کنیم و بخواهیم دنبال بازدهی بگردیم، اصلی‌ترین عاملی که جلوی این موضوع را گرفته، وجود ریسک‌های سیستماتیک بسیار است که باعث شده، بخش عمده‌ای از صاحبان سرمایه، ریسک نکرده و سرمایه‌های خود را وارد بازار نکنند و این اصلی‌ترین مساله‌ای است که امروز، بازار با آن روبه روست و شاید دغدغه اصلی باشد که باید در اقتصاد کلان به دنبال آن بود./ تابناک

برچسب ها: بورس بازار سرمایه
ارسال نظر
آخرین اخبار