۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶
تعداد بازدید: ۲۵۹۸۳۰
ضرورت تغییر نگاه به حضور اجتماعی زنان
حضور بانوان در استارت‌آپ‌های اکوسیستم فناوری همواره مورد توجه بوده است، اما این حوزه با چالش‌های فراوانی مواجه است و به نظر می‌رسد که دیدگاه‌ها به حضور اجتماعی زنان باید تغییر کند.
کد خبر: ۱۸۵۸۹
نویسنده : مجتبی آزادیان

نگاهی به چالش‌های استارت‌آپی در مشاغل بانوان/ ضرورت تغییر دیدگاه‌ها به حضور اجتماعی زنان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط؛ حضور بانوان در استارت‌آپ‌های اکوسیستم فناوری، همواره مورد توجه بوده است، به‌ویژه حضور بانوان در استارت‌آپ‌هایی که بیشتر در حوزه زنان فعالیت می‌کنند.

در این خصوص نظر فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان و خانم شیرین مقدم از کارآفرینان موفق و بنیانگذار استارت‌آپ نوظهور را جویا شدیم.

بانوان متخصص در صحنه‌های مدیریتی، کارآفرینی و استارت‌آپ‌های قوی حضور دارند

فاطمه محمدبیگی در همین زمینه اظهار کرد: بانوان متخصصی که در صحنه‌های مدیریتی، کارآفرینی و استارت‌آپ‌های غالباً قوی حضور دارند و به پیشرفت‌های چشمگیری نیز دست یافته‌اند، بسیار زیادند و مشاهده می‌شود که بیشتر مواقع حتی با وجود سطح بالاتر در مقایسه با مردان در برپایی مشاغل، کارآفرینی و اشتغالزایی؛ اما متأسفانه در بدنه دولت و جامعه به اندازه لیاقت توان‌شان ارزشیابی نمی‌شوند.

وی افزود: این در حالی است که بانوان متخصص در حال حاضر در حوزه های کسب و کار مختلف بسیار زیاد هستند که قادرند دوشادوش مردان مسئولیت‌های خوب و مهمی را در کشور بپذیرند و سکاندار مدیریت‌های کلان باشند.

باید دیدگاه‌ها به حضور اجتماعی زنان به‌صورت واقعی تغییر کند

نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون زنان خانه ملت درباره اینکه چرا در دولت‌ها آنچنان که باید از بانوان استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه شاهد هستیم که حضور بانوان آنچنان که باید در سمت‌های مدیریتی پررنگ نیست و در این خصوص زنان مظلوم واقع شده‌اند. این موضوع حتی در تعداد نمایندگان خانه ملت نیز به چشم می‌خورد و حتی کارآفرینی و اشتغالزایی و قدرت کارآفرینی آنان جدی گرفته نمی‌شود؛ بنابراین باید دیدگاه‌ها به حضور اجتماعی زنان به‌صورت واقعی تغییر کند.

محمدبیگی توضیح داد: زنان کارآفرین با ظرفیت اشتغالزایی بسیار بالا کم نیستند و این موضوع را در بسیاری از حوزه‌های کسب و کار ازجمله آرایشگری، طراحی مد و لباس، واسطه‌گری و همچنین در استارت‌آپ‌های مختلف می‌تواند مشاهده کرد. علاوه بر این، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مدیریت زنان بیشتر مواقع با وجدان کاری بالاتر و پیگیری بیشتر و فساد و رانت کمتر همراه است.

بسیاری از مشکلات زنان کارآفرین از سوی مسئولان نادیده گرفته شده و یا جدی گرفته نمی‌شود

وی تشریح کرد: در این بین نقش نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وکلای ملت و به‌ویژه بانوان حاضر در خانه ملت این است که در راستای تدوین قوانین حمایتی از کسب و کارها و اشتغال زنان به‌ویژه تدوین قوانینی برای حمایت از زنان کارآفرین در حوزه‌های مختلف کسب و کار گام بردارند؛ چراکه گاه مشاهده می‌شود به دلایلی که گفته شد مانند دیدگاه‌های سنتی به برخی کسب و کارها مانند آرایشگاه‌های زنانه و موانع بسیار زیادی که پیش روی فعالیت اینگونه اصناف است، بسیاری از مشکلات زنان کارآفرین از سوی مسئولان نادیده گرفته شده و یا جدی گرفته نمی‌شود و مسئولان به‌راحتی از کنار مشکلات صنفی و حقوقی مشاغل زنانه و زنان کارآفرین می‌گذرند.

دولت و مسئولان مربوطه باید در راستای حمایت از کارآفرینان و صاحبان استارت‌آپ‌ها در حوزه مشاغل زنان گام بردارند

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: همانطور که می‌دانید در حوزه مشاغل زنان هم با کارآفرینان بسیار توانمند و هم با استارت‌آپ‌های بسیار آینده‌نگر با ظرفیت اشتغالزایی بالا مواجهیم ، بنابراین مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت و مسئولان مربوطه باید در راستای حمایت از کارآفرینان و صاحبان استارت‌آپ‌ها در حوزه مشاغل زنان گام بردارند و با ارائه لوایح و طرح‌های حمایتی مانند تخصیص ردیف بودجه یا تخصیص اعتبار از سوی نهادهای مرتبط گام بلندی در حمایت از زنان کارآفرین با قدرت اشتغالزایی بالا بردارند.

نقش پررنگ بانوان در پهنه فناوری و نوآوری نشان‌دهنده بلوغ بیشتر این اکوسیستم است

شیرین مقدم از بانوان کارآفرین و هم‌بنیانگذار استارت‌آپ هم در خصوص نقش زنان در اکوسیستم فناوری توضیح داد: هرچه‌قدر که نقش بانوان در پهنه فناوری و نوآوری کشور افزایش پیدا کند، نشان‌دهنده بلوغ بیشتر این اکوسیستم در کشور خواهد بود.

عدم تسری قواعد حاکم بر فضاهای خلاق و نوآور در ساختار و بدنه اصناف

وی اضافه کرد: استارت‌آپ‌هایی که بر روی حوزه بانوان متمرکز هستند با چالش‌های گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌توان به عدم تسری قواعد حاکم بر فضاهای خلاق و نوآور در ساختار و بدنه اصناف اشاره کرد که هنوز نتوانسته‌اند خود را با تغییرات روز و نیازهای جدید بازار وفق بدهند و به جای مقاومت و جلوگیری از شکل‌گیری این کلونی‌های تکنولوژی‌محور به حل کردن مسائل با رویکردی خلاقانه بپردازند.

این بانوی کارآفرین تأکید کرد: هدف ما تلاش برای ساخت هویت درخور صنعت زیبایی در کشور و ارتقای بیش از پیش تمام فعالان این صنعت خواهد بود تا بتواند به جایگاه اصلی خود در دنیا دست یابد.

برچسب ها: استارت آپ چالشهای استارت آپی فاطمه محمد بیگی کارآفرینی
ارسال نظر
آخرین اخبار