۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
تعداد بازدید: ۲۸۸۸۳۵
مدیر دوره ساخت شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد: ایران علیرغم وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در رده دهم تولیدکنندگان فولاد جهان قرار دارد.
کد خبر: ۱۱۴۳۵
نویسنده : گیسو زمانیان

بهمن آرمان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت و گو با  پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گفت: فولاد از کالا‌های استراتژیک دنیا است و شاهد این موضوع حضور ۵ کشور تولیدکننده فولاد در میان ۷ اقتصاد بزرگ جهان است.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران در این خصوص ادامه داد: از میان ۷ اقتصاد بزرگ جهان که به ترتیب شامل آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا و کانادا است ۵ کشور مذکور به استثنای انگلستان، فرانسه و کانادا که اقتصاد خود را بر محور خدمات بنا کرده اند سایر کشور‌ها جزو بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان اند.

وی به موانع تولید صنعت فولاد نظیر قطعی برق و گاز در سالی که گذشت اشاره کرد و گفت: در صورت نبود این قبیل مشکلات ایران می‌توانست تولید ۳۵ میلیون تن فولاد را محقق کند و به تبع آن جایگاه جهانی ایران در زمینه تولید فولاد بهبود می‌یافت.

این پیشکسوت صنعت فولاد با اشاره به آمار انجمن بین المللی آهن و فولاد گفت: ایران در کنار کشور‌هایی مانند روسیه و امریکا دارای معادن سنگ آهن و منابع انرژی است و برخلاف کشور‌هایی مثل ترکیه که تولیداتشان بر مبنای ذوب قراضه شکل گرفته امکان استفاده از مواد اولیه را دارد.

وی گفت: هزینه ارزی هر تن فولاد در ایران در حال حاضر حدود ۱۰۰ دلار در هر تن ارزیابی می‌شود که طبق پیش بینی انجمن تولیدکنندگان فولاد هزینه مذکور طی دو یا سه سال آینده تا ۵۰ دلار قابلیت کاهش دارد.

اقتصاد دان و پیشکسوت صنعت فولاد گفت: هزینه ارزی کشور‌های اروپایی، ژاپن و کره جنوبی رقم بالاتری است به این علت که زغال سنگ (سوخت و انرژی)، سنگ آهن (مواد اولیه) و سایر مواد لازم برای تولید فولاد وارداتی است.

برچسب ها: صنایع فولاد صنایع فولادی تولید فولاد فولاد مبارکه شرکت فولادی فولاد
ارسال نظر
آخرین اخبار