۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
تعداد بازدید: ۴۱۹۶۹۹
تولیدکننده به خاطر این تکنولوژی را خریداری و وارد می‌کند که در داخل کشور کالایتان را تبدیل به فرآوری و محصول کند، اما موضوعی که ۴۰ سال حذف شده بوده چرا باید دوباره به صورت دستوری بر روی کار بیاورند.
کد خبر: ۱۲۶۱۰

دولت نباید با ارز ۲۸ هزار تومانی کنسانتره را از معدندار بخرد کاتد مس را با ارز ۴۵ هزار تومانی بفروشد!

جایی که شعار حمایت از تولید می‌دهند به چه علت مالیات برارزش افزوده می‌ستانند؟ 

دکتر وحید اسلامیان، عضو هیئت مدیره انجمن مس در پاسخ به سوال"آیا تامین مواد برای صنایع پایین دستی از طرف شرکت ملی مس انجام شده است" خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خطوط، گفت: صادرات کنسانتره را 2 تا 3 سال قبل با همت معادن کوچک و معادن بزرگ انجام داده‌اند.  کنسانتره ارزش افزوده‌  دارد و کسی که در بخش معدن سرمایه گذاری می‌کند، در معادن بزرگ نمایان می‌شود، اما در معادن کوچک به دلیل بالا بودن هزینه‌ها مقرون به صرفه نیست.

دولت باید از هر دو معدن کوچک و بزرگ حمایت کند تا با کامل کردن زنجیره همدیگر را پوشش دهند

عضو هیئت مدیره انجمن مس تاکید کرد: دولت باید از هر دو بخش معادن حمایت کند و حمایت‌ها باید به گونه‌ای باشد که معادن کوچک هم شکوفا شوند و در کنار معادن بزرگ قرار گیرند تا با کامل کردن زنجیره همدیگر را پوشش دهند.

دولت نباید با ارز ۲۸ هزار تومانی کنسانتره را از معدندار بخرد کاتد مس را با ارز ۴۵ هزار تومانی بفروشد!

انتظار می رود دولت و شرکت ملی مس سوبسید بدهند

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضرکنسانتره‌ای از کشور صادر نمی‌شود، اما انتظار می رود دولت و شرکت ملی مس سوبسید بدهند و با قیمتی که فروخته می‌شود از معادن کوچک و بزرگ بالاتر بخرند که کنسانتره صادر نشود.

اسلامیان اضافه کرد: البته شرکت ملی مس این کار را انجام داده و ظرفیت ذوب سازی بر روی 400 هزار تن است و در حال حاضر چیزی که استخراج می‌کند نسبت به کنسانتره حدود280 تا 300 هزار تن است و ما بین 90  تا 100 هزار تن کنسانتره نیاز داریم تا بتوانیم ظرفیت را کامل کنیم.

عضو هیئت مدیره انجمن مس تصریح کرد: دولت نباید با ارز 28 هزار تومانی کنسانتره را از معدندار بخرد در صورتی که کاتد مس را با ارز 45 هزار تومانی می‌فروشد و هیچگونه سوبسیدی به زنجیره پایین دستی نمی‌دهد و حمایتی صورت نمی‌گیرد.

برای شرکت ملی صنایع مس این ارقام عددی نیست!

اسلامیان ادامه داد: برای این که معادن بتوانند اشتغال ایجاد کنند و در چرخه صنعت قرار گیرند، دستگاه‌های حاکمیتی باید این کار (ارایه سوبسید) را انجام دهند و برای شرکت ملی صنایع مس که حدود 290 الی 300 هزار تن کاتد انجام می‌دهد این ارقام عددی نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن مس در جواب سئوال؛ "چند درصد از کاتد تولیدی در داخل مصرف و چند درصد صادر می‌شود"،  به خبرنگار خطوط گفت: ما نظرمان بر این است که کاتد باید تماما در داخل کشور مصرف شود و دولت از بخش تکنولوژی و صنایع های تک حمایت کند. کاتد تقریبا مواد نیمه خام است که طی فراوری درمحصولاتی همچون پانل های خورشیدی، سیم وکابل، ترانس، خودروو ... مورد بهره برداری قرار می گیرد.

حاکمیت باید در این بخش سرمایه گذاری کند

اسلامیان افزود: مس حدود 50 تا 60 درصد در بخش صنایع ساختمانی و 10 تا 14 درصد در بخش خودرو مصرف می‌شود و در دنیا در بخش حمل نقل سریع السیرـ که تنها یک شرکت ایرانی تولید کننده سیم‌ها و کابل‌های سریع السیر است که ما هستیم ـ مورد استفاده قرار می گیرد که دولت و حاکمیت باید در این بخش سرمایه گذاری کند.

عضوهیئت رئیسه انجمن مس و نماینده بخش خصوصی اضافه کرد: در حال حاضر تولید کاتد کشور حدود 320 هزار تن است و بین 200 تا 250 هزار تن قابل مصرف است که البته می‌توان همه 320 هزار تن را در کشور مصرف کرد به شرطی که زیر ساخت ها را تصریح کنند.

دولت نباید با ارز ۲۸ هزار تومانی کنسانتره را از معدندار بخرد کاتد مس را با ارز ۴۵ هزار تومانی بفروشد!

متاسفانه کاتد مس را در بورس خودروساز می خرد و به کشور ثالث زیرقیمت می فروشد تا قطعات خودرو بیاورد و خودرو را سه برابر قیمت بفروشد!

وی گفت: با محدودیت‌هایی که شرکت ملی صنایع مس وضع کرده هفته ای 4 هزار تن در بورس کالا عرضه نمی‌کند که متاسفانه آن را هم در بورس خودروساز می خرد و به کشور ثالث زیر قیمت می فروشد تا بتواند قطعات خودرو  بیاورد و خودرو را سه برابر قیمت بفروشد.

خودروهای چینی را در ایران به قیمت های گزاف می‌فروشند

اسلامیان درادامه گفت:اگر ما بخواهیم خودروی صفر بهترین برند مانند لکسوس و تویوتا را در کشورهای همسایه  خریداری کنیم مدل صفر سال 2023  دویست پنچاه هزار درهم است. خودروهای چینی را در کشورمان به قیمت های گزاف می‌فروشند. تفاوت این قیمت ها در کجا است؟

 در حال حاضر کسی به سرمایه گذاری رغبت ندارد!

وی با بیان اینکه حاکمیت باید اجازه وارد شدن تکنولوژی ها حتی با هزاران تحریمی که وجود دارد را بدهد، افزود: چهل سال برای ایجاد صنعت واردات تکنولوژی مالیات و حقوق ورودی نمی‌گرفتند. در حال حاضر کسی به سرمایه گذاری رغبت ندارد. جایی که شعار حمایت از تولید داخلی می دهند، حقوق ورودی و مالیات برارزش افزوده می‌ستانند. به چه علت این کار را انجام می‌دهند؟ تولیدکننده به خاطر این تکنولوژی را خریداری و وارد می کند که در داخل کشور کالایتان را تبدیل به فراوری و محصول کند، اما موضوعی که 40سال حذف شده بوده چرا باید دوباره به صورت دستوری بر روی کار بیاورند.

 

بخش دوم این گفتگو هفته آتی منتشر خواهد شد.

برچسب ها: دولت مس ارز ارز دولتی خودرو
ارسال نظر
آخرین اخبار