۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
تعداد بازدید: ۴۵۴۴۲
«خطوط» به بهانه روز ملی راهیان نور گزارش می‌دهد؛
۲۰ اسفندماه به عنوان " روز ملی راهیان نور" در تقویم رسمی کشور ثبت شد که این موضوع نشان دهنده اهمیت و تاثیر این جریان بزرگ فرهنگی مردمی است.
کد خبر: ۱۱۰۴۴

گردشگرانِ جنگ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مقام معظم رهبری در روز ۷۵/۱۲/۲۰ با حضور در راهیان نور در یادمان شهدای هویزه حضور یافتند و یاد شهیدان والامقامی را که در دفاع از حریم پاک این منطقه از میهن اسلامی به شهادت رسیدند، گرامی داشتند.

راهیان نور که طی سال های دفاع مقدس توسط گروه‌های مردمی خودجوش متشکل از رزمندگان شکل گرفته بود در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و... برای بازدید از مناطق جنگی سامان می‌دادند و محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروندکنار و فتح‌المبین مورد بازدید این کاروان‌ها قرار می‌گرفت.

راهیان نور در واقع یک موزه جنگ زنده و الهام بخش مردم ایران است که با برخورداری از ظرفیت‌های بازگویی و تصویرسازی حماسه‌های رزمندگان، جانبازان و شهیدان گرانقدر، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت را در فضای جامعه احیا می‌کند و سبب ماندگاری انقلاب اسلامی در افکار عمومی می‌گردد.

بیستم اسفند ماه به مناسبت نخستین حضور مقام معظم رهبری در جمع راهیان نور و بزرگداشت یاد شهیدان جنگ تحمیلی، با عنوان روز ملی راهیان نور نامگذاری و در تقویم ثبت شده است..

این حرکت نوعی از «گردشگری جنگ» در ایران محسوب می‌شود. سازمان دهنده و متولی اصلی اردوهای سراسری راهیان نور، «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» است که هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف ایران را برای بازدید از مناطق جنگی غرب و جنوب غربی این کشور به استان‌های هم‌مرز با عراق. می‌برد.

راهیان نور چیست؟

راهیان نور به گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی، مذهبی در ایران گفته می‌شود که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق در غرب و جنوب غربی این کشور می‌پردازند. بیشتر این کاروان‌ها همزمان با تعطیلات نوروزی و یا تعطیلات تابستانی، برای مناطق غرب کشور فعال می‌شوند و مناطق مرزی استان خوزستان به ویژه منطقه شلمچه از مقصدهای پرطرفدار این گروه‌هاست. این کاروان‌ها همچنین به سمت یادمان شهدای شوش نیز سفر می‌کنند. در این سفرها از مناطق زیر بازدید می شود؛مناطق عملیاتی شرهانی، مناطق عملیاتی فکه، مناطق عملیاتی طلائیه، مناطق عملیاتی هویزه، مناطق عملیاتی دهلاویه، مناطق عملیاتی  اروندکنار، مناطق عملیاتی فتح‌المبین، پادگان دو کوهه.

این حرکت نوعی از «گردشگری جنگ» در ایران محسوب می‌شود. سازمان دهنده و متولی اصلی اردوهای سراسری راهیان نور، «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» است که هر ساله گروه‌هایی از مردم مناطق مختلف ایران را برای بازدید از مناطق جنگی غرب و جنوب غربی این کشور به استان‌های هم‌مرز با عراق. می‌برد.

 بعد از پایان جنگ ایران و عراق، گروه‌های مردمی خود جوشی متشکل از رزمندگان شکل گرفت که در ایامی خاص نظیر عید نوروز، ایام محرم و ... کاروان‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی سامان می‌دادند و محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروند کنار و فتح المبین مورد بازدید این کاروان‌ها قرار می‌گرفت. این روند تا سال ۱۳۷۶ ادامه پیدا کرد. در سال ۱۳۷۷ بسیج دانشجویی از ظرفیت‌های اردو‌های راهیان نور استفاده کرد و اعزام کاروان‌های دانشجویی شروع شد. سپس بسیج محلات نیز شروع به اعزام کاروان‌هایی کردند.

برچسب ها: راهیان نور مقام معظم رهبری گردشگری مذهبی
ارسال نظر
آخرین اخبار