۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴
تعداد بازدید: ۳۳۸۲۲۲
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خطوط مطرح کرد:
حسین‌نیا گفت: قطعاً افزایش مالیات باعث کاهش سود عملیاتی شرکت‌ها می‌شود. مسئله‌ای که در بودجه ۱۴۰۳ وجود دارد هنوز با جزئیات کامل منتشر نشده، اما اینکه برای شرکت تولیدی به چه میزان است و این اثرگذاری را بخواهیم بررسی کنیم هنوز ابهام دارد
کد خبر: ۳۵۵۱۶

وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳/آیا فاکتور‌های بازار سرمایه سال آینده دچار تغییر و تحول خواهد شد؟

بازار سرمایه

در شرایط فعلی افزایش نرخ مالیات می‌تواند باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شود و از این منظر بازار سرمایه را تحت فشار قرار دهد.

تاثیر افزایش نرخ مالیات و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها و فشار بر بازار سرمایه 

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، در رابطه با نقش افزایش مالیات شرکت‌ها بر روی بازار سرمایه مطرح کرد: قطعاً افزایش مالیات باعث کاهش سود عملیاتی شرکت‌ها می‌شود. مسئله‌ای که در بودجه ۱۴۰۳ وجود دارد هنوز با جزئیات کامل منتشر نشده اما اینکه برای شرکت تولیدی به چه میزان است و این اثرگذاری را بخواهیم بررسی کنیم هنوز ابهام دارد در عین حال باید در نظر بگیریم که در کنار افزایش نرخ مالیات آیا فاکتورهای دیگر بازار سرمایه همانند نرخ دلار نیما یا نرخ ارز در سال آینده دچار تغییر و تحول خواهد شد یا خیر؟ چون بیشترین میزانی که در حال حاضر در این سودآوری ما در نظر می‌گیریم ارزش ریالی است اما آنچه که مشخص است در شرایط فعلی با در نظر گرفتن سختگیری‌هایی که روی قیمت گذاری محصولات وجود دارد عملاً افزایش نرخ مالیات می‌تواند باعث کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شود و از این منظر می‌تواند بازار سرمایه را تحت فشار قرار دهد.

بازار سرمایه تحت فشار کلی

حسین‌نیا گفت: متاسفانه واکنش‌های خوبی را از سمت بازار سرمایه نسبت به بودجه ۱۴۰۳ شاهد نبودیم که یکی از علت‌هایش می‌تواند افزایش نرخ مالیات باشد در عین حال آن اخباری که در مورد تغییر نرخ عوارض، نرخ خوراک و در عین حال نرخ بهره مالکانه صحبتش می‌شود می‌تواند برای بازار سرمایه مطلوب نباشد اما آنچه که بیشتر در حال حاضر بازار سرمایه منتظرش است و بیشتر روی بازار سرمایه تاثیرگذاری داشته اخبار مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی‌ها است که چند تن از نمایندگان مجلس به ویژه نمایندگان کمیسیون اقتصادی راجع به گنجاندن مبحثی در مورد تغییرات در تجدید ارزیابی دارایی‌ها شرکت‌ها صحبت‌هایی کردند که باید ببینیم آیا در بودجه درج خواهد شد و به تصویب نمایندگان خواهد رسید یا خیر. اگر این مسئله ثبت شود حداقل قسمتی از بار منفی بازار را می‌تواند تحت شعاع قرار دهد در غیر این صورت قطعاً با توجه به آن بحث تامین مالی همچنین انتشار اوراق احتمالی که می‌توانیم در سال‌های آینده منتظرش باشیم بازار سرمایه می‌تواند تحت فشار کلی باشد.

بازار سرمایه

هفته جاری بازار سرمایه مثبت خواهد بود

وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ بیشتر تحت تاثیر دو فاکتور؛ یکی تجدید ارزیابی دارایی‌ها و یکی نرخ دلار است. باید به این دو مسئله توجه بیشتر شود.

وی افزود: وضعیت بازار سرمایه را در سال ۱۴۰۳ بیشتر تحت تاثیر دو فاکتور می‌دانم یکی تجدید ارزیابی دارایی‌ها و یکی هم نرخ دلار است. باید به این دو مسئله به دلیل اینکه یک حالت سنگین را چه به لحاظ تجدید ارزیابی و چه به لحاظ ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها بر روی بازار سرمایه آورده است، توجه بیشتر شود.

کارشناس بازار سرمایه به وضعیت بازار طی هفته جاری پرداخت و مطرح کرد: هفته گذشته شاهد روزهای منفی بورس همراه با خروج نقدینگی را در بازار بودیم خود این مسئله باعث می‌شود هفته جاری کمی روی مثبت باشد، اما بیشترین آیتمی که باعث می‌شود انتظارات مثبتی از بازار داشته باشیم اخبار حول و حوش بازار سرمایه است. همه منتظرند این هفته خبرهای عملیاتی و  خبرهایی که روی وبگاه‌های مشخص و درگاه‌های اطلاع رسانی رسمی است، منتشر شود. اگر این اخبار منتشر شود می‌تواند یک فشار خوبی را برای رشد بازار سرمایه در هفته جاری ایجاد کند.

برچسب ها: بازار سرمایه بورس فاکتور‌های بازار سرمایه وضعیت بازار سرمایه بودجه 1403 سال ۱۴۰۳ تغییر تحول واکنش‌های
ارسال نظر
آخرین اخبار