۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
تعداد بازدید: ۴۰۵۵۳۱
رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: تمامی ۱۶ دستگاهی که در قانون هوایی پاک مسئولیت دارند، ترک فعل کرده‌اند از سازمان محیط زیست گرفته تا سازمان برنامه و بودجه. البته قوه قضاییه برای ۵ مدیر این دستگاه‌ها حکم انفصال خدمت و جریمه صادر کرده، اما کافی نیست. اولاً قوه قضاییه خیلی دیر وارد ماجرا شده، دوم اینکه با این کار چه چیزی حل می‌شود؟
کد خبر: ۳۵۳۰۹

قوه قضاییه اولاً خیلی دیر وارد ماجرا شده دوم اینکه با این کار چه چیزی حل می‌شود؟/۸ درصد جنین‌ها به دلیل آلودگی هوا مرده به دنیا می‌آیند!

سازمان محیط زیست

محمد درویش، رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، به وضعیت آلودگی هوا در کشور پرداخت و مطرح کرد: قانون هوای پاک ۲۴ ماده دارد و در سال ۹۶ تصویب شد. ۴ تا ۵ سال روی تصویب این قانون کار و جنجال‌های زیادی در این خصوص به پا شد اما نهایتاً تصویب شد.

درویش گفت: در این قانون وزارت کشور موظف شده است که به تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی کشور کمک کند و در حقیقت اتوبوس‌های فرسوده را از رده خارج و اتوبوس‌های جدید را وارد کند، اما متاسفانه ما تنها کشور جهان هستیم که در طول یک دهه اخیر وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومیش بدتر شده یعنی وزارت کشور به وظایف خود مطابق این قانون عمل نکرده است.

بیشتر بخوانید: دستگاه‌های اجرایی، قضایی، وزارت کشور و صمت بیشتر مقصر هستند/مجلس سلامت مردم را اولویت قرار دهد/بنزین غیراستاندارد و آلودگی هوا

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست موظف بوده حدود مجاز انتشار آلاینده‌ها را برای وسیله نقلیه موتوری و وسایل نقلیه که وارد می‌شوند، مشخص کند همچنین این سازمان به همراه نمایندگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان استاندارد و بیمه مرکزی موظف بودند تا سن فرسودگی خودروها را مشخص کنند. این سازمان‌ها این کار را هم انجام ندادند. آیا اینکه شما سن فرسودگی را یا حدود انتشار آلاینده‌ها را نمی‌توانید تعیین کنید باز هم مربوط به وضعیت تحریم‌ها می‌شود یا اینکه مربوط به این می‌شود که بودجه ندارید؟

سازمان محیط زیست

  ۸ درصد جنین‌ها به دلیل آلودگی هوا مرده به دنیا می‌آیند، آلودگی هوا باعث کند ذهنی کودکان می‌شود همچنین امنیت روانی جامعه را به هم می‌ریزد و تبعات جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد. اخیراً خسارت آلودگی هوا بیش از ۱۱.۲ میلیارد دلار اعلام شده که چند سال پیش ۸.۸ میلیارد دلار بود. این مقدار افزایش رقم بسیار تکان دهنده و قابل توجهی است.

رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو ادامه داد: همچنین وزارت نیرو موظف بوده  سالانه ۳۰ درصد از انرژی که از طرف نیروگاه‌ها می‌خواهد به شبکه برق اضافه کند از طریق انرژی‌های نو باشد. اگر این کار را وزارت نیرو انجام داده بود ما همچنان درگیر مازاد سوزی و یا استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی نبودیم.

بیشتر بخوانید: مداخلات سیاسی و امنیتی دنیا روز به روز وضعیت را بدتر می‌کند!/با تحریم‌ها نمی‌توانیم به تعهدات محیط زیستمان عمل کنیم

درویش ادامه داد: وقتی هیچ کدام از این کارها انجام نشده طبیعی است که آلودگی هوا درمان نشود. متاسفانه دولت‌ها افق امیدوار کننده‌ای برای مقابله با آلودگی هوا ترسیم نمی‌کنند. مدام فقط بهانه می‌آورند که کشور در تحریم است و ما پول نداریم. مسئولین واقعا از این شرایط تحریم دارند به خوبی استفاده می‌کنند و ناکارآمدی مدیریتی خودشان را توجیه می‌کنند. این آدم‌ها برای این صندلی‌ها ساخته نشده‌اند، باید این‌ افراد استعفا دهند و آدم‌های کارآمد را بر سر کار بیاورند، آدم‌هایی که بتوانند مشکل آلودگی هوا را حل کنند.

وی متذکر شد: چه جوری است که در بوگوتا پایتخت کلمبیا که به مراتب فقیرترین کشورهای جهان است، مشکل آلودگی هوا حل شده است اما در تهران، اصفهان، تبریز و مشهد این مشکل قابل حل نیست؟! طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته تمامی ۱۶ دستگاهی که در قانون هوایی پاک مسئولیت دارند، ترک فعل کرده‌اند از سازمان محیط زیست گرفته تا سازمان برنامه و بودجه البته قوه قضاییه برای ۵ مدیر این دستگاه‌ها حکم انفصال خدمت و جریمه صادر کرده اما کافی نیست. اولاً قوه قضاییه خیلی دیر وارد ماجرا شده، دوم اینکه با این کار چه چیزی حل می‌شود؟ پیشنهاد بنده فقط اجرای قانون هوای پاک است. اگر این قانون را تصویب کردید پس اجرایش هم کنید.

سازمان محیط زیست

رئیس کمیته محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو در پایان بیان کرد: در حال حاضر اعلام شده تلفات مستقیم آلودگی هوا به ۴۰ هزار نفر در سال رسیده است. ۸ درصد جنین‌ها به دلیل آلودگی هوا مرده به دنیا می‌آیند، آلودگی هوا باعث کند ذهنی کودکان می‌شود همچنین امنیت روانی جامعه را به هم می‌ریزد و تبعات جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد. اخیراً خسارت آلودگی هوا به بیش از ۱۱.۲ میلیارد دلار اعلام شده این خسارت چند سال پیش ۸.۸ میلیارد دلار بود الان به این مقدار افزایش پیدا کرده که رقم بسیار تکان دهنده و قابل توجهی است.مشکل آلودگی هوا در بوگوتا پایتخت کلمبیا فقیرترین کشور‌های جهان حل شده، اما در تهران، اصفهان، تبریز و مشهد قابل حل نیست؟/تنها کشور هستیم که وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومیش بدتر شده!

مشکل آلودگی هوا در بوگوتا پایتخت کلمبیا فقیرترین کشور‌های جهان حل شده، اما در تهران، اصفهان، تبریز و مشهد قابل حل نیست؟/تنها کشور هستیم که وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومیش بدتر شده!

 

برچسب ها: #محیط زیست قانون هوای پاک آلودگی هوا قوه قضاییه تحریم ها حمل و نقل عمومی اولین کشور جهان پایتخت
ارسال نظر
آخرین اخبار