۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
تعداد بازدید: ۱۷۱۶۸
کارشناس حوزه فولاد می‌گوید: صنعت فولاد با دغدغه‌های جدیدی مواجه است که مهمترین آن‌ها افزایش نرخ سوخت گاز این شرکت‌ها به ۳۰ درصد نرخ گاز شرکت‌های فعال در حوزه صنعت پتروشیمی است.
کد خبر: ۹۸۴۶

یوسف اصلانی، کارشناس بازار سرمایه و حوزه فولاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط گفت: قطعی‌های ۲ ماهه برق مشکلات و ضربه‌های اساسی به روند تولید محصولات نهایی شرکت‌های فولادی وارد کرد.

کارشناس بازار سرمایه و حوزه فولاد به راهکار فولادی‌ها به منظور رفع قطعی برق صنایع اشاره کرد و گفت: شرکت‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه اصفهان طی اطلاعیه مورخ ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۰ که در سامانه کدال منتشر کرد؛ برآورد کرده است که تا سال ۱۴۰۳ و با سرمایه گذاری ۱۳۲.۸۰۰ میلیارد ریالی نیروگاه برق ۹۱۴ مگاواتی خود را به بهره برداری می‌رساند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این موضوع علاوه بر این که قدم مثبت و مهمی برای شرکت‌های فولادی است و ارزش دارایی آن‌ها را افزایش داده و ارزش افزوده ایی نیز برایشان ایجاد خواهد کرد حاوی این پیام به دولتمردان کشور می‌باشد که این صنعت بدون امید و چشم داشتی به آن‌ها در رفع نیاز‌های خود اقدام نموده است حداقل اگر دولت کمکی نمی‌کند با افزایش نرخ گاز به مشکلات این تولیدکنندگان نیفزاید.

وی معتقد است: طی ۴ الی ۵ سال اخیر صنعت فولاد کشور به واسطه رشد قیمت‌های جهانی و همچنین رشد نرخ دلار نسبت به ریال از منظر سود آوری و طرح‌های توسعه‌ای دچار تحولات قابل اهمیتی شده است.

اصلانی در این راستا افزود: هر چند تحریم‌ها مشکلاتی فراوانی برای این صنعت به دنبال داشته و شرکت‌های فولادی را چه از منظر تخفیف‌های قابل توجه در قیمت فروش و فروش محصول به واسطه‌های بین المللی که به اصطلاح تریدر نامیده می‌شوند به جای عرضه محصول به مصرف کننده اصلی و دغدغه تهیه مواد اولیه از الکترود گرفته تا سایر ملزومات تولید بیلت و اسلب و ... با چالش‌های فراوانی مواجه کرده است، اما خوشبختانه چه در بازار داخلی و چه بازار‌های بین‌المللی این شرکت‌ها موفق به فروش محصولات خود شده و از حیث ارزآوری به کشور موفق عمل کرده‌اند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: پیش بینی می‌شود طی ۴ الی ۵ سال آینده به کمک نرخ مناسب بیلت و ورق روند‌های موفق این صنعت ادامه دار باشد.

بیلت ایران، ارزان‌ترین بیلت فولادی جهان

وی خبرداد: ورق گرم به عنوان محصول اصلی فولادسازان محدوه قیمتی ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ دلار را دارد و قیمت بیلت ایران با محدوده قیمتی ۶۰۰ الی ۶۵۰ دلار در هر تن ارزانترین بیلت جهان است.

اصلانی توضیح داد: علت اصلی این ارزانی نه از بابت کیفیت محصول بلکه همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد به علت تحریم‌های بین‌المللی است.

وی گفت: مقصد اصلی محصولات فولادسازان ایرانی کشور‌های جنوب شرق آسیا است که متاسفانه مشتریان حوزه خلیج فارس نیز به دلیل سختگیری‌های ایالات متحده بر شرکت‌های منطقه از دست رفته است.

اصلانی با اشاره به آینده این صنعت گفت:در حالت بدبینانه پیش بینی می‌شود که قیمت بیلت برای سال ۱۴۰۱ هم میانگین محدوده قیمتی ۵۵۰ دلار در هر تن باشد که البته قیمت مطلوبی برای فروش می‌باشد و همچنین برای سال آینده محدوده قیمتی ۸۰۰ دلار در هر تن ورق گرم را می‌توان تصورکرد.

وی اظهار داشت: علی رغم افق روشن صنعت فولاد در کشور و سرمایه گذاری‌های مناسبی که مخصوصا شرکت فولاد مبارکه در این حوزه انجام داده است این صنعت با ریسک‌هایی مواجه است.

کارشناس بازار سرمایه ریسک‌هایی که صنعت فولاد را تهدید می‌کند برشمرد و گفت: در حوزه بین المللی علارغم تحریم‌ها به نظر می‌رسد ریسک افت قیمت جهانی تا چند سال آینده از صنعت فولاد دور باشد، اما در داخل کشور این صنعت به با ریسک‌های شناخته شده کمبود آب و سنگ آهن مواجه است.

وی به راهکار‌های حل این معضل نیز اشاره کرد و گفت: البته طرح‌هایی از جمله رساندن آب خلیج فارس به نقاط مرکزی ایران از جمله فولاد مبارکه اصفهان مطرح است که به نظر می‌رسد دغدغه‌های جدی زیست محیطی به همراه خواهد داشت.

وی دیگر راهکار حل این مساله را اقدام به اکتشاف معادن جدید سنگ آهن دانست و گفت: در مجموع و علی رغم وجود مشکلات و ریسک‌های داخلی و جهانی چشم انداز چند ساله این صنعت در کشور امیدوار کننده است چرا که این صنعت سهم مهمی در توسعه کشور و همچنین ارز آوری دارد.


خبرنگار: گیسو زمانیان

برچسب ها: فولاد صنایع فولادی صنایع فولاد فولاد مبارکه صنعت برق سوخت رسانی سوخت
ارسال نظر
آخرین اخبار