۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
تعداد بازدید: ۱۴۵۲۷۸
مشاور اتحادیه مرغداران می‌گوید: تولید و توزیع مرغ به بازار به بیش از حد نیاز مصرف رسیده است. اما نگرانی تولید کنندگان برای تأمین خوراک طیور و نهاده‌های دامی همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۱۲۲۵۸
نویسنده : مریم بهنام راد

قیمت مرغ

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، سناریوی کمبود و گرانی مرغ هر چند یک‌بار در سطح بازار تکرار می‌شود.
در همین روز‌های ابتدای فرودین سال ۱۴۰۱ تجربه گرانی مجدد هر کیلو مرغ، نگرانی مردم را برای تأمین نیاز مصرف این محصول در ایام تعطیلات نوروزی تشدید کرد.
هرچند تولیدکنندگان گوشت مرغ دلیل گرانی محصول را تشدید خشکسالی، کمبود و گرانی علوفه و گرانی نهاده‌های دام و طیور و از همه مهمتر احتمال حذف ارز ترجیحی می‌دانند، اما وعده دولت برای تأمین نهاده‌های دامی و خوراک طیور دلگرمی جهت عدم افزایش نرخ مرغ را در بین مردم و تولید کنندگان بیشتر می‌کند.
هرچند با توجه به مشکلات دربخش تولید، محمد علی کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی خطوط می‌گوید: در سال جاری به دلیل افزایش عرضه و تقاضا قیمت مرغ ثابت مانده است. علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، روزانه بیش از ۸ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود، این در حالی است که حداکثر نیازمصرف ۶ تا ۷ هزار تن می‌باشد.
به گفته کمالی سروستانی؛ تأمین به موقع نهاده‌های دامی عاملی جهت بازگشت ثبات قیمت به بازار مرغ و افزایش تولید آن می‌باشد. زمانی که تولید به حداقل می‌رسد تولید کننده نیز متضرر می‌شود از این رو مرغداران برای تولید بیشتر مرغ تلاش می‌کنند.
مشاور اتحادیه مرغداران گفت: با توجه به جوجه ریزی انجام شده روزانه بیش از ۸ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که این رقم جوابگوی نیاز کشور است. امروز تولید مرغ به بیش از حد مازاد مصرف رسیده و این موضوع باعث نگرانی تولید کنندگان شده است.
وی تأکید داشت: امروز قیمت مرغ در برخی استان‌ها به کمتر از نرخ مصوب رسیده در ادامه همین جریان و جهت جلوگیری از زیان مرغداران شرکت پشتیبانی امور دام باید اقدام فوری برای خرید و ذخیره مرغ‌های تولید مازاد از سطح بازار کند.
کمالی سروستانی قیمت مرغ زنده در سطح کشور بین ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت برای مصرف کننده نهایی نیز باید حدود ۳۱ هزار تومان باشد. اما به دلیل عدم نظارت، اما برخی مغازه داران بالاتر از مصوب اقدام به فروش می‌کنند که دستگاه‌های نظارتی باید با این مشکل برخورد کند.
تفاوت قیمت مصوب با نرخ در بازارمرغ چیست؟

قیمت مرغ

مشاور اتحادیه مرغداران در پاسخ به این سوال که با توجه به نرخ مصوب مرغ چرا همچنان نرخ هر کیلو مرغ در سطح بازار با قیمت مصوب اعلام شده متفاوت است؟ گفت: به دلیل عدم نظارت کافی از کشتارگاه تا واحد صنفی، در روز‌های پایانی اسفند و روز‌های نخست سال جاری، قیمت هر کیلو مرغ به نزدیکی ۴۰ هزار تومان هم رسید.
وی ادامه داد: زمانی که نظارت کافی نباشد قیمت‌ها در سطح شهر متفاوت خواهد شد در حالی که تولید کننده باتمام مشکلات، محصول را تولید و با نرخ مصوب از کشتارگاه راهی بازار مصرف می‌کند.

برچسب ها: مرغ گرانی
ارسال نظر
آخرین اخبار