۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱
تعداد بازدید: ۲۷۹۸۸۰
نوشتاری از حجت الاسلام علی اکبر جعفری در خصوص فضیلت شب قدر
ما قرآن را درشب قدر فرو فرستادیم و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟ شب قدر از هزار ماه برتر و ارزشمند‌تر است، فرشتگان و بزرگ ایشان (روح) در آن شب به رخصت پروردگارشان برای آنچه هر آنچه تقدیر و مقرر گشته فرود آیند این شب تا سپیده دم آکنده از سلامت و امنیت است. نود و هفتین سوره قرآن کریم سوره قدر نام دارد این سوره در دوران مکه بر پیامبر نازل شده است و عدد آیات آن از پنج بیشتر نیست، اما به رغم اختصار متن آن دارای مفاهیم بس بلند و متعالی است این مفاهیم عمدتا پیرامون یک محور اساسی تمرکز یافته و آن موضوع شب قدر است.
کد خبر: ۱۱۵۷۱

ویژگی‌های شب قدر از نگاه قرآن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، از ظواهر آیات کریمه این سوره ویژگی‌های شب قدر به شرح ذیل استفاده می شود :

  • نزول قرآن از جانب خداوند متعال در این شب واقع شده است .
  • شب قدر چنان بزرگ و محترم است که که خداوند کتاب آسمانی خود را ظرف بیان عظمت و حرمت ان قرارداده است .
  • ارزش شب قدر از هزار ماه برتر است

نظام نامه آفرینش در قالب برنامه ای یکساله در این شب از سوی خداوند تقدیر می یابد و توسط فرشتگان و روح از آسمان به زمین آورده می شود و به پیشگاه امام زمان (هر نسل و عصر) تقدیم می گردد و در شب قدر، سرنوشت انسان رقم زده میشود و اگر كسى اين را بداند، مراقبت بيشتر در استفاده صحيح از اين فرصت گرانبها خواهد كرد.

  توبه

از بهترين كارها در اين شب، توبه است؛ اگرچه توبه هميشه پسنديده است. خداوند متعال با صراحت میفرمايد« إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوّابِينَ» همانا خداوند توبه كاران را دوست دارد

شهيد مطهرى درباره ماه مبارك رمضان می گويد:

يك ساعتش يك ساعت است. يك شب را اگر به تأخير بيندازيم، اشتباه مىكنيم! نگويي فردا شب، شب بيست و سوم ماه رمضان يكى از شبهاى قدر است و براى توبه بهتر است! نه، همين امشب از فردا شب، بهتر است. همين ساعت از يك ساعت بعد بهتر است. هر لحظه از لحظه بعدش بهتر است. عبادت بدون توبه قبول نيست، اول بايد توبه كرد. گفت شست و شويى كن و آن گه به خرابات خرام.

دعا:

بند ه اى كه از بيراهه به راه و از گمراهى به نور راه يافته و به منزل يار رسيده است؛ شايسته است كه او را صدا بزند و با او ارتباط برقرار كند دعا ارتباط با خداوند است و ذكرها و تسبيحات و مناجاتها شرح حال نيازمندِ درگاه خدا و شيفته گفت و گو با پروردگار است

  • استغفار:

حداقل يكصد استغفار در شبهاى قدر وارد شده است

 مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی ه. « در شب‌های قدر درخواست ما از پروردگارمان دو چیز است: یکی ترمیم نسبت به گذشته و دیگری ترسیم امور آینده وقتی می‌‏گوییم «أَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبّی وَ أَتُوبُ إِلَیْه» و استغفار می‌‏کنیم، به مقام غفاریت خداوند پناه می‌‏بریم. ما امشب از خدا بهترین ترمیم را طلب می‌‏کنیم. یعنی می‌‏گوییم خدایا! این معاصی را از من جدا کن و مرا تطهیر کن. به شاهدان معصیت من نیز بگو یادتان برود که این بنده چه کار کرده. هیچکس نتوانسته این مقامات الهیه را ادراک کند که «غافر الذنب» و «رحمه ‏للعالمین» بودن خداوند به چه معناست. نه مقام رحمت او را کسی درک کرده و نه مقام مغفرت او را. حتی نیازی نیست که بگوییم «أَسْتَغْفِرُ الله». همین ‏که خدا ببیند ما در دلمان پشیمان و خجالت‏ زده هستیم، رحمت و غفرانش را شامل حال ما می‌‏کند.

 تلاوت قرآن:

از آنجايى كه شب قدر، شب نزول قرآن است، بهترين عهدنامه با پروردگار، تلاوت قرآن كريم است. از اين رو خواندن با تأمل و تدبر در همه اوقات  به خصوص چنين شب هايى  بسيار مناسب است خداوند در قرآن كريم مىفرمايد هر چه از قرآن ميسر مىی شود، بخوانيد « فَاقْرَءوُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ »

شب زنده دارى:  

تمام اين بركات وفضیلتها، در پرتو شب زنده دارى و احياى شب قدر، قابل دستيابى است؛ به ويژه اگر در مسجد به ميزبانى خدا و در ميان ديگر بندگان پاك خداوند انجام گيرد .امام باقر عليه السلام فرمود:

هر كه در شب قدر احيا كند، گناهانش آمرزيده مىشود؛ اگر چه به عدد ستارگان آسمان باشد

 معرفت يابى و خودشناسى 

پس از غنيمت شمردن فرصتها و بازنگرى در افكار و اعمال خود و عزم جدى بر ترك گناهان و....

دلها، آماده شناخت هر چه بيشتر و دريافتهاى شهودى میگردد. چه اينكه

به فرموده امام على عليهالسلام: معرفت، مايه نورانيت دل باعث رسيدن انسان به

مقام رستگارى و مقام قدسى و دليل بر فضيلت انساناست و اولين و مهمترين ركن ايمان، شناخت خداوند است.

و دیگر اینکه در بين معارف، والاترين آنها، شناخت خداوند سبحان است واخر هم  شناخت حقيقى خدا، انسان را به مقام شامخ خلافت الهى نايل مىكند؛ آن چنان كه مظهر اسماى او میگردد.البته خودشناسى، مقدمه چنين معرفتى است كسى خودش را نشناسد  كه از كجا آمده و براى چه آمده است و به كجا خواهد رفت  چگونه ممكن است خدا را بشناسد.در بعضى از روايات آمده است« خودشناسى، سودمندترين معارف است »: اين بدان جهت است كه شخص مراقب خود خواهد بود و زندگى خود را بر مبناى صحيحى استوار و براى نيل به سعادت بزرگ برنامه ريزى خواهد كرد.              

 

برچسب ها: شب قدر قرآن و عترت
ارسال نظر
آخرین اخبار