۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
تعداد بازدید: ۳۲۱۵۶۰
کارشناس سازمان محیط زیست گفت: وضعیت جهانی محیط زیست خوب نیست. البته ناگفته نماند که وضعیت محیط زیست ایران از تمامی کشورهای دیگر بدتر است، چرا که از فناوری‌های روز بی‌بهره‌ایم و بیش از 3 هزار تحریم پویا و فعال کشور را نابود می‌کند و این مسئله باعث شده بسیار ضعیف‌تر شویم.
کد خبر: ۱۲۶۵۳
نویسنده : محدثه عزیزی

وضعیت جهانی محیط زیست/ باید بحث‌های امنیتی و سیاسی از موضوع محیط زیست کشور جدا شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، مهروش خواجوندی، کارشناس سازمان محیط زیست در مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفتگو با خبرنگار خطوط به تبیین و تشریح وضعیت محیط زیست کشور پرداخت.

آقای رئیسی در مورد محیط زیست حرف‌های زیاد می‌زند، اما بسیار ضعیف عمل می‌کند!

خواجوندی با اشاره به تاثیر رفتارهای سیاسی بر محیط زیست گفت: زمانی که دو طیف سیاسی وارد عرصه محیط زیست می‌شوند اصولاً زمان طیف دست راستی نارضایتی بیشتری به لحاظ تخصصی وجود دارد. طیف دست چپ که شامل اصلاح طلبان هستند، بیشتر نخبگان کشور می‌شوند به همین دلیل زمانی که این دسته وارد کار می‌شوند نقطه نظرات کارشناسی بیشتری هم پای کار می‌آید یعنی قوی‌تر عمل می‌کنند و هم اینکه محققین و پژوهشگران با این دسته فعالیت‌های منسجم‌تری دارند اما وقتی طیف دست راست باشد ما این موضوعات را کمتر می‌بینیم یا عدم همکاری وجود دارد، یا اگر هم وجود دارد انعکاس گزارش‌های کارشناسی در سطح ملی خیلی نمود پیدا نمی‌کند.

وی افزود: زمانی که طیف دست راست بر سر کار می‌آیند افراد و فعالان محیط زیست دچار یک ناامیدی، یاس و افسردگی می‌شوند واحساس می‌کنند صدایشان به جایی نمی‌رسد در حالی که در این فضا نباید کسی ناامید شود، باید امیدوار باشند، حتی اگر یک کار کوچک انجام می‌دهند، اثرگذار و اثربخش است و نتیجه‌اش را بعدها خواهیم دید.

وضعیت جهانی محیط زیست/ باید بحث‌های امنیتی و سیاسی از موضوع محیط زیست کشور جدا شود

این کارشناس به وضعیت محیط زیست کشور در دوران دولت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در دولت آقای هاشمی شاهد کمرنگی محیط زیست بودیم. دوران آقای خاتمی این وضعیت پررنگ‌تر شد چون رئیس جمهور خودشان به محیط زیست اهتمام زیادی داشتند. در دولت آقای احمدی نژاد خیلی در این حوزه اتفاقات خوبی رقم نمی‌خورد. دولت آقای روحانی، محیط زیست پویا بود و اطلاعات زیادی هم در این خصوص کسب شد. در دولت آقای رئیسی هم با توجه به اینکه در مورد محیط زیست حرف‌های زیادی می‌زنند اما به مراتب از نظر کارشناسی در این حوزه بسیار ضعیف عمل می‌کند.

با تحریم‌های هدفمند و هوشمند هیچ جوره نمی‌توانیم در قبال تعهدات محیط زیستمان درست عمل کنیم و نتیجه این موضوع آلودگی هوایی می‌شود که در حال حاضر بیش از دو سوم سال را با آن رو‌به‌رو هستیم

وضعیت جهانی محیط زیست خوب نیست!

خواجوندی خاطرنشان کرد: کلاً وضعیت جهانی محیط زیست خوب نیست. البته ناگفته نماند که متاسفانه وضعیت محیط زیست ایران از تمامی کشورهای دیگر بدتر است چرا که از فناوری‌های روز بی‌بهره‌ایم. بیش از 3 هزار تحریم پویا و فعال کشور را نابود می‌کند. تحریم‌های مسائل سیاسی و اقتصادی، تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم بر مسائل محیط زیست دارند و این مسئله باعث شده به لحاظ محیط زیستی ضعیف‌تر شویم.

وی به مسئله آلودگی هوای کشور اشاره کرد و یادآور شد: در مقابل تعهدات محیط زیست ایران جزو کشورهایی است که تعهدات را امضا کرده و باید به آن‌ها عمل کند، اما با تحریم‌های هدفمند و هوشمندی که اعمال می شود، هیچ جوره نمی‌توانیم در قبال تعهدات محیط زیستمان درست عمل کنیم و نتیجه عدم عمل به تعهدات آلودگی هوایی می‌شود که در حال حاضر بیش از دو سوم سال را با آن رو‌به‌رو هستیم.

وضعیت جهانی محیط زیست/ باید بحث‌های امنیتی و سیاسی از موضوع محیط زیست کشور جدا شود

کارشناس سازمان محیط زیست در مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پایان متذکر شد: به دلیل تحریم‌ها در هیچ حوزه‌ای نمی‌توانیم قراردادی ببندیم، اوضاع خیلی خطرناک است، اصلاً شوخی بردار نیست. واقعا باید بحث تحریم‌ها جدی گرفته شود. باید دنیا مسائل امنیتی و سیاسی خود را از موضوع محیط زیست کشور ایران جدا کند، یعنی به صورت جدا به این موضوع بپردازد. مداخلات مسائل سیاسی و امنیتی گریبانگر محیط زیست است و روز به روز این وضعیت را بدتر می‌کند.

برچسب ها: #محیط زیست تحریم ها رئیسی دنیا
ارسال نظر
آخرین اخبار