۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
تعداد بازدید: ۹۰۵۶۳۷
مدیرعملیات شرکت تامین فلزات هونام فولاد بندرعباس یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی این صنعت را چالش‌های آبی دانست و گفت: تامین سالیانه ۲۵۵ میلیون مترمکعب مصرف آب تا افق ۱۴۰۴ مهمترین مسأله این صنعت است
کد خبر: ۹۲۷۰

احسان رسولی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط  مطرح کرد: بیلان شدید منفی منابع آب و عدم امکان افزایش فشار بیشتر از منابع آب زیر زمینی و سطحی، عدم وجود زیر ساخت مناسب و کافی جمع آوری فاضلاب و استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت فولاد. هزینه بالای سرمایه گذاری جهت شیرین سازی و انتقال آب به مرکز کشور و فاصله بیشتر واحد‌های فولادی از سواحل دریا‌های جنوبی کشور از دیگر چالش‌های این حوزه است.

عضو هیات مدیره شرکت تامین فلزات هونام راهکار رفع چالش‌های آبی را نیز اینگونه برشمرد: احداث واحد‌های جدید فولاد سازی در مجاورت سواحل جنوبی کشور، استفاده از فن آوری‌های فولادی کم مصرف آب و نهایتا بهره گیری از روش‌های کاهش مصرف آب جنوب کشور با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد و امکان شیرین سازی و مصرف آب دریا بدون هزینه‌های بالای انتقال از مکان‌های ویژه جهت توسعه صنعت فولاد می‌باشد.

این مدیر حوزه فولاد کشور گفت: برآورد میزان مصرف فولاد، در افق ۱۴۰۴ بر اساس روش اقتصادسنجی معادل ۲۰.۲ میلیون تن است که در صورت میانگین گیری از روش‌های مختلف، پیش بینی در پایش طرح جامع فولاد کشور رقم فوق حدود ۲۲.۷ میلیون تن خواهد بود.
در خصوص پتانسیل بالقوه صادرات محصولات فولادی ایران افزود: با توجه به میزان تولید و مصرف فولاد، پیش بینی صادرات فولاد خام معادل ۶ میلیون تن و پیش بینی صادرات محصولات فولادی معادل ۱۴ میلیون تن و در مجموع صادرات فولاد، سالیانه ۲۰ میلیون تن در افق سال ۱۴۰۴ پیش بینی می‌شود.

چالش‌های آبی مهمترین دغدغه پیش رو صنعت فولاد است/ توسعه صنعت فولاد در جنوب کشور ضروری است

رسولی ضرورت توسعه فولاد در جنوب کشور را تشریح کرد: یکی از روش‌های جبران کسری استخراج سنگ آهن که در افق ۱۴۰۴ نیز دیده شده؛ واردات سنگ آهن است لذا جنوب کشور، با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد از مهمترین و اصلی‌ترین مکان‌ها جهت واردات مواد اولیه جهت کسری تناژ سنگ آهن و توسعه صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود.

وی افزود: از سوی دیگر جنوب کشور با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد از مهمترین و اصلی‌ترین مکان‌ها جهت توسعه فولاد کشور با تمرکز بر تولید محصولات صادراتی در آینده خواهد بود.

رسولی گفت: بندر شهید رجایی با ظرفیت ۱۱۴.۴ میلیون تن در سال، بالاترین ظرفیت در بین بنادر کشور جهت صادرات و واردات محصولات فولادی را به خود اختصاص داده است.

این مدیر حوزه فولاد در ادامه اظهار داشت: با توجه به پیش بینی تجارت خارجی زنجیره فولاد کشور در افق‌های پیش رو، در سال ۱۴۳۰، ۳۵ میلیون تن محصولات فولادی از کشور صادر و ۶۵ میلیون تن سنگ آهن و مواد اولیه به کشور وارد خواهد شد.

وی در راستای چشم انداز پیش روی صنعت فولاد اذعان داشت: توسعه بنادر جنوب کشور از اقدام استراتژیک دولت جهت توازن زنجیره فولاد است که با توجه به حجم تقریبا ۱۰۰ میلیون تنی صادرات و واردات مواد اولیه و محصولات فولادی از بنادر جنوب کشور، بهترین نقطه جهت احداث و توسعه فولاد در جنوب کشور خواهد بود.

 

خبرنگار: گیسو زمانیان

برچسب ها: صنایع فولاد صنایع فولادی تولید فولاد فولاد کمبود آب
ارسال نظر
آخرین اخبار