به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ اگر نگاهی به دنیای تجارت امروز نه تنها در ایران بلکه جهان بیندازید، میبینید که هنوز هم مردان بر آن تسلط دارند. اگر تاریخ را در نظر بگیریم جای تعجب نیست. تا همین اواخر، جامعه تنها مردان را قادر به مقابله با مسائل سخت میشناخت؛ که این خودش نشان دهنده نقش بیشتر آنها در جایگاههای کلیدی جوامع بود. با این حال امروزه در جهان نام زنان نیز در لیست موفقترین کارآفرینان وجود دارد، اما مردان هنوز اکثریت را تشکیل میدهند. هرچند که آینده مطمئناً این رابطه را به نفع زنان کارآفرین تغییر خواهد داد اما برای انجام این کار آگاهی از مواردی که زنان کارآفرین با آن مواجه هستند ضروری است. به همین دلیل خطوط امروز در روز ملی کار آفرینی، برخی از بزرگترین چالشهای کارآفرینی زنان را بررسی کرد. مواردی که اصلاح آنها میتواند منجر به پر رنگتر شدن نقش زنان توانمند در جامعه شود:
اگرچه ما در قرن بیست و یکم زندگی میکنیم، اما تعداد افرادی که هنوز معتقدند مردان برای تجارت مناسبتر هستند قابل چشم پوشی نیست. در واقع، اغلب جوامع هنوز به کلیشههای خاصی در مورد اینکه مشاغل «مردانه» و «زنانه» چیست تمایل بیشتری نشان میدهند.احتمالاً برای شما هم اتفاق افتاده است که خانمی را ببینید که در حال رانندگی اتوبوس یا کار کردن در مکانیکی است و فکر کنید: «چرا یک زن این کار را انجام میدهد؟» حقیقت این است که در پشت این دیدگاه، فرهنگی اجتماعی عمیق وجود دارد که میگوید برخی از مشاغل برای زنان نیستند! و از طرف دیگر در چنین فرهنگی واقعیت این است که بسیاری از صاحبان مشاغل و کارآفرینان نیز ترجیح میدهند با یک مرد کار کنند تا با یک زن.این دیدگاه خاص برای بسیاری از زنان کارآفرین مشکل ایجاد میکند.
با این چالشها، جوامع توسعهیافته و لیبرالتر نیز مواجه هستند. این نبرد هر روز در تعداد زیادی از جبههها در حال وقوع است. بنابراین، مهم است که بدانیم این گونه کلیشهها و پیش داوریها را میتوان در هر کجا و در هر زمان یافت. اما مهم این است که ما نمیتوانیم آنچه را که محیط فکر میکند تغییر دهیم، اما میتوانیم با تواناییهای خود بر کاری که انجام میدهیم تأثیر بگذاریم.
این چالشی است که زمانی بوجود میآید که برای شروع کسب و کار خود نیاز به جمعآوری پول دارید.سرمایهگذاران، به طور کلی، بیشتر تمایل دارند که مردان را باور کنند، اما این چیزی نیست که بتوان آن را به همین شکل بیان کرد. چرا که در پس این چالش این نگرش وجود دارد که زنان معمولاً برای اثبات ارزش خود به زمان و تلاش بسیار بیشتری نیاز دارند. در هر صورت، باید گفت که در چنین شرایطی زنان برای ارائه داستان کسب و کار خود به سرمایهگذارانی که علاقهمند به تأمین مالی آن هستند، قطعاً به صبر و پشتکار بیشتری برای جلب رضایت صاحبان سرمایه نیاز خواهند داشت.
این احتمالاً اولین چیزی است که اکثر مردم نه تنها در مورد زنان کارآفرین، بلکه در مورد زنانی که هر شغلی را انجام میدهند نیز به آن فکر میکنند. مسأله این است که حتی آن دسته از زنانی که خانه داری و شغل خود را به طور کامل سازماندهی کردهاند، نیز باز هم مورد قضاوت جامعه قرار میگیرند. اما واقعیت این است که یک چیز قطعاً چیز دیگری را رد نمیکند، اما نیاز به برنامهریزی جدی، تعدیل سریع و مصالحه دارد. اگر مرد رئیس خانه است، پس زن ستون فقرات اوست، و این دقیقاً همان چیزی است که جامعه به آن نگاه میکند احتمالاً از آن (اعتماد به زنان)می ترسد. با این حال، به جای جنگ بر سر نقش دفع زباله، آیا ساختن یک برنامه و سپس پایبندی به آن، سازندهتر نیست؟
استرس قطعاً مختص زنان کارآفرین نیست و همه افرادی را تحت تأثیر قرار میدهد که برای برآورده کردن معیارهای تعیین شده به کاری که انجام میدهند اهمیت میدهند. با این حال، اگر به یاد بیاوریم که زنان، علاوه بر تجارت، باید همه چیزهایی را که در بالا توضیح داده شد تحمل کنند واضح است که این استرس حتی پیچیدهتر است. هیچ دستور العملی وجود ندارد که تمام این مشکلات را از بین ببرد،اما آگاهی از آنها و همچنین روشی که برای مقابله با چنین چالشهایی انتخاب میکنیم، چیزی است که میتواند این بازی را عادلانهتر کند.
در پایان میتوان گفت که کارها کم کم رو به جلو پیش میرود. از دنیایی که فقط برای یک زن خانه دار آماده بود، قدم بلند تمدنی برداشتیم. اما هنوز چیزهای زیادی در مقابل ما باقی مانده است. با این حال، هالیوود را به خاطر بسپارید. همین ۲۰ سال پیش، آیا انتظار میرفت که رابین رایت و کوین اسپیسی به طور مساوی برای نقشهای اصلی دستمزد دریافت کنند؟
پاسخ به این سؤال این است: تلاش و صبر اینامید را ایجاد میکند که، آینده بیشتر از سرمایهگذاریهای کارآفرینی زنان حمایت کند.